En jävligt dålig idé.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag gillar AGV:s tråd som heter "En jävligt bra idé", och precis som AGV skrev, så är det ganska ont om bra ideér. Så, här lämnas utrymme för alla de dåliga ideérna. =)

Kör på, bah!

- - - Updated - - -

Jag börjar...

En gång tog jag med lillskiten och åkte skridskor på en ute-is. Tog med fikaväskan och kameraväskan. På plats så snörade jag på lillskit hennes skridskor, och satte mig tillrätta i en snödriva vid sidan av isen. Kameraväskan hamnade på marken, och fikaväskan i knät. Tog fram kameran och fotade lite, och lade sedan ner kameran igen, men stängde aldrig väskan, för den skulle ju snart upp igen. Donade iordning en kaffekopp, som jag, medan jag stängde fikaväskan ställde i snödrivan. Koppen blev väl lite varm och smälte snön under sig. Inte rakt ner, utan lite snett framåt. Givetvis så hann jag inte på den förrän skiten hamnade precis i kameraväskan... :död

Friskrivningsklausul:
Ingen av följande skribenter tar något som helst ansvar ifall någon genomför eller försöker genomföra något eller delar av det som skrivs i denna tråd.
 
Last edited:

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Grabben fick för sig att träna styrketräning hemma utan att jag var med (trots tydliga instruktioner att han inte får det). Det satt en 25 kg vikter på var sida vilket var lite för mycket och han började plocka bort dem. En sida i taget! Skivstången flippade naturligtvis och vi har nu ett runt jack i parketten, 5 cm i diameter och 1 cm djupt. Själv är jag mest glad att ingen blev skadad.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
För länge sedan skulle jag rosta bröd, men skar lite för tjocka skivor som fastnade.
Tog fram en matkniv och försökte peta upp brödskivan.
Följden vart en ljusbåge/eldslåga från brödrosten samt proppen gick. Fick aldrig någon ström i mig.
Kommer aldrig göra om samma sak.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Har en till. men denna gång var jag klantarslet.
Motorn på hojen gick ojämnt på lättgas och jag trodde det var tjuvluft. När jag jobbade som bilmek kollade jag det rätt ofta genom att spruta på startgas på utvalda ställen för att se om varv och/eller CO halten steg. Funkade skitbra så jag gjorde det nu också.
Denna gång var det dock en tändkabel som inte satt ordentligt i tändhatten. Nåja, det går att hitta trasiga tändkablar med startgas också, men djävlar vilken smäll. Det var ett enkelt fel som var lätt att åtgärda. Det enda som behövde bytas var kallingar...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Blodpudding i smörgåsgrill...:huvet

Paintballskjutbana inomhus, hemma. Att jag förlade den till badrummed vill jag ha cred för!
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag skulle göra en lång skarvkabel. För att mäta ut längden så kopplade jag på hanen, stoppade i vägguttaget och rullade ut kabeln i lagom längd, det blev väl 10-15 meter. Jag hade ingen avbitare på mig så jag tog min lilla swiss army kniv och började skära kabeln. Hade totalt glömt att jag hade pluggat in den i ett strömförande uttag. Det blev ett fint smältjack i kniven och proppen gick såklart.
Hej Darwin awards!
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Jag har så många att jag inte vet vart jag ska börja, men en favorit är när jag som 10-11-åring skulle bygga en lådbil. Jag hade satt två stolpar rakt upp från "chassiet", och lagt en planka tvärs över dom. Jag skulle sedan kapa plankan jämnt med den ena stolpen. Jag såg inte då det orimliga i att hålla handen på sidan av stolpen, där jag sågade igenom plankan som låg över.

För resten av mitt liv kommer jag ha ett gött ärr som löper längs mitt vänstra pekfinger. Det var en vass såg :)

En annan gång tyckte jag att det var en bra idé att göra ett hål i en plastbit (byggde nån grej till en RC-bil om ja minns rätt) med min Swizz army knife. Jag höll helt sonika plastbiten allt vad jag kunde i min vänstra hand, och tryckte allt vad jag kunde med min högra hand. Vad förvånad jag blev, när jag helt plötsligt hade ett knivblad som gick igenom plastbiten, och rätt igenom min tumme. :tummenupp
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Jag för ett bra antal år sedan, skulle hjälpa en granne rensa lite sly och icke önskade småträd (ca 3-10cm i diametern) Har med mig handskar och en vanlig bladsåg. Tolvåriga jag tänkte "det blir ju lättare att såga om jag böjer trädet så mycket jag kan och håller det där med foten!" Fungerade på några av de små, men ett av de större ville inte stanna under min fot och kom med en jäkla fart rakt på näsfan. Där bröt jag näsan första gången :tummenupp

Också en trädrelaterad händelse när jag som mindre än så 8 bast, sprang runt när föräldrarna rensade oönskat sly ned mot vattnet där vi bor. Hittade ett småträd som skulle, om jag kommer ihåg det rätt, vara perfekt som en pil till en DIY pilbåge, böjer, sliter, snurrar och har mig, tills ungträdet bestämmer sig för att böja tillbaka och sikta på ögat mitt :7peta Ett fint ärr på hornhinnan som jag fortfarande ser konstant :3freak

Man är smart när man är ung :hihi

Tredje riktigt korkade idéen var väl när man skulle försöka köra på bakan med en trött Peugeot Speedfight 2, på grusväg, för första gången, i badshorts, t-shirt och hjälm... :huvet Kom upp fint, körde några meter och sedan landade jag inte riktigt lika fint när moppen bestämde sig att det var läggdags. Framhjulet greppade inte ett dugg, och gled åt sidan, jag for framåt, glider på mage/armbågar/knän och samlar grus i ett par meter. Lämnade fina ärr på bröstkorg, knän och armbågar! :tummenupp :crash
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vintertid i föräldrahemmet, home alone. Hade donnan över och skulle köra myskväll och hela kittet, självklart ska man ju tända en brasa i kaminen. Inga färdiga småstickor att starta elden med? Ingen fara jag späntar lite! Håller i en halvtunn bit med vänsternäven och trycker på med knivbladet med högra lite lätt. Inget händer.. Trycker lite mer.. Inget händer.. Men vaffan, nu ska träbitajäveln isär! Trycker som faaan! Äntligen delade den sig! Men kniven gled lite väl långt igenom och stoppades av pekfingret.
Blödde inte så mycket så jag tänkte jag sköljer av det och sätter på ett plåster, verkar ju bara ha fått ett ytligt sår. Ska börja gnugga lite och då glider tamigfan halva fingret åt sidan. Visade att jag skalat av fingret i en ca 70° vinkel så det hänger som en fladdrig mössa och börjar pissa blod av förbannelse, jag hade en såpass vass kniv att såret slutit sig direkt när jag skar mig. 17 bast, fullt med snö ute och allt man har är lite plåster hemma, badrummet ser ut som ett klipp ur motorsågsmassakern. Fick ringa brorsan så han kom och hämta mig, köra in och sy på sjukhuset ett antal mil bort.
Det blev inget :ligga den kvällen som planerat..
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Precis när jag hade köpt caponorden så kikade jag ner i tanken för att se hur mycket soppa jag hade i samtidigt som jag tankade med fullt blås. Jag såg inte ordentligt utan drog försiktigt upp pistolventilen.

Min gamla hoj hade en tank med vanligt hål, men denna var sinnrikt konstruerad och hade en fläns för att förhindra att bensinen skvätte upp ur tanken. Bensinstrålen träffade just den där flänsen nere i tanken och en kaskad av bensin skvätte runt på min nya hoj.

Plasten man har till vindrutan tål inte bensin, visste ni det?

I denna text finns en uppsjö av dåliga idéer om ni läser den noga... :mad:
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Blodpudding i smörgåsgrill...:huvet

Paintballskjutbana inomhus, hemma. Att jag förlade den till badrummed vill jag ha cred för!
Vänta nu här lite, varför blir det inget bra med blodpudding i smörgåsgrillen? Så här i galet varmt väder, och man inte kan tänka klart, så låter det ju som en ypperlig idé. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vänta nu här lite, varför blir det inget bra med blodpudding i smörgåsgrillen? Så här i galet varmt väder, och man inte kan tänka klart, så låter det ju som en ypperlig idé. :)

Smaken sätter sig till efterkommande mackor...:crash
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jobbade vid 18 år på bekants byggfirma. Vi isolerar fasader och är högst uppe vid taket på trevåningshuset och nätar och håller på dra en länga. Jag backar för att dra ut nätet och kollar så det är rakt och fint hela tiden. Plötsligt nästa steg så var inte ställningen där längre och foten faller istället ett par dm till ett provisoriskt staket för balkongplattan. :4skrika Det är inte sant vad de säger att man ser sitt liv flyga förbi men jag såg dock mig själv flyga ner hela vägen. Hjärtat dunkade väldigt bra. Hade varit ett rätt obekvämt fall om jag missat det staketet också.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Grävde en 4-5 meter djup schakt med grävmaskinen när jag skulle leta på något (kommer inte ihåg vad). Jag stannade upp o skulle gå ur maskinen för att kolla läget. Drog ner skopan i schaktbotten så jag hade något att klättra ner på plus för säkerhet ifall den väggen som var mest lodrätt skulle vilja rasa lite.
På vänster sida har jag en bunt 100 rör på rad..jag traskar då vid sidan av dessa (tror jag) då det ligger ett tunt lager med grus ovanpå. Inser att jag står på ytterligare rader med 100 rör som nästan ligger i luften först när jag känner mig viktlös o faller rakt ner, mellan rören med armarna rakt upp som på film.
Som tur är glider jag med schaktväggen hela vägen ner. Tur man hade skopan nere i schaktet redan annars hade jag fått ringa på hjälp för att komma upp.
 
Last edited:

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Läsa den här tråden 2 på natten. Frugan förbannad för hon blir väckt när jag garva.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Det här är en klassiker, som säkert flera har gjort. Men man skrattar lika mycket åt sig själv varje gång man tänker på det. =)

Jag skulle byta vattenlås hos en hyresgäst på jobbet, och plockade bort det gamla. Jag ville ju inte att det skulle drälla när jag lade ner det på golvet, så jag tömde det i tvättstället, där jag tagit bort vattenlåset i fråga. :huvet

En annan gång, när jag var och fiskade, så gjorde jag en annan rätt dum sak. Det var brutalt med mygg, och jag hade en mygghatt i fiskeväskan. Den påtogs. Efter en liten stund tändes den obligatoriska fiske-ciggen, och utan att tänka mig för, så vräkte jag ner nätet. Ciggen brände hål på nätet, och mygghatten hade gjort sitt som mygghatt.

Skulle kunna fortsätta i evigheter, men jag sparar lite till senare, också. :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har en skapligt rejäl metallsvarv hemma i verkstan, och till den har jag både en trebackschuck och en dito fyrbacks. Stadiga saker, sisådär en 30 cm i dia och väger nog väl över 15 kg stycket... Däremot har jag bara en fästplatta till chuckarna, och vill man byta chuck får man skruva loss plattan, balansera in den nya chucken och så vidare... Lite meckigt. Så någon gång när jag ville använda fyrbackaren istället för trebackaren orkade jag inte riktigt med det krånglet, utan kom på den briljanta idén (ähum) att vända backarna på trebackaren och använda hela den som fästplatta till fyrbackaren. En chuck i en chuck helt enkelt, och sen jobba på som vanligt och skruva fast arbetsstycket i den ytterst monterade fyrbackschucken...

Sagt och gjort, spänner fast chucken i chucken, drar åt som fan för att det ska sitta, spänner upp arbetsstycket och drar igång svarven lite långsamt. Allt snurrar på rakt och fint, så jag ökar hastigheten lite. Fortfarande inga problem. "det här går ju som på räls" tänker jag, ansätter svarvstålet lite försiktigt bara och KLADONK!! en 15 kilos stålklump (plus stycket jag jobbade i) kommer flygande med världens fart och passerar strax framför min näsa :crash Som tur var stod jag lite åt sidan och befann mig därmed inte i den flygande attackchuckens bana, men det hade fan kunnat sluta riktigt illa... Man ska inte tumma på säkerheten när man jobbar med tunga maskiner... :gnissla

Min far fick en gång för sig att klättra upp på en snickarbänk (en sån där ranglig sak som man kan skruva ihop "bänkhalvorna" på som ett slags skruvstäd) för att komma åt att borra ett hål högt upp, och tro fan att den välter under gubben som dundrar i backen och slår revbenen i den nu sidoställda bänken. Tre stycken brutna. "gör det ont?" frågade vi barn. "Bara när jag andas..." svarar far :D

Samme man fick även erfara att det är bra att hålla i verktygen ordentligt, framförallt om man jobba med en mastodonthammarborr och borrar stora hål i en stenvägg... borren fastnade i väggen och all rotationskraft överfördes till maskinen som tog ett varv eller fem i gubbens ansikte (varför han höll huvet precis bredvid borren är det ingen som vet, men troligen har han lutat sig framåt för att kunna lägga lite tyngd bakom borren). Brutet kindben och den största "bula" jag någonsin sett blev följden den gången, hela kindbenet svullnade liksom upp till en boll :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top