Vägtips Stockholm-Rättvik

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hej,

Jag och polaren åker från Sthlm-Rättvik inom kort, vi tänker ta denna rutt.Screenshot 2014-07-23 20.41.36.jpg

Nån som vet om det är en trevlig väg eller har förslag på en roligare rutt?
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Tyvärr sög vägen hästpung.

2 helger sedan då jag körde in motorn. Körde stockholm, siljan till Sälenfjällen och över till Trysil där jag övernatta. Åkte vid 9 på morgonen och var framme runt 16 på eftermiddagen.
Kurviga vägar hittade jag först uppe på sälenfjället och gränsen över till norge.

pga av 2-1 samt 1-2 filsystemet. TONVIS med husbilar och husvagnar som kör i 60 hela vägen till dalarna. Skojar inte. Ruttnade snabbt av krypkörningen gjorde mindre snygga omkörningar på det enfiliga resten av resan(tänk italienare).

Vägarna var i stort sett raka hela vägen till sälen. Fick svänga lite i rondellerna i städerna vilket var de enda ställena.
Åkte väg 70 längs dalälven samt sollerön, siljans västra strand men vart inte särskilt imponerad. För mycket skog för att se något av utsikten hela vägen.....

En bekant som kommer därifrån rekommenderade att åka motorväg via Gävle för att slippa alla köer och långsamma karavaner med husvagnar och husbilar. Det skiljer 4 mil. 27mil vs 31 . 60km/h vs 120km/h och inga enfiliga vägar med massa möten.

Nästa gång bränner jag i 120 via Gävle sen går lös på sälenfjället, Norge gränsen där det finns härliga vägar.

Vill dock varna för norrmännen där. Dom tycktes gilla att köra mitt i vägen på norska sidan vilket gjorde att jag låg och körde på vita sträcket på alla vägar där det inte var mitt-sträck.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Leksand – Sollerön – Mora – Våmhus – Orsa – Rättvik – Leksand
Cirka 18 mil
Ta Siljansnäsväg via Västanvik till Siljansnäs. Fortsätt på Moravägen till Björka och Gesunda. Ta bron över till Sollerön och fortsätt till Vinäs längs Siljan upp till Mora. Välj sedan väg 70 norröver (mot Älvdalen). Från att du kör på bron ut ur Mora över Österdalälven är det cirka 5 kilometer tills du ska svänga av in på Våmhusvägen och svänga fram till Orsa. Där väljer du väg 296 som leder dig till Skattungbyn, Gulleråsen och boda och vidare ner till Rättvik. Väl nere vid Siljan tar du väg 70. Efter cirka 6,5 kilometer svänger du höger (västerut) vid Kullsbjörken och fortsätter via Tällberg och Sunnanäng till Leksand.
dalarna, Jättebra vägbeskrivning, jag vill lägga till att man efter att ha svängt in mot kullsbjörken, så stanna till och njut en stund nere vid siljans strand, framme i Tällberg ta en avstickare och kör runt uppe på berget en bedövande atmosfär och stanna till på Tällbergs gammelgård Holen, uppe på berget.

Detta var den sparade beskrivning jag följde då det skulle vara så fint att åka hoj på.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
När ska ni åka då? Är jag hemma kan jag möta upp er i hedemora och ta er på lite småvägar.Dock drar jag till kreta imorrn o kommer hem fredag nästa vecka.Finns mycket fina vägar härikring som jag skulle kunna ta er med på.:tummenupp
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tips - via SMC Appen finns en hemsida vart du har 600+ MC vänliga rutter, över 2.400 mil olika vägar, som är sparad som bra hojvägar..

länk etc. bör synas på bilden..
 

Bifogat

  • SMC Appen rutter ex.jpg
    SMC Appen rutter ex.jpg
    234.5 KB · Visningar: 163

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
När ska ni åka då? Är jag hemma kan jag möta upp er i hedemora och ta er på lite småvägar.Dock drar jag till kreta imorrn o kommer hem fredag nästa vecka.Finns mycket fina vägar härikring som jag skulle kunna ta er med på.:tummenupp

Tack för erbjudandet! Vi åker dock redan imorgon och tänker väl åka hem på söndag.

Tack alla andra som har svarat här, ska kika lite närmare på de tips som har getts.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
En av dom bästa vägarna häromkring är ju vägen från Skinnskatteberg till Ludvika över malingsbo.Kan inte vägnumren i huvudet.Är dock en litet snedsprång från rutten.Annars 270 från långshyttan till e16 är rolig den med.Men då blir det ju e16 i 3mil till falun sen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top