GPS frågor

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Sökningen verkar vara lite knas,samt det jag hittar e gammalt skit ....

En GPS på styret är på önskelistan , efter lite surfande så verkar TomTom Rider vara the shit , Garmins grejjer är iofs vettiga åxå men kosta fasen så mycket mera .

Vill gärna att den har ett bra batteri som räcker ett par timmar , palla dra fram sladdar å skit samt att man kan koppla Bluetooth lurarna till den

Alla "MC GPS" verkar ha "krokiga vägar" eller dylikt och alla är "väderskyddade" , samt kunna lägga in rutter verkar vara standard , typ det man behöver

Nå , hjälp en total GPS noob med era synpunkter och tips :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Garmin Zumo 340LM har INTE krokiga vägar, den nyare modellen 390LM har det däremot. Vet att en hel del reviews ger sken av att 340 har det.

Jag körde med min 340LM utan sladdar ner till Nürburgring, jag fick stänga av den och köra på trippmätaren det avstånd jag hade mellan avfarter och korsningar, men annars så dög den.

Beroende på vad du har för styre kan ju kanske ett fäste i stil med telferizer vara av intresse med... Eller om det tar i en kåpa när man svänger om man har det på styret.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har en TomTom Rider av senaste modellen (den med "Slingrande vägar"). Jag valde den framför en Garmin på basis av den funktionen och priset. Jag ångrar mig inte. Visst har de dyrare Garmin-modellerna fler inställningsmöjligheter (en del "måste" till exempel kunna stänga av autozoomen, det har aldrig jag haft ett behov av).

Batteritiden ligger på runt 4 timmar, det duger åt mig. Sedan är det ändå dags att ta paus. Jag packar nätsladden lättåtkomligt och ber att få låna ett vägguttag när jag fikar/äter och på den tiden hinner den laddas så den klarar en bra stund till.

"Slingrande vägar" är jättekul, men det kan bli långa utflykter. Om första förslaget inte är tillräckligt slingrande är det bara att be den hitta på en ny. En av mina vanliga sträckor är 7 mil, jag har fått slingrande förslag på upp mot 40 mil efter några omberäkningar...

Vanlig navigering fixar den precis lika bra som alla andra GPS:er. Den ligger efter Garmin om du kör mycket i skogen eftersom TomTom inte har en terrängkarta och offroadinställning.

Planeringsverktyget Tyre är gratis om du kan leva med en liten reklambanner. Det baseras på Google Maps och är lättarbetat jämfört med Garmins dito (tycker jag). Jag har inte haft några problem med vare sig planering eller att få över rutter till GPS:en.

Uppdateringarna av GPS:en är också busenkelt med TomToms egen programvara. Inga problem där heller.

Jag har köpt bilkittet till den (sugkoppsfäste och 12 V-sladd) så jag använder den i bilen också.


Om jag skulle köpa en GPS till hojen idag skulle jag köpa en Rider igen. Den gör allt jag vill att den skall göra och på ett lätt sätt. Dessutom får man mycket bensin för prisskillnaden...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har en TomTom Rider.
Åkte häromdagen från S-tälje till Linköping och valde då slingrande vägar.
Fick åka på vågar jag inte trodde fanns:banana
Garmin har mycket strul med uppdateringar. Tomtom uppgraderas så fort du anluter till en dator.
Tycker du ska ansluta den till elen på hojen, enkelt på tomtom en +och-kabel
Ström tar man lämpligast från parkeringsljus el dyl.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har en TomTom Rider.
Åkte häromdagen från S-tälje till Linköping och valde då slingrande vägar.
Fick åka på vågar jag inte trodde fanns:banana
Garmin har mycket strul med uppdateringar. Tomtom uppgraderas så fort du anluter till en dator.
Tycker du ska ansluta den till elen på hojen, enkelt på tomtom en +och-kabel
Ström tar man lämpligast från parkeringsljus el dyl.

Min garmin har skött sig ganska okej vad gäller uppdateringarna faktiskt. De tar lång tid, men som du sa bara att ansluta till datorn och köra.
Garmins kartprogram för datorn är dock totalt skräp. Långsamt, lite oförutsägbart och allmänt knöligt. Förstår inte att kartprogram är så värdelösa, det är ju som att vara tillbaka i 90-talets mjukvara. :gnissla
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Garmin Montana upp till 16h driftstid på det laddningsbara batteriet,går även att köra på 3st AA batterier driftstid 22h.
Jag har min på både landsvägshojen och enduron, då är det bara garmin som gäller.
Jag är mycket nöjd med min.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Precis köpt en Zumo 660LM. Blev lite bekymrad när jag skulle ladda ner manualen, filen var frånn 2009... Ska testa den på grus i veckan så får vi se. Visste inte om Tomtoms slingerfunktion dock, verkar ju nice.
Har lagt grusrutter (med ledning av nvdb.se) på justgoride.co.uk och sparat som .gpx-filer till Zumon och det verkar funka rent tekniskt iallafall.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Garmin har mycket strul med uppdateringar. Tomtom uppgraderas så fort du anluter till en dator.
Tycker du ska ansluta den till elen på hojen, enkelt på tomtom en +och-kabel
Ström tar man lämpligast från parkeringsljus el dyl.
Aldrig haft något strul med några av mina garmin produkter när det gäller uppdateringar.
Så fort du ansluter GPSen till datorn så startar Garmin Express där du kan uppdatera både kartor+firmware.
Fort går det också, såvida det inte är kartorna du ska uppdatera för då kan det ta lite lång tid att ladda ner beroende på vad du sitter på för uppkoppling. Men det är ju samma med TomTom.

Samma sak med anslutningen på garmin, bara +/-...

Min garmin har skött sig ganska okej vad gäller uppdateringarna faktiskt. De tar lång tid, men som du sa bara att ansluta till datorn och köra.
Garmins kartprogram för datorn är dock totalt skräp. Långsamt, lite oförutsägbart och allmänt knöligt. Förstår inte att kartprogram är så värdelösa, det är ju som att vara tillbaka i 90-talets mjukvara. :gnissla
Jag håller med att BaseCamp är bland dom sämsta program jag använt, dels pga att det är såpass krävande för datorn men sedan känns hela gränssnittet uråldrigt.

Gör därför alla mina rutter på google maps och laddar sedan ner .kml filen och importerar till Basecamp.

Angående kurviga vägar så finns det ett sånt alternativ i BaseCamp när du beräknar rutter. Använda alternativet "kurviga vägar" on the fly när man är ute och kör kan bli lite jobbigt... Inte ovanligt att resan blir 4ggr så lång :gnissla


Är det inte dax att Google släpper en gps snart?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Navigon rockar för vanlig bruks-navi a-b i min iphone, bra skit, dock inget för skogsmullar och sådana som behöver en gps för att hitta den krokiga vägen kanske. :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kör med en garmin frilufts-gps.
då kan man ha vägkartor, friluftkartor, sjökort eller vad man vill.
den har bra färddator, spårhanterare mm, - bättre än en vanlig "bil gps"
 

Jules W

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2013
Ort
Motown
Hoj
Kawasaki z1000sx
Beställde denna MC-gps på Ebay för ynka 998:-. Fäste för MC, Blåtand, vatten och stöttålig.. Monterade och testade den idag. Klistrade på en anti-glare på displayen och det gick då bra att både se och pilla på skärmen med handskar på. Kunde utan problem byta färdmål medan jag körde. I direkt starkt solljus gick det såklart inte att se så bra dock.

Ang. batteritiden så står det 2-3 timmar, vilket jag inte kunnat testa ännu då jag kopplade på ström från batteriet mha medföljande kablar (superenkelt). I specifikationen står det att svenska inte finns med som språk, men det gäller bara enhetens OS, kartprogrammet i sig hade svenska att välja på (samt flertalet andra språk).

GPS4308.jpg

Edit: Du kan byta GPS-program om du vill, bara det finns till Win CE. Finns flertal att köpa eller 'hitta' på nätet. Det medföljande (iGO) verkar dock duga bra och hade uppdaterad karta för Sverige.
 
Last edited:

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Till er som köpt TomTom Rider, jag går i köpatankar men har en fundering kring fäste/montering på bågen. Medföljer prylar till detta eller behöver man köpa till separat?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top