Vilken motard?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag har läst massor av olika trådar, men kommer fan inte fram till något
så velig som jag är, så behöver jag hjälp att bestämma mig

Den kommer bli en R6 som jag & tanten har på bana
min rd 350 som finåka

men vill ha en bushoj att pendla med & då får det bli en motard
men frågan är vilken av de jag funderar på skall jag ha & varför ?
jag vill bara ha motardhjul, då grusåka inte e ngt för mig


Yamaha WR450F (vad strular på dessa?)
Honda CRF 450 HM - 02-05 Ej aktuell längre
KTM 525,625,640 (vilken är bäst? & varför?
Aprilia SXV 550 06-08 (har en del sjukdomar, t.ex startmotorproblem)
finns det ngn Husaberg/Husqvarna jag borde ta & kolla närmare på?

vilken har högst busfaktor ? (effekt)
vilken ger mest för pengarna
vilken har bäst andrahandsvärde ?
vilken skall jag absolut avstå ifrån ?
 
Last edited:

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Husaberg är väl dom hojarna som är närmast rena tävlingsmaskiner. Riktigt roliga maskiner som dock kräver tätare service. Å andra sidan så fixar du ett oljebyte på en kvart och ställer ventilerna på under en timme.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Har haft sxv. Saknar den otroligt mkt. Hängde med alla gathojar. Har idag 690 som är ett klokare val. Men med 690 har man svårt att följa med sporthojarna.
Rätt olja och inställning på sxv så har man kul. Ca 230 km gjorde min.
 

Snowman89

Guest
Jag har provat lite olika KTM'er där det har varit följande hojar 525, 640 samt en 660.

Alla är väl busiga och roliga på olika sätt.
525an är lättare och smidigare än de andra hojarna, dock tycker jag den faktiskt inte har lika mycket klipp i motorn som de större LC4orna, visst 525an är rapp som bara den men det märks att det är en mindre och lättare motor utan lika mycket vrid/effekt på lägre varv.
640 tycker jag helt klart är en ulv i fårakläder, jag fattar ärligt inte att så många "sågar" den hoj som en tung hoj som känns som en buss att köra.
Jag har haft en 640 -02 tidigare och har nu en -00 fast ombyggd till en -04 med den gråa motorn.
Hojen har förgasaren som anses "tråkig" vilket är vakumförgasaren, ändå är den brutalt mycket roligare än båda min 525a och 690 på lägre varv.
Visst det märks att den är tyngre än en 525a och den vibrerar mer än 690, men samtidigt tycker jag 640n har mest tryck på lägre varv.
660n har mest tryck i hela registret av de hojar jag provat och känns mest som en vildhäst där det bara finns massvis med effekt överallt.
Dock har den varken elstart eller något tändningslås.

Både 525, 625 samt 640 har några år på nacken och rätt hoj i rätt skick kan vara värt att köpa lika som att en renovering kan bli väldigt dyr ifall du köper fel objekt.
Alla 3 bör väl ligga mellan 20-40k beroende på objekt och skick, andrahandsvärdet bör vara ungefär lika på alla hojar då de är ganska gamla och välsletna från början.

Skulle jag köpa en av de tre ovanstående så beror det helt på vad jag skulle använda hojen till, för gokartbanor eller mindre banor skulle jag köra på en 525a.
Däremot allmänt bus så skulle jag gå på en 625/640, vilken spelar mindre roll egentligen då det är samma hoj medans 625an har flatside förgasare och 640 vakum.
Dock tycker jag personligen att även 640n med vakumförgasare går oförskämt bra..
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Jag vet ju lite vem du är, även om det var ett tag sen jag bodde i HBG. :)
Jag tror du tröttnar fort på en motard. Jag gick själv från sporthoj till motard, det höll i ca 2h sen sålde jag den. Fast du kanske har provat några, och gillar det?

Har du funderat något på en fighter? Du kan ju skruva, så det behöver inte bli så blodigt dyrt heller.
Bara en tanke. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Husaberg 570, den skulle jag köpa.
Rolig, stabil, tillräckligt ny fortfarande för att det inte är några problem att hitta en sjysst.

En riktigt rolig, bra hoj! :tummenupp
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Husaberg 570, den skulle jag köpa.
Rolig, stabil, tillräckligt ny fortfarande för att det inte är några problem att hitta en sjysst.

En riktigt rolig, bra hoj! :tummenupp

googlade & den såg ganska najs ut. dock hög trimningsgrad om jag fattar det rätt = riktigt täta servicear

samt den e lite dyrare än de jag listat upp
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag vet ju lite vem du är, även om det var ett tag sen jag bodde i HBG. :)
Jag tror du tröttnar fort på en motard. Jag gick själv från sporthoj till motard, det höll i ca 2h sen sålde jag den. Fast du kanske har provat några, och gillar det?

Har du funderat något på en fighter? Du kan ju skruva, så det behöver inte bli så blodigt dyrt heller.
Bara en tanke. :)

njae.. jag har inte testat motard, men tänkte ge det ett försök.
fighter har jag haft, o den var ju dyr i försäkring (R1) de motarder jag kollat på e relativt billiga i försäkring

jag vill ha den till & slanga lite, lite busiga vägar mm.. dvs inga motorvägskörningar
 

Freddyboyo

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Motala
Hoj
-04 Honda CRF450m
Kan bara ge dig lite info om Hondan.

Plus:
En ren crossmaskin man får köra lagligt på väg :) fantastiskt
Väger inget, ca 110kg
Ska vara lättare att skruva med än t.ex Husaberg och ska inte behövas skruva med lika ofta.
Jämför samma årsmodell med Honda och Husaberg så hade jag valt Honda, flera barnsjukdomar på äldre husorna.
Finns säkert mer "plus" men kommer inte på nåt nu..

Minus:
Inget batteri, därav har många haft problem med elektroniken som svag belysning/snabbt blinkande blinkers. Detta då HM statorn är kass orginal och ska du byta stator behövs det också bytas svänghjul...
Ingen 6e växel. 13/43 (orginal) drevat gör att du inte vill köra landsväg alls :) det varvar ganska duktigt men har själv drevat om till 14/48 och det funkar bättre för mer allround körning.

Har själv en HM -04 och är nöjd, har inte haft den så länge dock men nog är den rolig att köra!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har du satt dit 14/48 istället för 13/43 är den ännu lägre drevad nu...
Jag skulle inte valt en 450 av något märke för gatåka.
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Du måste dela med dig av vad du valt i slutändan med en motivering ;)
Ser nämligen ut som att vi letar efter samma hoj :)
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Vill man slippa skruva en massa så är ju ktm 690 ett bra val och den har inga problem att hänga med sporthojar .. okej på rakan är de lite kämpigt.
Som du vet så har jag själv en 690 och den har fått gå nära 2000mil (bana,bus,skog) och jag har inte stött på något större problem med den.

Vill man bara ha ren bushoj så är ktm 450/530 exc med motardhjul ett alternativ. Men det krävs ju lite mer underhåll.
Ktm 660 är också vass men som sagt tidigare saknar den elstart vilket kan vara skönt att ha.
Ktm 625 smc har elstart så den kanske kan vara ett alternativ?
Husaberg 570 är ju en av mina drömhojar , fick se den ett par varv på knutstorp och fy *** vad den gick..
Den liggande cylindern är ju bara för cool :rock.

Sxv 550 går också så in i helvete när dom går....
Har en vän som köpte en sån och han har bara haft problem som kostat honom skjortan, slutade med att han sålde den för att han blev rädd för att mer skulle gå sönder. Läser man på nätet så är han långt ifrån ensam verkar de som.
Underhållet på dessa är väldigt viktigt verkar de som.



Nackdelen med de mer rejsiga motarderna är ju underhållet och att de vibrerar ganska ordentligt så långturer blir tortyr..
 
Last edited:

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Vill slå ett slag för Suzuki DRZ 400.

Pro - Skottsäker, bara går och går. Långt mellan service. Billig att försäkra i stan. Bekvämare än många andra motarder då den vibrerar ytterst lite. Finns mycket godis på ebay.

Con - Slö om man jämför med en KTM 660. Möjligen något tyngre. Finns mycket godis på ebay.

Tycker den är rolig att pendla med och bekymmersfri. Behöver inte ha stans snabbaste motard utan har hellre en som är billig att äga och bekymmersfri.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top