Slår/låter om kedjan eller drivpaketet?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Märkte idag att det slår/skrapar när jag körde hem från västervik med skjuts och packning. Eländet verkar komma från någon del av drivpaketet. Det kännns främst i fotpinnnarna men kan också känna det i styret, det liksom hugger eller slår. De känns som kedjan.
När jag accelererar så försvinner det helt och hållet. Det försvinner också när jag ligger på jämn fart och går ner en växel eller två så att varvtalet blir högre.
Jag noterade också detta fenomen kvarstod(slag eller hugg) när jag frikopplade med kopplingen i nedförsbacke.


När jag lämnat av passageraren hemma så var problemet nästan bortblåst, de kunde kännas lite men inte mycket.

Det jag gjorde när jag kom hem var att mäta kedjeslacket och det var 3,5 cm.
Enligt boken är det rekommenderat med ett slack på 2,5 cm till 3,5cm.

Vad tror ni fenomenet orsakas av? Jag tänkte att jag ska passa på att spänna kedjan så fort som möjligt och se ifall de försvinner. Måste jag ha ett depåstöd och lyfta upp bakdäcket i luften eller kan man spänna kedjan ändå?

Mvh// Jocke
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ställde du om bakdämparen 1-2 snäpp hårdare, gjorde kedjan en aning slappare och tryckte i lite högre lufttryck i bakdäcket innan du skjutsade? Många vet inte om detta och det kan sluta i en katastrof.

Antagligen är ditt framdrev väldigt slitet och med passagerare och alla de momenten som man ska göra innan skjuts ej var utfört var det så pass lite spel på kedjan att ditt slitna framdrev hög kvar kedjan (som en friskt drev inte ska göra) med lite otur, lite fart och ett gupp kan kedjan gå av, slå sönder motorn eller i värsta fall vika sig dubbelt och låsa bakhjulet och resten kan nog de flesta räkna ut själv.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Ojdå! Jo jag har dämparen lite hårdare än orginal (som är inställd för 68 kg asiat). Och lufttrycket är 2,7 bak.
Kedjespänningen har jag inte justerat själv.

Det kan inte vara så att kedjan är för slapp och de blir bra om jag spänner kedjan till 3 cm slack ? Eller blir kedjan med sträckt med skjuts?
Drivpaketet har inte gått mer än 1200 mil. Jag kör inget på bakhjulet men gillar att accelerera
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Kolla hela kedjan och se efter så ingen länk är dålig, fast det låter som du haft för tungt i bak och därmed har kedjan blivit för spänd.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Jag har oxå noterat lite skumma ljud och vibrationer på min z750, bara vid låga farter, typ 50km/h. I mitt fall visade det sig att det va kedjan som behövde rengöras och smörjas, sen försvann det. Kanske kan va nå liknande för dig?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ojdå! Jo jag har dämparen lite hårdare än orginal (som är inställd för 68 kg asiat). Och lufttrycket är 2,7 bak.
Kedjespänningen har jag inte justerat själv.

Det kan inte vara så att kedjan är för slapp och de blir bra om jag spänner kedjan till 3 cm slack ? Eller blir kedjan med sträckt med skjuts?
Drivpaketet har inte gått mer än 1200 mil. Jag kör inget på bakhjulet men gillar att accelerera

Glöm original, även om den är ställd hårdare än original väger 2 pers mer än 1 pers. Så utgå från det du har den inställd för dig idag och gör den styvare efter det.

Ett gott råd är att försöka lära dig detta med kedja, fjädring och lufttryck. speciellt om du ska ha med nån på bönpallen om du inte vill ha nån på ditt samvete.
 

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
Jag hade likadant på min skramlaha och då hade någon/några länkar skurit. Förmodligen för att jag är kass på att smörja kedjan:fyllisar
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ställde du om bakdämparen 1-2 snäpp hårdare, gjorde kedjan en aning slappare och tryckte i lite högre lufttryck i bakdäcket innan du skjutsade? Många vet inte om detta och det kan sluta i en katastrof.

Jag vill påstå att har man rätt sträckning på kedjan ska man inte behöva justera den för skjuts. Den måste såklart kunna hantera hela slaglängden utan att hamna i spänn, även utan skjuts.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Marginalen var mellan 2,5cm till 3,5 cm enligt boken.
Förut hade jag 3,5 cm slack och efter justeringen har jag 3 cm slack på kedjan. Ska kolla spelet när tjejen åker med nästa gång men hoppas inte jag behöver justera kedjan för det.
Dämparen är inställd på hårdhet 6 (1-7 lägen)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ställde du om bakdämparen 1-2 snäpp hårdare, gjorde kedjan en aning slappare och tryckte i lite högre lufttryck i bakdäcket innan du skjutsade? Många vet inte om detta och det kan sluta i en katastrof.

Varför ska man slacka kedjan för att köra med skjuts...? Om man har kedja och drev i bra skick och dessutom ett kedjeslack som är rätt inställt från början så finns väl ingen anledning till detta...?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Varför ska man slacka kedjan för att köra med skjuts...? Om man har kedja och drev i bra skick och dessutom ett kedjeslack som är rätt inställt från början så finns väl ingen anledning till detta...?

Vid hög hastighet och en plöstligt nivåändring på väglaget och ej 100% inställd bakdämpare gör att hojen kommer fjädra mer än normalt.

Vi snackar inte om 1-3cm slakare utan 0.5cm eller nåt. För under inga omständigheter ska kejdan störa själva fjädringen.

Att skjutsa och ha "ansvar" för någon annan innebär att man inte vill chansa utan lika bra att kolla dessa 3 inställningar för att dubbelkolla så allt är okej och justera lite så säkerhetsmarginalen ökar lite.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, men om kedjan stör fjädringsrörelsen så har man ju för lite kedjeslack redan i utgångsläget...? Man måste ju trots allt räkna med att det finns en viss risk att man använder hela fjädringens slaglängd, även om man inte har en passagerare...? Så länge man inte underskrider tillverkarens rekommendation angående kedjeslack så bör man vara på den säkra sidan. De lär ju ha både kollat och dubbelkollat att kedjan inte blir för spänd någonstans under hela fjädringsrörelsen...?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jo, men om kedjan stör fjädringsrörelsen så har man ju för lite kedjeslack redan i utgångsläget...? Man måste ju trots allt räkna med att det finns en viss risk att man använder hela fjädringens slaglängd, även om man inte har en passagerare...? Så länge man inte underskrider tillverkarens rekommendation angående kedjeslack så bör man vara på den säkra sidan. De lär ju ha både kollat och dubbelkollat att kedjan inte blir för spänd någonstans under hela fjädringsrörelsen...?

Låter logiskt :) har man lärt sig nåt nytt. Var så länge sen någon berättade det jag trodde så jag minns fan inte vart jag fått det ifrån.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top