Thunderace som tappar varv.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Min Thunderace mår inte bra. :(

Jag har en Yamaha Thunderace -00 som gått cirka 3500 mil och har en oskruvad motor. Jag är enda ägaren så jag kan intyga att hon fått leva ett rätt så behagligt liv.

När jag tog fram henne i våras så upptäckte jag under premiärturen att hon då och då tappade orken. Hon betedde sig som att hon ibland inte tände på alla fyra. Vid stillastående varvande kring t.ex. 5000 varv så tappar hon efter ca 5 sekunder helt plötsligt orken och varvar bara 3500 varv utan att gashanden rört sig. Då uppstår även lättare vibrationer så jag upplever det som att en cylinder faller ifrån. Något liknande har jag varit med om förut när något tändstift inte samarbetat. Dessa gånger har problemet varit lätt åtgärdat med lite smärgelduk.

Hon startar alltid snällt oavsett om hon är varm eller kall. En viss "orolighet" i motorgången kan upplevas innan ovan nämnda 1500-varvtals-förlust men inget dramatiskt. Under 3000 varv upplever jag henne vara till 95% "som vanligt". Kör jag på choken så kan man uppleva samma problem när varvet är över 3000 varv. Jag upplever ingen tvekan på gasen när jag rycker till i rullen utan problemet är i huvudsak att hon inte vill hålla jämnt varv i normal marschfart. Möjligen att problematiken blir tydligare när motorn är riktigt varm men det är ingen stor skillnad.

Vad kan orsaka detta?

Jag har under felsökningen t.ex. gjort/kontrollerat/justerat följande punkter:

  • Bytt tändstift. (De gamla hade bara gått 70 mil och såg helt ok ut allihop.)
  • Färsk bensin.
  • Nya säkringar.
  • Gått igenom förgasarna tre gånger med fotogen, fin metalltråd och tryckluft. (Då jag alltid tömmer dem inför vinterförvaringen så fanns det dock inte mycket jox där ens före den första genomgången.) Allt som ska röra sig i förgasarna gör så smidigt och enkelt. Membranen hela.
  • Kontrollerat ventilerna. Samtliga låg inom rekommenderat spel.
  • Mätt upp tändspolarna, tändkablarna och tändhattarna. Alla ohm-värden är ok.
  • Mätt upp motståndet i "pick up-coilen" /impulsgivaren på vevaxeln. Helt ok.
  • Batteriet är friskt och laddspänningen likaså.
  • Synkat förgasarna.
  • Bensinen rinner friskt igenom kranen. (Upptäckte jag när jag öppade kranen innan jag satt dit slangen...)
  • Kontrollerat TPS (Throttle Positioning Sensor). Den behövde justeras en aaaaning men det förändrade ingenting.
  • Kontrollet EXUP-en. Servomotorn går, vajrarna hela och själva spjället rör sig lätt.
  • Visuellt kontrollerat bensinfiltret (genomskinligt) och det ser rent ut. Filtet i slangen vid förgasarna likaså.
  • Kontrollerat luftfiltret och blåst bort den lilla smuts som fanns där.
  • Mätt upp tempen på avgaskrökarna när varvtalstappet sker med hjälp av en IR-mätare. Det skiljer mindre än 5 grader på rören när de ligger på 350 grader.
  • Oljan byttes för 70 mil sedan. Den drar i princip ingen olja alls. Eller 0,017 l/100mil för att vara exakt.
  • Gått igenom så gott som alla kontakter och jordpunkter. De var rena och fina från början och nu är de renare och finare.

Men än har jag inte hittat orsaken till att hon är krasslig. :(

För kännedom: I höstas efter att jag ställde av hojen så monterade jag en xenon-lampa på helljuset. Allt gick smidigt och enkelt då men nu i år när jag startade upp henne så hände det titt som tätt att hon dog när jag slog på helljuset.:confused: Eller rättare sagt så aktiverades immobilizern varpå hojen tvärdog. Jag hittade inte orsaken till detta problem så jag bytte helt enkelt tillbaka till originallampan varpå just det problemet försvann. Kan detta vara relevant nu?

Kan en felaktig ECU göra att hojen beter sig så här? (Eller är det snarare så att det bara är den trötta och inkompetenta mekaniken som kapitulerar och skyller ifrån sig på datorn?)

Och nej. Det här handlar inte om att varvräknaren ger ifrån sig de där klassiska felmeddelanderna om att t.ex. exupen eller bensinmätaren ej samarbetar. Varven försvinner såväl i motorn som på varvräknaren.

Tack för att du orkat läsa. Jag tar tacksamt emot förslag på fler saker jag kan kontrollera.

/G-man
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Låter som om den får för lite soppa tycker jag...

Ta bort bränslefiltret helt, för att vara säker på att den får bensin.
Har du kollat bränslepumpen? Testa att förbikoppla den helt, fallet från tanken borde räcka gott till förgasarna tycker jag (men någon annan kanske har mer erfarenhet).

Hur ser temperaturen ut på grenrören efter att du kört den en stund med symptomen du nämner? Är det ett grenrör som är kallare än de andra?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Några frågor och tips...

Kolla med påkopplad stroboskoplampa om den får tändpulser eller inte på alla cylindrar när felet inträffar. Om spolarna sitter direkt på stiften få man koppla med tändkablar temporärt. Kommer det inga tändpulser backar man ett steg och kollar med oscilloscope på spolarnas primärsida. Finns inget där heller kan det vara ECUn som djäklas.

Missar det sporadiskt på vilken cylinder som helst kan man misstänka tändpulsgivaren.

Är du helt säker på att den laddar som den ska (även när felet inträffar)?

Det kan även tänkas att en flottörventil har börjat läcka.

Hur ser stiften ut om du kollar dem omedelbart när motorn har djäklats?

Är insugsgummina fräscha?

Det är tyvärr bara lite trevande frågor men för att försöka ringa in felorsaken...
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Jag hade en Kawa för många år sedan med liknande symtom.
På den gick det 2st slangar mellan förgasare och tank (kanske det gör på alla med förgasare?).
Den ena slangen var en vakuumslang som öppnade ett membran i tanken så soppan kunde rinna ner i den andra slangen.
Vakuumslangen hade små torrsprickor och fick då inte fram tillräckligt med undertryck för att släppa fram så mycket soppa som motorn behövde mer än ett par sekunder.
Nu har jag ingen aning om hur det ser ut på din hoj men det kan vara värt att kolla.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om det är som på R1 av tidiga årsmodeller (dvs samma som på min) så går det att skruva bort tändhattarna från tändkablarna. Där är det garanterat grönärgat och jävligt på kabeländarna. Då knipsar man bort några mm tills man är av med det gröna och skruvar på tändhattarna igen.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Låter som om den får för lite soppa tycker jag...

Ta bort bränslefiltret helt, för att vara säker på att den får bensin.
Har du kollat bränslepumpen? Testa att förbikoppla den helt, fallet från tanken borde räcka gott till förgasarna tycker jag (men någon annan kanske har mer erfarenhet).
Kör med självfall på min gsx 1100 och det går utmärkt på min med RS38:eek:r.

Edit: Blev något för stora förgasare (48:eek:r) :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top