Funkar detta däck o köra med?

Växtost

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2014
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha WR125X -10
Som rubriken lyder, går det att köra med detta däck?
Kör ungefär 2 mil per dag, runt 50-70 km/h.

rsz_20140722_225838.jpg

Kommer jag ha gjort mitt o ligga glidandes på asfalten eller håller det för en veckas lugn körning?:yoparty

Mvh Samuel
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Nya däck är ju nåt av det trevligaste man kan ha på en hoj så jag förstår inte varför frågan ställs...
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Kört på betydligt sämre o alldeles för fort under längre tider än så utan problem..
När corden tittar fram håller faktiskt däck förvånadsvärt länge....Fast inga garantier;)
(är du nojig kan du ju alltid luta hojen lite)
 

Växtost

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2014
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha WR125X -10
Glömde nämna att hojen fungerar som mitt enda pendlingsmedel just nu och kan inte byta förrns nästa vecka.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är mest nyfiken på hur du hade tänkt använda de svar du får i denna tråd...? Du verkar ju redan ha bestämt dig för att köra en vecka till, oavsett vilka svar du får, så varför ens fråga...?

På bilden syns det ju att korden tittar fram vilket betyder att däcket redan är många mil bortom sopslut. Förutom att detta är olagligt så ger det tveksamt grepp och tveksam styrka i hela däcket. Dessutom kommer däcket att överhettas även vid låg belastning vilket leder till ännu snabbare nötning och slutligen till totalt haveri. Om du har tur så tappar däcket trycket som en försiktig pyspunka. Om du har mindre tur så sker det lite mer explosionsartat. Prova att googla "Nakano Mugello 2004" så får du se hur det kan gå till.

Men det går säkert. Jag har sett idioter köra med liknande, utstickande kord. Jag har sett idioter köra med kord som vispat runt så att baklyse, ljuddämpare och sving blivit repiga. Och jag har sett idioter köra på fälgen. Det går. Frågan är bara hur du själv värderar riskerna...? Kommer du att tycka att det var värt en veckas snålhet / slöhet / dumhet om du hamnar i rullstol...?
 

Växtost

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2014
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha WR125X -10
Tack för svaren, jag är väldigt ny inom mc så jag vände mig hit för tips, jag hade själv ingen aning om hur länge ett däck håller men som tur har jag ju fått en liten idé om hur det är nu.

Det har ju blivit en liten sladd hit och dit så jag antar att det var slut nudå, så jag lämnar nog hojen hemma och får försöka hitta andra sätt att transportera mig på.

Jag är mest nyfiken på hur du hade tänkt använda de svar du får i denna tråd...? Du verkar ju redan ha bestämt dig för att köra en vecka till, oavsett vilka svar du får, så varför ens fråga...?

Kanske lite dåligt förklarat men det är ju såklart att jag kan lämna hojen hemma, men iaf, tyckte att det var ett mycket vettigt svar och tummen upp till dig Alatalo! :tummenupp till skillnad från den andra tjommen som heter Peter1980:va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Rätt skev jämnförelse... Nej givetvis inte, skulle du ställa frågan till folk som blivit förlamande / allvarligt skadade om det verkligen var värt att öht lämna ytterdörren den dagen skulle svaret bli troligtvis bli nej..
Personlig fråga, är det verkligen värt att köra mc då du kan sitta i rullstol imorgon (eller öht lämna sängen)?
Göra det bästa av situationen kommer att komma som argument från någon, är detta verkligen att köra mc? Finns div bra krocksäkra altenativ. Nu ska vi inte haka upp oss på mc utan undvik trappor, gå ut, badkar, vassa hörn på möbler.. Går alldeles utmärkt att jobba hemifrån i dagens samhälle och att få matkassen till dörren. Hyfsat säkert där i sin lilla vrå. Eller så nallar man lite på säkerheten och lever ett verkligt liv där man inte tänker så jäääävla mycket på allt heeeeela tiden.:fyllisar

Du tycks inte ha fattat någonting. Men vad kan man begära av en stackare som frivilligt erkänner att han brukar köra fort och långt på däck där korden sticker ut...? Och dessutom försöker övertyga en junior att göra samma sak...?

Mycket riktigt, det är farligt att åka motorcykel. Men då är det väl också jävligt dumt att inte eliminera en sådan uppenbar riskfaktor som att bakdäcket är sopslut...? I slutändan - när man väl sitter i rullstolen - så är det fysiskt samma sak. Men jag skulle gissa att det är en hyfsat stor mental och känslomässig skillnad mellan att skadas i en helt oväntad krasch med en fullt fungerande motorcykel jämfört med att göra en krasch som orsakas av ett allvarligt tekniskt fel som man dessutom visste om...?

Att dra in något svammel om att inte gå i trappor och att låsa in sig hemma har inget med detta att göra. Folk kommer fortfarande att hoppa fallskärm och syssla med bergsklättring. Men ingen gör detta med hål i fallskärmen, nötta rep eller trasiga karbinhakar.

Men fortsätt du att leva ditt liv där du inte tänker så jäääävla mycket. Jag tror att trådstartaren är tillräckligt smart att inte välja samma livsstil.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tonåring på hundratjugifemma förtjänar all hjälp och stöd han kan få av oss - inte balla oneliners.
Tonåring på hundratjugifemma som dessutom sommarjobbar och drar in sina egna pengar till sin egen hoj skall ha lite credd.

Ja, det går att hanka sig fram.
Ja, det är jävligt olämpligt.

Att halta ut från bushen längs Road of Bones för att ta sig till närmsta ställe man kan hitta ett nytt däck: visst - för att man inte har något val.
Att medvetet fortsätta starta pendlingsresor dag efter dag? Nej.

Visst, jag kanske hade gjort det själv om jag var trängd - men skulle aldrig rekommendera någon annan att göra det.

Här finns en tvillingtråd till din, med nästan samma rubrik dessutom:

http://www.sporthoj.com/forum/showt...a-med-det-h%E4r-d%E4cket-!&highlight=d%E4ckia


Äldre killar än du blir alltså dumförklarade för samma sak. Eller utmålade som harar för att dom ens ställer frågan. Det är så det är på Sporthoj.

Välkommen till forumet, och häng inte läpp över att ha fått en partistämpel på dig direkt från start. Det kunde gått värre...
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Tonåring på hundratjugifemma förtjänar all hjälp och stöd han kan få av oss - inte balla oneliners.
Tonåring på hundratjugifemma som dessutom sommarjobbar och drar in sina egna pengar till sin egen hoj skall ha lite credd.

Ja, det går att hanka sig fram.
Ja, det är jävligt olämpligt.

Att halta ut från bushen längs Road of Bones för att ta sig till närmsta ställe man kan hitta ett nytt däck: visst - för att man inte har något val.
Att medvetet fortsätta starta pendlingsresor dag efter dag? Nej.

Visst, jag kanske hade gjort det själv om jag var trängd - men skulle aldrig rekommendera någon annan att göra det.

Här finns en tvillingtråd till din, med nästan samma rubrik dessutom:

http://www.sporthoj.com/forum/showt...a-med-det-h%E4r-d%E4cket-!&highlight=d%E4ckia


Äldre killar än du blir alltså dumförklarade för samma sak. Eller utmålade som harar för att dom ens ställer frågan. Det är så det är på Sporthoj.

Välkommen till forumet, och häng inte läpp över att ha fått en partistämpel på dig direkt från start. Det kunde gått värre...

Om du inte redan är, kommer du bli världens bästa och mest sympatiska förälder:D:tummenupp
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ja, satsa på nytt däck. Vet inte vad böterna skulle hamna på om du blir stoppad? Förmodligen mer än ett däck i varje fall och sen olycksrisken som sagts är ju inte o leka med.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Glömde nämna att hojen fungerar som mitt enda pendlingsmedel just nu och kan inte byta förrns nästa vecka.

"Detta gör du på egen risk" men jag har kört med värre. En vecka klarar du säkerligen, om det hade vart jag. Skulle jag motorbromsat/fotbromsat så lite jag kunnat. Och axxat så lugnt det går.det är fruktansvärt tråkigt att köra med slitna däck. Men en vecka klarar du. Och om du skall burna sönder däcket, innan du byter glöm inte av att lägga upp video :):rock
 

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
flatspots och cord som syns !det kan gå riktigt illa och det snabbt chansa inte kassera skiten omgående!
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
När corden väl har tittat fram så går det väääldigt fort tills den är framme på halva däcket, been there done that.

Kör du på en liten sten så får du dessutom punka direkCt.

Köp nytt däck och åk buss tills nästa vecka.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Du tycks inte ha fattat någonting. Men vad kan man begära av en stackare som frivilligt erkänner att han brukar köra fort och långt på däck där korden sticker ut...? Och dessutom försöker övertyga en junior att göra samma sak...?
Hehe redigerade nog med orka samma ögonblick du svara^^.
Orka var av en anledning men ett litet förtydligande i texten.
"Kört på" behöver inte vara synornymt med "brukar".
"Försöka övertyga? Skrev på egen risk eller hur. Det var en simpel fråga om däcket skulle hålla en veckas lugn körning. Förtydligat svar : Ja, med största sannorlikhet håller däcket alldelles utmärkt. Självklart finns det en minimal risk att det går sönder.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
särskilt eftersom däcket nu inte längre är helt runt och området runt den där sexiga flatspoten lär ju ta mer stryk än resten av däcket. oskönt stor risk för en explosiv dekompression.
Taxi? (omotoriserad)cykel? buss?
Det där däcket skulle jag endast köra med en gång till - på väg till däckbytarfirman. (japp, jag är för divig för att byta mina egna däck. Sen har jag inga verktyg eller bra mek-plats heller :banana)
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Vad är det för bredd på däcket? Kanske finns någon i din stad som läser detta och ligger på ett däck som du kan köpa billigt? Är det själva bytet som är problemet så finns det säkert de som gärna hjälper dig med det också.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top