Original styrdämpare R1 2010?

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Hej
Är det någon som har erfarenhet av styrdämparen på Yamaha R1, 2010? Känns som att styrdämpningen kunde vara rejält trögare. I utgången ur Torparen på Sviestad så ruskar det rejält och då kör jag i 1,05 tempo. Givetvis kan det bero på lite för hård på gasen i utgången men på min andra hoj (999) känns det betydligt lugnare och den har en Öhlins styrdämpare.

Så vad säger ni Yamaha kunniga?

Btw hur är original bakdämparen? Känns som att hojen vill niga lite i utgången ut på start och mål vilket inte ger fullt förtroende.

Mvh/ Nils
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Där finns väl ingen originalmonterad styrdämpare på en dussincykel som är bra för en snabb banåkare. Men jag hade satsat mina pengar på uppgradera bakdämparen istället.
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Jo original styrdämparna byter ju de flesta. Tänkte bara hur ni tycker om den elektroniska original styrdämparen om den gör något jobb eller skapar mest problem?

Bakdämparen kommer bytas när jag gjort 1,00 på Sviestad. :)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Samma på 09, den är inte bättre än så, förbättra ditt sätt att hålla i styret när du gasar på. Ta bort stoppskruvarna som sitter uppifrån i övre gaffelkronan då kan du justera in cliponen efter dina armar, det gör skillnad. Är du på Sviestad i morgon kan jag visa, eller nån tisdag.
Watz har byggt om min bakstötdämpare och justerat den efter mig och min kilon, klart prisvärt.
 
Last edited:

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Tackar för det! Jag har ofrivillig vila från Sviestad pga resa. Men kommer dit så fort jag kan. Har sänkt gaffeln Max i styrkronan och ska försöka hålla lösare i styret. Kom på mig själv med att i vissa kurvor hålla för hårt. Ökade Como och fjäder förstämning en aning men inte mycket.

Får se om Watz kan och har tid att kolla över fjädringen. Tror dock mer på att det sitter i min gashand tyvärr.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Original styrdämpare 2009-2014 fungerar bra på gata då elektroniken eliminerar all dämpning under en viss hastighet (= lätthanterlig vid garagevändningar och annan stadskörning). Den ger dock lite väl låg dämpning vid högre hastigheter och har dessutom ett synnerligen irriterande inbyggt mekaniskt glapp. Kan tänka mig att banåkare får känslan att den inte riktigt räcker till.

Börja med att ställa in förarhänget fram och bak. 40 mm fram och 30 mm bak (mätt längs framgaffelbenen samt rakt upp från bakhjulsaxeln mot ljuddämparen) är universalnummer som fungerar alldeles utmärkt även på en crossplane-R1:a. Tänk på att mäta från fullt utfjädrat läge och som vanligt - strunta i att försöka mäta eller ställa in hänget utan förare.

Crossplane-R1:an har en väldigt mjuk framgaffelfjäder (9.0 N/mm) och ganska mycket vikt på framhjulet. Därför kommer du att få använda mycket förspänning för att komma nära 40 mm förarhäng.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
jag fick ner min till 36 fram med fjäderförspänningen på max och 32 bak så jag backade bak till 36 där med... Den behöver hårdare fjädrar ja men det funkar "tycker jag"
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har 10.0 N/mm med 14 mm förspänning, det ger 40 mm häng med 100 kg förare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top