Trafikverket skall åtgärda blödande vägar m.h.a. sandning

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19275744.ab

Enligt artikeln ovan skall trafikverket nu påbörja sandning av vägsträckor drabbade av blödningar i asfalten.

Att åtgärder vidtas är ju bra, men hur påverkar detta oss? Jag känner inte till metoden man kommer att nyttja men drar slutsatsen att det motsvarar sandning på vintern - får detta överhuvudtaget en positivt effekt för mc-åkare? Stjälper det oss ytterligare eller är blödande asfalt vs sand som "pest vs kolera"?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
De har använt den metoden här i några år.
Föreställ dig känslan av att köra in i en öken utan förvarning.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
ja de e frågan. vad är bäst? antar dock att vet man att det är sand på vägen (som man ser) kanske de är bättre än hal asfalt som man inte kan "se".

men men, det återstår att se, hoppas dock de skyltar för annars… :mad:
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Man börjar undra hur många som egentligen ska köra mc :rolleyes:
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja varför inte, finns nog inget annat sätt än att strö på något som binder sej med utfälld bitumen.
Men för att det ska funka måste x antal däck passera för att gnugga ihop beståndsdelarna.

Så precis som Skrotnisse skriver så är det inte särskilt trevligt att åka in i det, särskilt som sanden även yr ut på oskadad vägbana och där funkar det om möjligt ännu sämre.

Trafikverket säger att det kan "svettas" när det är ny asfalt....
Kan eller blir undrar jag för jag har kört jäkligt långt i dag på alla möjliga typer av vägar med +30grader i luften och det svettas ur tamej tusan all sorts asfalt.

Lika väl som på andra ställen, inklusive ett 4mils avsnitt med i rätt ny, soldränkt, knallsvart asfalt och det fanns ingen tillstymmelse till svettning där.

Vad beror det på?
Är det olika kvalité på asfalt, har det med underlaget/underarbetet att göra, är asfalten dåligt blandad innan utläggningen? För problemet är inte konsekvent sett ur en lekmans ögon!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja varför inte, finns nog inget annat sätt än att strö på något som binder sej med utfälld bitumen.
Men för att det ska funka måste x antal däck passera för att gnugga ihop beståndsdelarna.

Så precis som Skrotnisse skriver så är det inte särskilt trevligt att åka in i det, särskilt som sanden även yr ut på oskadad vägbana och där funkar det om möjligt ännu sämre.

Trafikverket säger att det kan "svettas" när det är ny asfalt....
Kan eller blir undrar jag för jag har kört jäkligt långt i dag på alla möjliga typer av vägar med +30grader i luften och det svettas ur tamej tusan all sorts asfalt.

Lika väl som på andra ställen, inklusive ett 4mils avsnitt med i rätt ny, soldränkt, knallsvart asfalt och det fanns ingen tillstymmelse till svettning där.

Vad beror det på?
Är det olika kvalité på asfalt, har det med underlaget/underarbetet att göra, är asfalten dåligt blandad innan utläggningen? För problemet är inte konsekvent sett ur en lekmans ögon!

Oftast är det där man återanvänt gammal asfalt. Av någon anledning så blandar den omarbetade bitumenen dåligt med den nya och fälls ut som olja.
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Hur lyckas sydeuropa med att lägga asfalt som håller i värmen? Har vi andra beståndsdelar pga vinterhalvåret?
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Torkar det upp framemot kvällen eller det är lika halt hela tiden? Någon som vet?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
ja gubbar, jag tycker de e bra att de försöker göra något i alla fall. Antar att om de inte gör någonting och bindmassan svettas ut kommer de ligga kvar och vara halt tills de asfalteras om, men jag vet inte om de skulle vara konsekvensen av att skita i åtgärden, men jag gissar på att den inte sugs tillbaka när den väl har kommit upp :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag tror att problemet uppstår när det svalnar, då blir de ju som hårda glashala klumpar/fläckar som ligger. så ser många vägar ut i polen och man halkar nästan när man går över övergångställen o råkar gå på en. där e ju ekonomin lite anorlunda så där fokuseras de inte så mycket på att ha perfekta vägar, och de märks, varje gång jag kommer till sverige (för sommar lov) så blir jag så glad över att få komma på svenska vägar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Oftast är det där man återanvänt gammal asfalt. Av någon anledning så blandar den omarbetade bitumenen dåligt med den nya och fälls ut som olja.
Tack för infon.
Man skulle alltså kunna tolka det som bristfälligt arbetssätt/utrusning då det verkar fungera ibland och i bland inte?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
jag tror att problemet uppstår när det svalnar, då blir de ju som hårda glashala klumpar/fläckar som ligger.....
Nja, kladdet blir också halt men precis som du säger, när bindmedlet trängt upp och stelnat så blir det ju riktigt halt när det är blött.

Hur var det nu de sa i uppdrag granskning?... -"Halt som packad snö".

Jo som du säger, Polen måste valt den sämre typen av metod när de asfalterar :crash
Men precis som någon annan skrev så har jag inte upptäckt samma fenomen nere i Tyskland och då har det också varit varmt?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nja, kladdet blir också halt men precis som du säger, när bindmedlet trängt upp och stelnat så blir det ju riktigt halt när det är blött.

Hur var det nu de sa i uppdrag granskning?... -"Halt som packad snö".

Jo som du säger, Polen måste valt den sämre typen av metod när de asfalterar :crash
Men precis som någon annan skrev så har jag inte upptäckt samma fenomen nere i Tyskland och då har det också varit varmt?

jo sant, men det känns som att Tyskland har något bättre ekonomi :) hade en tysk rumskompis som vart förskräkt när han åkte till polen första gången för att studera. han hade lika långt till gränsen som till gdansk. från tyskland till gränsen tog de några få timmar, ifrån gränsen till gdansk tog det 5-6 timmar för honom o köra :)

Mjo. de är verkligen bugdet i polen, men de funkar, om man tänker sig för. en 600cc hoj är allt som behövs, jag har lyckats tappa grepp några få gånger på fullgas. dock aldrig någonsin här i sverige :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Oftast är det där man återanvänt gammal asfalt. Av någon anledning så blandar den omarbetade bitumenen dåligt med den nya och fälls ut som olja.

Är det något du vet eller chansar du bara ....:fakta
Min teori är att att ballasten sjunker djupare ner i asfalten medans bitumenet följaktligen stiger och hamnar närmast ytan .
Det är bättre att sanda än att inte göra något:yoparty
(Det måste vara material som ger friktion när det det blir uppblandat med den svettandes bitumenet)
 
Last edited:

RTroth

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Sala
Hoj
Honda CB750 -82 rullande cafe projekt
Jag jobbar med vägdrift och dom kommer inte "sanda" vägarna, iaf inte om har gjort det förut.
Har man på sand på en blödning alltså så kallat 0 material, alltså kornstorlek 0-4 mm så kommer det bara bli kladd av blödningen.

Det dom kommer/borde göra är att ha på "flis" alltså sånt material som man har på gångbanor på vintern, storlek 4-8 mm och det är ett mer vasst material alltså inte rullgrus.

Det dom också kommer/borde göra är att när dom flisar blödningen är att sätta ut varningsskyltar typ slirig körbana eller stenskott.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det där har jag också funderat på, kör mycket i södra Europa men inte svettas asfalten där..eller i alperna..

Har förstått det som att vi i Sverige använder en annan asfaltblandning. Detta för att klara vinterns dubbdäcksanvändning, tjälskador m.m. där en asfalt som mjukas upp och får högre flexibilitet i sommarvärmen gör att vägen till viss del reparerar sig själv.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag jobbar med vägdrift och dom kommer inte "sanda" vägarna, iaf inte om har gjort det förut.
Har man på sand på en blödning alltså så kallat 0 material, alltså kornstorlek 0-4 mm så kommer det bara bli kladd av blödningen.

Det dom kommer/borde göra är att ha på "flis" alltså sånt material som man har på gångbanor på vintern, storlek 4-8 mm och det är ett mer vasst material alltså inte rullgrus.

Det dom också kommer/borde göra är att när dom flisar blödningen är att sätta ut varningsskyltar typ slirig körbana eller stenskott.
Bra info :tummenupp
Men det som tränger ur lagd asfalt (bitumen?), beror det på ett överskott eller kommer det saknas något i asfalten?

Tänkte på detta förra helgen när vi körde på en liten väg med gammal asfalt där det var rejäla sprickor med kraftig blödning runt kanterna... (såg inte ut att vara ett försök/förberedelse till lagning).

Edit:
Fast här skriver trafikverket själva att det ska sandas, ordmiss?...
http://www.trafikverket.se/Privat/V...mmartid/Mindre-belaggningsarbeten-sommartid-/


"Blödande asfalt

Vid höga temperaturer i vägbanan stiger bindemedlet i asfalten och lägger sig på ytan. Detta resulterar i blanka, svarta fläckar, så kallade blödningar, som kan vara mycket hala, särskilt vid regn. Det vanliga är då att vi sandar för att öka friktionen. Men överflödig sand som studsar mot vägytan kan upplevas som obehaglig av trafikanter som kör efter spridarbilen. Entreprenören ska egentligen bara sprida materialet där blödningen förekommer, men ibland sprids materialet över hela körfältsbredden.

Blödningen är inte farlig för asfalten och försvinner efter en tids trafikering under kallare väderlek."
 
Last edited:

RTroth

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Sala
Hoj
Honda CB750 -82 rullande cafe projekt
Bra info :tummenupp
Men det som tränger ur lagd asfalt (bitumen?), beror det på ett överskott eller kommer det saknas något i asfalten?

Tänkte på detta förra helgen när vi körde på en liten väg med gammal asfalt där det var rejäla sprickor med kraftig blödning runt kanterna... (såg inte ut att vara ett försök/förberedelse till lagning).

Det kan både tränga upp och sen kan även stenmaterialet i vägen pressas ner, det ger samma effekt.
Och asfalt som blöder kommer bli som vanligt igen efter det har varit lite svalare i några dagar och lite trafik har fått gått i de.

Och som nämnt tidigare, vi i Sverige använder en mjukare bitumen för att asfalten ska klara tjällossningen så bra som möjligt, men nackdelen är att den inte klara höga temperaturer lika bra som den som dom använder nere i Europa. Där har dom ju dock ett annat fenomen som kan skapa hala vägar, det kallas polering och som det låter så "poleras" asfalten upp och kan bli riktigt hal, i Sverige motverkas det av dubbdäck.

Om du körde på en liten väg så är det inte säkert att dom som sköter den vägen ens vet om att den blöder, det enda sättet att få veta det är att någon ringer in till antingen driftområdet eller trafikinformationscentralen. Mindra vägar (klass 4 och 5 vägar) ska kontrolleras av dom som sköter vägarna 1 gång var 14e dag så när dom åkte där så blödde vägen förmodligen inte.
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Om du körde på en liten väg så är det inte säkert att dom som sköter den vägen ens vet om att den blöder, det enda sättet att få veta det är att någon ringer in till antingen driftområdet eller trafikinformationscentralen. Mindra vägar (klass 4 och 5 vägar) ska kontrolleras av dom som sköter vägarna 1 gång var 14e dag så när dom åkte där så blödde vägen förmodligen inte.

Om en vägförening sköter vägen (enskild väg) så är det inte ens säkert att den kontrolleras regelbundet. Det ska göras men om kommunen inte är inblandad som "delägare" så kan det säkert vara lite sisådär med sånt underhåll.

Vi har en enskild väg som är belagd med asfalt som nu blöder pga tunga fordon (idioter som lägger grus i kanten i 30 graders värme) men det har jag anmält till kommunen nu (50% "delägare) då vägen är förstörd och det ligger rullgrus överallt. :dummer

//T
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top