Bakbroms på styret, cbr f2

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tjena har funderat på att montera bakbrom på styret men då även ha kvar fotbromsen.

Fick en ide om att det kanske kunde gå att lösa utan att ha ett eget system från handtag till bak.

På bilden syns mitt bakre bromssystem, oket sitter längst ut till vänster på slangen.
Min plan är att sätta en lika dan slang som nr1 på bilden ovanpå del nr19 till höger som sen går upp till styret.
Då har jag tryck från handtag till broms och från fot till broms.

Funkar det som jag har tänkt?

 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det måste väl bli antingen eller eftersom bromspumpar är utrustade med en återföringsventil vid uppsläppt läge. Dvs när du försöker skapa tryck via handtaget så kommer den vätskan att åka ut i behållaren vid foten. Ska man ha dubbla system så är det nog dubbla bromsok som gäller också.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
KOmmer ej funka alls som TS frågar tyvärr.

Du måste göra som i länken:

bromspump på styret ->
slang till bakre bromsens icke trycksatta intag (gummislangen) ->
vanliga slangen till bakbromsoket !

dra av "slangen" frånbehållaren & mät hålet, är det 9mm så kan du gänga M10x1 eller 1/8 o sätta en ny banjobult där för slangen från styret.. är det större än 9mm så kanske man kan gänga M12 men vet ej om det finns Banjobult i den storleken - Enda som blir fel med detta okså vilket ej nämns alls i länken...

Är att görs det på detta sättet så "KAN" det låsa upp i systemet.
Jag vet detta för att jag har hydraulisk handbroms på min förra racebil på exakt samma sätt, & det låste upp ett par ggr, samt att många andra hafr detta problemet.
Det är dock inte alls så att det kommer att låsa upp - utan att det "KAN" - kan va bra att veta.

På bilen fick man släppa bromsen o stampa till på bromspedalen snabbt o hårt så släptte trycket igen

Men men, jag skall göra exakt likadant som länken då min högerfot ej funkar speciellt bra efter olyckan.

Med vänlig hälsning Kristian
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Det kommer inte fungera som du har tänkt..

Gör så här:
*Ta loss del 3 (ansliutningen till bromsvätskebehållaren) på sprängskissen.
*Skaffa en adapter att sätta i bromspumpen istället för del 3 i ovanstående steg.
Exempelvis www.hoheydesigns.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1_2&products_id=199 (den gröna varianten)
Eller en www.thestuntfactory.com/juvaon.html
Eller låt någon svetsa igen hålet från del 3 och gänga för en lämplig banjobult.
*Skaffa slang och bromspump, montera och var glad :)
Dock! Undvik bromspumpen som följer med i kittet du länkade till i inlägg #4, det är bättre att skaffa en med lös behållare för bromsvätskan. Till stor del för att det är svårt att få plats med kopplingshandtaget bra till bromspumpar med fast behållare..

Vill du istället ha separata system (ger bättre bett och känsla i bromsen bland annat) så finns "värsting-grejer" här: www.shop-stunteam.com/fr/platine-do...e-double-radial-evo2-cbr-pc25-pc31-91-98.html
Eller billigare och enklare version här: www.forstunt.home.pl/en/honda-f2-f3/75-mocowanie-handbrake.html
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top