Krockar obesiktigad hoj va händer?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Skulle besiktiga efter jobbet men blev inträngd i en refug. Skrot av hojen och halva mig. Den va hellre ä krafttag kommer jag få något alls för den?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Var du försäkrad och påställd och du hade en bokad besiktningstid så täcker försäkringen.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jävla osis. Krya på dig!
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Var du försäkrad och påställd och du hade en bokad besiktningstid så täcker försäkringen.

Om olyckan skedde på morgonen före jobbet och besiktningen var bokad efter jobbet typ 8-9h senare så blir det nog svårt att få ut något gissar jag.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Såg nu i annan tråd att du har fått rejält med skador och miste medvetandet. Jag lider med dig, hoppas att du blir återställd snart, det är ju viktigare med dig än med hojen.
Men ja det var ju sju på morgonen så jag antar att mitt inlägg ovan gäller...tyvärr.
Krya på dig.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag kan inte tänka mig annat än att det inte är några som helst problem för dig .
Du har trots allt en besiktningstid samma dag och bara för att fordonet är obesiktigat så slutar inte försäkringen att gälla.
Det hade varit knivigare om olyckan berodde på att den inte var besiktigad..
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Precis som AleX säger besiktningen har inget med försäkringen alls att göra, påställd och försäkrad = försäkringen gäller
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och det bör väl vara den vållande partens försäkring som täcker skadorna om du blev prejad!
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Kommer inte få en krona om det är rätt tillvägagånget. för att köra till bes så skall fordonet vara försäkrat, men behöver ej vara påställt.

Han får inget för hojen av vållande heller då hans fordon varit svställt/oförsäkrat.

EDIT: TFF "kan" gå in o ersätta
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hade hojen körförbud? Isf ska man ta närmaste väg till besiktningen. Om jobbet låg på den vägen så är det inga problem. Hade den inte körförbud är det heller inga problem. Om du varit vållande, vilket du inte har varit, så det är han som prejade dig som ska pynta/hans försäkringsbolag.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Kommer inte få en krona om det är rätt tillvägagånget. för att köra till bes så skall fordonet vara försäkrat, men behöver ej vara påställt.

Han får inget för hojen av vållande heller då hans fordon varit svställt/oförsäkrat.

EDIT: TFF "kan" gå in o ersätta

Så du menar att om en lastbil kör in i mitt garage och totalkvaddar det och de 3 avställda/oförsäkrade hojarna där så kommer inte det försäkringsbolag som försäkrat lastbilen ge mig en spänn för garaget eller hojarna? Vilken verklighet lever du i?
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Så du menar att om en lastbil kör in i mitt garage och totalkvaddar det och de 3 avställda/oförsäkrade hojarna där så kommer inte det försäkringsbolag som försäkrat lastbilen ge mig en spänn för garaget eller hojarna? Vilken verklighet lever du i?

Kanske inte går att jämföra rakt av men:
När jag hade en avställda bil i garaget och hade oturen att tappa en låda från en hylla så att rutan sprack, så fick jag inte ett smack. Vare sig hemförsäkring eller drulle täckte skadan fastän den hände i mitt garage. Hade däremot mitt akvarie i garaget gått sönder, så hade försäkringen täckt det. Numera har jag alla avställda fordon garageförsäkrade.
...så en försiktig kommentar på inlägget är: mycket möjligt att försäkringsbolaget hade letat efter samma kryphål, även om du själv inte är vållande. Försäkringen hade tagit garaget och lösöre, men jag är tveksam till fordonen.


Till TS: tråkigt, krya på sig. Håll oss uppdaterade i hur det går med försäkringsfrågan.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
du...

Vad var det för en tomte som klämde upp dig ? kalkbrott utan glasögon eller "helt vanlig " " jag såg dig inte " bilist ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kommer inte få en krona om det är rätt tillvägagånget. för att köra till bes så skall fordonet vara försäkrat, men behöver ej vara påställt.

Varifrån fick du att hojen är avställd och oförsäkrad? Jag ser bara att den är obesiktad.

Han får inget för hojen av vållande heller då hans fordon varit svställt/oförsäkrat.

Det där är nåt du fantiserat ihop själv. Motpartens försäkring har självklart inga vilkor om att andra fordonet ska vara försäkrat. Vilket iofs är irrelevant och offtopic eftersom jag faktiskt tror prulles hoj var försäkrad.
 
Last edited:

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Om din hoj var påställd/försäkrad så ser jag inte varför du inte skulle få ut ersättning. Det är ju inte ens ditt bolag som ska betala. Förmodligen kommer ingen ens att nämna det.

Folk som inte kan tänka speciellt bra borde bara precis sluta med det, och överlåta det till andra. Som inte målar fan på väggen för någon som har det tufft.

Lycka till med allt, och krya på dig!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hojen va såklart påstod. Men med körförbud så böter för det kommer jag få.

Kruxet är att muffen smet...och en gubbe som kom som typ tionde bil intyga för polisen att jag kört jätte fort, minst 200... de gjorde jag såklart in35
 
Last edited:

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Hojen va såklart påstod. Men med körförbud så böter för det kommer jag få.

Kruxet är att muffen smet...och en gubbe som kom som typ tionde bil intyga för polisen att jag kört jätte fort, minst 200... de gjorde jag såklart in35

Den variabeln räknade jag inte med, då jag förutsätter att folk gör rätt för sig. :(

Du verkar inte ha så mycket flyt du, men åas så måste du ha bra mycket sparat på karma-kontot.
När det börjar gå bra, så kommer det gå RIKTIGT bra. :)

Jag vet inte riktigt vad som skulle vara förändrat försäkringsmässigt när fordonet är obesiktat.
Kanske står det i försäkringsvillkoren? Kanske spelar det ingen egentlig roll?

Om det kan bevisas att en annan förare prejade dig och smet, så kan det kanske gå på Trafikförsäkringsföreningen? Annars kommer det ju gå som singelolycka, och på din försäkring tänker jag.

Vilken jävla smet. :(

Men mitt i all skit, vad skönt att du finns kvar! Det finns folk som bara bygger motorcyklar, och man kan alltid tjäna mer pengar. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top