Tips, vilken actionkamera skall man välja?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Är på gång att skaffa en actionkamera. Jag tänker ha den till bandagar, när jag cyklar mountain bike samt paddlar kajak.

GoPro Hero verkar vara bra och dominerar ju marknaden. Köper man en sådan är väl Hero3+ Black bäst. Jag har en Garmin Edge 800 när jag cyklar och paddlar. Den har GPS, puls, kadens mm varför jag är nyfiken på en Garmin Virb Elite. Den skall tydligen få med puls och kadensmätarna vilket höjer gadgetfaktorn till en kul nivå:) Vad gäller Garmin Virb så har jag läst en tråd här på Sporthoj där den inte fick så bra kritik. Trådstartaren var inne på att den inte var färdigutvecklad och det var för drygt ett år sedan.

Vad är den allmänna uppfattningen om vad man skall satsa på?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hej! Det var jag som tyckte det om Virben, för bara 1-3 månader sedan;) Jag lämnade tillbaka tre stycken. Hade virben funkat hade den varit super!! Är fortfarande väldigt besviken över att den inte fungeradr som den ska. Såhör efterhand önskar jag att jag behöll den första trots att gps:en inte fungerade, för det gör den inte på min nuvarande Sony heller. Älskade utformningen, ljudet och bilden och inte minst den tydliga on/off knappen :tummenupp Men de två följande hade problem med ljud och frysningar... En bekant har också en Virb och är väldigt missnöjd med gps och ljud.

Nu har jag som sagt mellanmodellen av Sony med gps som inte stämmer alls. Bild är bra och ljudet är ok, inte i klass med GoPro iaf inte ljudet, men kostar å andra sidan mindre än hälften så mkt.

Mvh
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Det är väl lite smaksak, nån gillar gopro en annan gillar drift ghost etc.

Kolla lite olika recentioner på youtube mellan modellerna, brukar ge en bra uppfattning själv då du får se det på svart och vitt i bild och ljud.

Jag körde på en gopro 3 Black, är väldigt nöjd och det finns oändligt med fästen om du vill experimentera lite :)
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag hoppar på GoPro-tåget av flera anledningar.

1. Störst och mest väletablerad
2. Bäst bild och fungerande funktioner
3. Enormt urval av tredjepartsprodukter (sugproppar, mc-fästen, flytvästar, stativ osv)

Det är inte ovanligt att actionkameror används i tv nuförtiden - därigenom blir det snabbt ganska tydligt att GoPro är det fetaste alternativet och med tanke på hur extremt stöttåliga de är så behöver du bara köpa en. Jag har första upplagan av GoPro-kameran och har än så länge inte haft några problem.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Rent generellt så är det ju så att mest tillbehör och störst på marknaden är solklart gopro.
dock så har jag aldrig gillat formatet på den kameran och köpte själv en panasonic hx-500.
Rent bildmässigt är den riktigt riktigt bra men saknar dock i tillbehör osv.
slowmotion funktionerna är ruskigt bra.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Hej! Det var jag som tyckte det om Virben, för bara 1-3 månader sedan;) Jag lämnade tillbaka tre stycken. Hade virben funkat hade den varit super!! Är fortfarande väldigt besviken över att den inte fungeradr som den ska. Såhör efterhand önskar jag att jag behöll den första trots att gps:en inte fungerade, för det gör den inte på min nuvarande Sony heller. Älskade utformningen, ljudet och bilden och inte minst den tydliga on/off knappen :tummenupp Men de två följande hade problem med ljud och frysningar... En bekant har också en Virb och är väldigt missnöjd med gps och ljud.

Nu har jag som sagt mellanmodellen av Sony med gps som inte stämmer alls. Bild är bra och ljudet är ok, inte i klass med GoPro iaf inte ljudet, men kostar å andra sidan mindre än hälften så mkt.

Mvh

Det där med att den ena är billigare har jag vant mig av med. Jag blir så förbannad på mig själv om jag valt något för prisets skull och så visar det sig sedan vara crap.

Det där med att GPS'n inte hänger med har jag varit med om på min Garmin Edge 800 när jag är på resa. Har fått känslan av att den är fullständigt förvirrad, typ var f...n är jag. Här var jag inte när Du stängde av mig sist! Som att man själv åkte någonstans med en säck över huvudet och när man kom fram, av med säcken, tada - var är vi? Läste bland svaren i Din tråd att de tydligen behöver hjälp i de lägena. Fick Du någon märkbar skillnad efter en sådan omstart?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det där med att den ena är billigare har jag vant mig av med. Jag blir så förbannad på mig själv om jag valt något för prisets skull och så visar det sig sedan vara crap.

Det där med att GPS'n inte hänger med har jag varit med om på min Garmin Edge 800 när jag är på resa. Har fått känslan av att den är fullständigt förvirrad, typ var f...n är jag. Här var jag inte när Du stängde av mig sist! Som att man själv åkte någonstans med en säck över huvudet och när man kom fram, av med säcken, tada - var är vi? Läste bland svaren i Din tråd att de tydligen behöver hjälp i de lägena. Fick Du någon märkbar skillnad efter en sådan omstart?

Jo jag håller med dig om priset, dock tycker inte jag att den stora prisskillnaden motiverar ett köp av en gopro, har haft en sån ett tag också som jag lånade..

Nej gpsen blev inte bättre. haha, såg kul ut med Sonyn efter den vart igång ett pass på Rudskogen.... Den visade hur jag kört och det var kladd som om en 3åring vart i farten :crash
 

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
GoPro såklart!! har du sett deras videosar eller :banana Jag har 2 stycken :fyllisar Har dock ändå inte fått till någon vettig video :crash

(med dehär onödiga inlägget vill jag meddela om att gopro har OÄNDLIGT med fästen och eftermarknaden är så fruktansvärt stor att de ökar chanserna till att få till en häftigare video med knepiga/coola vinklar):fyllisar
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Funderar på en GoPro white edition då den är lite billigare. Skillnader förutom lägre upplösning osv? Någon som testat en sådan?

//T
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Har en Gopro Hero 3 silver edition, full Hd upplösning och mer behöver man inte, en kompis har en black + och om han inte använder sin 4k upplösning finner vi faktiskt inte någon skillnad mellan filmerna, en white tror jag dock du kommer bli besviken på, där är den stora skillnaden i kvalitet på filmen och i upplösningen. En silver räcker bra och långt för det som vi privatpersoner kan tänkas filma. black edition är kameran som produktionsbolag osv väljer. Exempel på detta är T.ex. Top Gear som filmar samtliga actionscener (utanför bilen osv) med just en Black edition. Glöm inte bort sen att skiten ska redigeras också, så desto större upplösning = större filstorlek = mer processor kraft/ramminne osv behövs för bearbetning.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Har en Gopro Hero 3 silver edition, full Hd upplösning och mer behöver man inte, en kompis har en black + och om han inte använder sin 4k upplösning finner vi faktiskt inte någon skillnad mellan filmerna, en white tror jag dock du kommer bli besviken på, där är den stora skillnaden i kvalitet på filmen och i upplösningen. En silver räcker bra och långt för det som vi privatpersoner kan tänkas filma. black edition är kameran som produktionsbolag osv väljer. Exempel på detta är T.ex. Top Gear som filmar samtliga actionscener (utanför bilen osv) med just en Black edition. Glöm inte bort sen att skiten ska redigeras också, så desto större upplösning = större filstorlek = mer processor kraft/ramminne osv behövs för bearbetning.

Det är fler skillnader än så, den största kanske bildhastighet. Hero3 Black kan t ex filma i 100fps i 720 där Silver "bara" klarar 50 osv. Hög bildhastighet är önskvärt för att filma hojåka då det är många och framför allt snabba rörelser i bilden hela tiden. Lägre bildhastighet ger mer oskärpa.

Här är en jämförelsebild över hero 3 modellerna:

http://gopro.com/support/articles/hero3-camera-comparison
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Det är fler skillnader än så, den största kanske bildhastighet. Hero3 Black kan t ex filma i 100fps i 720 där Silver "bara" klarar 50 osv. Hög bildhastighet är önskvärt för att filma hojåka då det är många och framför allt snabba rörelser i bilden hela tiden. Lägre bildhastighet ger mer oskärpa.

Här är en jämförelsebild över hero 3 modellerna:

http://gopro.com/support/articles/hero3-camera-comparison

Okej vi tar om det, Silver har 60Fps vid 720, mer än väl för tillfället då de flesta dator/tv skärmar ligger runt just 60Fps så länge du inte spenderar väldigt många tusenlappar! Har filmat väldigt många snabba rörelser med min kamera, skidåkning, vattenskidor, dragrace, motorcykelkörning av alla de slag, både i 720 med 60fps och 1080 i 30fps. Bilden flyter på enormt bra! När det kommer till antalet FPS i en vanlig film (t.ex. på tuben) spelar inte den enorma mängden fps (black 720 = 120fps) någon enormt stor roll, det är främst när du vill köra filmen i slowmotion som det verkligen ger en markant skillnad mellan 60fps och 120. Poängen med mitt föra inlägg är endast att försöka förklara att det egentligen inte finns någon större anledning till att ha en black, då oftast det kommer medföra att du måste skaffa resterande utrustning också då antagligen de flestas datorer inte klarar av att redigera 4k upplösning särskilt smärt fritt. Sen kommer vi ju till det återigen att hur många sitter i dagsläget på en skärm som klarar av att hantera 4k, inte många troligen! Spara dig tusenlappen mellan silver och black, och lägg ditt en tusenlapp mer från white till silver så tror jag de flesta blir helnöjda!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top