Bästa sportiga 400:an för gata?

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
För att förtydliga så syftar jag alltså på riktiga sporthojar med ylande fyror. Inte uppsminkade pendlarmoppar med parallell-twinnar som blivit populärt på senare år.

Tanken är att hitta en sportig och lätthanterlig hoj till damen i första hand men som även jag ska kunna ta ut på en bandag eller på en kurvig landsväg någon enstaka gång. De hojar jag funderar på är framför allt VFR400R(NC30), RVF400R, CBR400RR och ZXR400 kanske även de senare versionerna av FZR400RR, GSXR400.
Den enda av dessa jag haft möjlighet att prova är CBR:en under en kort tur i Thailand. Grym hoj som jag gillade karaktären och varv-villigheten på men kan tänka mig att Hondas V-4:eek:r är ännu vassare.

Skulle vara kul att höra lite erfarenheter från folk som har ägt eller kanske bara provat några av dessa. Är ju inga dussin-hojar i Sverige så är inte helt lätt att prova något. Är just nu mest inne på att hitta en NC30 till rätt pris i Tyskland i vinter (mest kanske för att dom är så vansinnigt snygga).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En forummedlem annonserade ju ut en tillsynes fräsch NC35 (RVF) för några veckor sedan. Finns denna kvar...?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag var nyss i Tokyo där det är väldigt gott om 400or. Såg många RVF:er och blev glad varje gång. :) Import därifrån är kanske väl dyrt dock.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Hej, jag sålde nyss min RVF till en annan forummedlem, och det enskilt viktigaste jag kan säga att man behöver tänka på är att det inte är en lämplig hoj för långa personer. Med långa menar jag då över 1.80. Sittutrymmet är nämligen så att du sätter dig och sen är det klart, det finns inte några möjligheter att flytta så mycket bakåt/framåt i sadeln.

Polare som är 1.90 provsatte och satte pannan i kåpglaset när han försökte lägga sig på tanken. Utan hjälm...

I övrigt - go for it.
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Köpte en zxr400 till tjejen, en 94 från Tyskland i bra skick. Själv är jag 192 och körde hem den i drygt 50 mil. Den resan tog typ 6-7 timmar var tvungen att stanna varje timme för att få sträcka lite på mig. Dock är de väldigt smidiga och lätta att fippla runt med. Finns tydligen mycket delar till dem i England då de körde cup med 400 där.
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
ZXR400 är den största av 400orna. Geometrin är som en 636 med 4cm lägre sadel.

Ett roligt "fel" med ZXR400 att i servicemanualen säger att topplockspackningen ryker efter 3200mil, vilket den gjorde för mig :tummenupp
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag skulle lätt ha valt en VFR/RVF pga V4:an som har betydligt mer karaktär än de andra små radfyrorna. Tyvärr är Hondorna dock rätt dyra jämfört med de andra.

Jag har en bekant som hade en VFR 400 och jag tyckte inte att jag som är ca 185 cm hade några större problem med att få plats. Men då körde jag iofs rätt korta sträckor åt gången.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag var nyss i Tokyo där det är väldigt gott om 400or. Såg många RVF:er och blev glad varje gång. :) Import därifrån är kanske väl dyrt dock.
Kul! Som jag förstått det så skapades kategorin av överarbetade 400cc race-repliker för att det fanns en körkortsklass i Japan där man fick åka med max 400cc, stämmer det? Synd att kategorin dog ut i slutet på 90-talet.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
har oxå kollat lite på dessa hojar. kolla i Polen vetja :)

http://otomoto.pl/motocykle-i-quady/?cubicCapacity[from]=370&cubicCapacity[to]=410

Ställde in lite lätt för dig, bara o klicka dig fram bland märken och modeller. sedan klicka dig tillbaka :) :fyllisar
Blir lite mer begripligt på engelska:

http://en.otomoto.pl/motocykle-i-quady/?cubicCapacity

Mycket motorcykel för 29.000 kronor! En V4 med rödmarkering vid 14.500 och blygsam ljuddämpning måste låta fantastiskt.
 

Bifogat

  • M4074804_3.jpg
    M4074804_3.jpg
    108.8 KB · Visningar: 52
  • M4074804_4.jpg
    M4074804_4.jpg
    117.8 KB · Visningar: 47
Last edited:

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Är 400:eek:rna så mer lättsvängda och förlåtande att det är värt att jaga, ist för att köpa en rimligt prissatt 600 i Svedala?

Jag undrar detta efter att ha blixtkollat blocket, då jag inte vet ett skvatt om små sporthojar. Så jag undrar på riktigt, och är inte dryg. :)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Är 400:eek:rna så mer lättsvängda och förlåtande att det är värt att jaga, ist för att köpa en rimligt prissatt 600 i Svedala?

Jag undrar detta efter att ha blixtkollat blocket, då jag inte vet ett skvatt om små sporthojar. Så jag undrar på riktigt, och är inte dryg. :)
Med all säkerhet är en R6 från 1999 hästlängder bättre i alla avseenden än en fem år äldre 400. Men man köper väl en 400 därför att man vill ha något speciellt, ovanligt och extremt – en fyrahundrakubikare.

:)

https://www.youtube.com/watch?v=zdmPcZ6rxSs
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Köpte en zxr400 till tjejen, en 94 från Tyskland i bra skick. Själv är jag 192 och körde hem den i drygt 50 mil. Den resan tog typ 6-7 timmar var tvungen att stanna varje timme för att få sträcka lite på mig. Dock är de väldigt smidiga och lätta att fippla runt med. Finns tydligen mycket delar till dem i England då de körde cup med 400 där.

Får man fråga hur mycket du gav för den? Kollade lite på mobile.de och där verkade dom vara jäkligt billiga. ZXR400 verkar ju ball även om den inte alls är lika exotisk som en Honda V4. Gillar ljudet i det här klippet.

 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top