Däckval till en Street Triple R - 2009

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Årsta
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
Tjäna!

Införskaffat mig en Street triple R 2009 för någon vecka sedan.
(Väldigt skoj hoj)

Dessvärre så är bakdäcket istortsätt helt slutkört och behöver bytas ut snarast. :näsblod
Det som sitter på idag är:
Bak: Bridgestone Battlemax BT-002R racing Street. (Helt slutkört)
Fram Bridgestone Battelmax BT016F Pro. (Ser väldigt nytt ut)

Fick med 2 däck som man ev kan kränga på.
Fram: Metzer roadtecZ6
Bak: Dunlop SportMax Qualifier.

Läste lite om däcken, då jag först enbart tänkte byta bakdäcket.
Insåg då att Qualifier verkar vara ett mer gat än Ban däck så kanske inte är så bra att ha i regn och så vidare.:huvet (Läs: Kör MC typ 7 dagar i veckan, oavsätt väderlek)

Då jag kollade upp däcken som satt på så insåg jag att de också verkade vara lite mer åt race hållet iallafall bak. Tror jag som relativt ny förare inte får upp dem i rätt temp och då kanske andra däck är att rekommendera. :(

Vad tycker ni? :confused:

Skall man enbart jaga rätt på ett nytt bakdäck och låta fram sitta på till det är slitet.
Eller bör båda bytas?

Funkar de däcken jag har eller skall andra införskaffas och i såfall vilka.

Har försökt söka efter däck tips till ST3R men inte funnit några. så nu hoppas jag ni kan hjälpa en nybörjare. !:yoparty
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Bridgestone Battelmax BT016F Pro - Sporttouringdäck för gatan.
Bridgestone Battlemax BT-002R racing Street. - Track-day däck .

Dunlop SportMax Qualifier. - Rent Gat däck
Metzer roadtecZ6 - Touring däck

Hehe det spretar lite väl mycket om däcken.

Generellt får touring däck upp temperaturen snabbt och håller temperaturen av vanlig motorvägskörning.
Detsamma kan sägas om "gat" däck som Sportmax Qualifier.

Insåg då att Qualifier verkar vara ett mer gat än Ban däck så kanske inte är så bra att ha i regn och så vidare.

Bandäck(track-day) i regn är generellt sämre än "gat däck" i blöta förhållanden.

Kolla vilket år det medföljande däcket är tillverkat och jämför med det som sitter fram. Om det har något år på nacken köp 2 par nya "sport-touring-däck". Jag själv anser däck skall konsumeras som smågodis. Mjuka och färska :banana

Typ Dunlop Sportmax Q3, Michelin Pilot Power eller liknande så blir du inte besviken. Dom håller väl hälften så länge som ett touringdäck men du får dubbelt så kul i kurvorna när du känner att du inte åker på hockey puckar.

Annars Michelin Pilot Road 4 eller Pirelli Angel GT för bästa våtgrepp och livslängd.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Michelin pilot road 4 åker på min imorgon. De pirelli som sitter på från handlaren, diablo rosso corsa tror jag de heter, passar mig inte alls. Våtgreppet är inte förtroendegivande... Polaren som är snabbare, yngre, snyggare och sportigare får dem av mig.

Visserligen kör jag en del bana men det är inte däcken som begränsar mig. :) Speciellt eftersom gokartbana är den mest frekvent besökta.

Magkänslan säger någon av pilot road-modellerna till dig TS.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag körde på Qualifier II bak på min hoj, och herrejävlar vilket totalt värdelöst däck. Snorhalt när antingen däcket eller asfalten inte var varm, eller när det var minsta lilla fukt på asfalten. Och det gav ingen förvarning innan släpp utan bara toksläppte.
Håller med övriga i tråden, Pilot Road 4, eller Angel GT.
Själv kör jag på RoadSmart II på gathojen nu, tänkte byta till Angel GT, men fick tag på nytt roadsmart för 800 pengar, så det fick bli det igen. RoadSmart II är fullt dugliga däck, och jag har inte haft några besvär med våtgrepp, eller att elda på ganska friskt på dem, men de andra två däcken är nyare och skördar bättre betyg i alla tester.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Tycker du ska byta fram och bak. Alltid trevligt med nytt gummi. Som du beskriver din körning så passar nog ett touring/sport däck dina behov. Jag personligen gillar Pirelli skarpt. Så Pirelli Angel Gt om du siktar på touring och Diablo Rosso 2 för lite sportigare och för sport Diablo Rosso Corsa som är ett riktigt trevligt däck som funkar kanon på torrt före och ger bra feedback. Kjelle på wheeler dealer fixar krängningen proffsigt.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Instämmer med föregående talare, kosta på din nya hoj riktiga däck, Michelin är aldrig ett felaktigt val ;)
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Hej.

Efter vad du berättar, så ska du satsa på Sporttouringdäck.
Snabb uppvärmning, lägre arbetstemp samt längre livslängd.

Michelins Pilot Road 3 och 4. Bäst våtgrepp och lång livslängd. (Gillade 3:an bättre i regn själv)
Metzeler Roadtec Z8 Interact. Neutralt däck utan överraskningar. Gör vad du säger till det.
Pirelli Angel GT, Bäst torrgrepp och sportigare profil. Riktigt vasst i regn
Dunlop Roadsmart 2 Bra torrgrepp, bra våtgrepp annars inga överraskningar och bra livslängd
Continental ContiRoadAttack2. Bra allround, neutralt uppförande.
Bridgestone T30 kom förra året. Har fått bra kritik för feedback samt livslängd.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
...och skulle du beställa av hojdäck.se så se fram emot snabb leverans. Lade min beställning sent i torsdags kväll, fick däcken till annan adress än fakturaadress igår och idag sitter de på.

Bra pris och snabb leverans! :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bytte till Michelin Pilot Road 4 trail innan en vecka i Norge.
Herregud vilka däck! :tummenupp
Bättre i vått än de gamla i torrt.
Kommer nog aldrig åka på annat.
Du vill nog inte ha trail utan street-modellen.
 

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Årsta
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
Ursäkta att jag inte haft tid att svara tidigare men har ju varit ute och slängt i det fina vädret.
Tack för alla snabba svar jag fått!

Förstår givetvis att det är grymt med helt nya däck men då man precis investerat i en ny MC så vill jag ju undvika att nalla mer än nödvändigt av semesterkassan.

Hur illa/bra vore det att bara byta bakdäcket till mitt Dunlop SportMax Qualifier?
Det är ju trots allt nytt även om det säkert kan legat i förvaring ett tag.

Känns sådär att bara "slänga" bort däck som man ändå har. men förstår ju på ett annat sätt att det kanske är mer värt att köpa 2 helt nya. (vilket då innebär att jag även slänger bort 1 framdäck som är istort sätt nytt.)

Är det rimligt att köra på det jag har ett tag och sedan i nästa omgång byta båda däcken. eller kommer det inte fungera alls emot slutet på sommaren när det blir kallare och mer regn?

//Förvirrad nybörjare gällande däck .
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Ursäkta att jag inte haft tid att svara tidigare men har ju varit ute och slängt i det fina vädret.
Tack för alla snabba svar jag fått!

Förstår givetvis att det är grymt med helt nya däck men då man precis investerat i en ny MC så vill jag ju undvika att nalla mer än nödvändigt av semesterkassan.

Hur illa/bra vore det att bara byta bakdäcket till mitt Dunlop SportMax Qualifier?
Det är ju trots allt nytt även om det säkert kan legat i förvaring ett tag.

Känns sådär att bara "slänga" bort däck som man ändå har. men förstår ju på ett annat sätt att det kanske är mer värt att köpa 2 helt nya. (vilket då innebär att jag även slänger bort 1 framdäck som är istort sätt nytt.)

Är det rimligt att köra på det jag har ett tag och sedan i nästa omgång byta båda däcken. eller kommer det inte fungera alls emot slutet på sommaren när det blir kallare och mer regn?

//Förvirrad nybörjare gällande däck .

Mitt Qualifier var sopslut efter bara ett par hundra mil, så kör på det så köper du dig lite tid ;)
Tänk på att det är såphalt i regn bara. Funkar fint när det är torrt och varmt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ursäkta att jag inte haft tid att svara tidigare men har ju varit ute och slängt i det fina vädret.
Tack för alla snabba svar jag fått!

Förstår givetvis att det är grymt med helt nya däck men då man precis investerat i en ny MC så vill jag ju undvika att nalla mer än nödvändigt av semesterkassan.

Hur illa/bra vore det att bara byta bakdäcket till mitt Dunlop SportMax Qualifier?
Det är ju trots allt nytt även om det säkert kan legat i förvaring ett tag.

Känns sådär att bara "slänga" bort däck som man ändå har. men förstår ju på ett annat sätt att det kanske är mer värt att köpa 2 helt nya. (vilket då innebär att jag även slänger bort 1 framdäck som är istort sätt nytt.)

Är det rimligt att köra på det jag har ett tag och sedan i nästa omgång byta båda däcken. eller kommer det inte fungera alls emot slutet på sommaren när det blir kallare och mer regn?

//Förvirrad nybörjare gällande däck .

Det är ingen fara att köra på det när det är torrt och varmt. Dock så fick jag flera olater i hojkörningen som tog lång tid att bli av med då jag var för snål för att byta till ett annat bakdäck, och körde slut på det. Jag kör åas i alla möjliga väder.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Ursäkta att jag inte haft tid att svara tidigare men har ju varit ute och slängt i det fina vädret.
Tack för alla snabba svar jag fått!

Förstår givetvis att det är grymt med helt nya däck men då man precis investerat i en ny MC så vill jag ju undvika att nalla mer än nödvändigt av semesterkassan.

Hur illa/bra vore det att bara byta bakdäcket till mitt Dunlop SportMax Qualifier?
Det är ju trots allt nytt även om det säkert kan legat i förvaring ett tag.

Känns sådär att bara "slänga" bort däck som man ändå har. men förstår ju på ett annat sätt att det kanske är mer värt att köpa 2 helt nya. (vilket då innebär att jag även slänger bort 1 framdäck som är istort sätt nytt.)

Är det rimligt att köra på det jag har ett tag och sedan i nästa omgång byta båda däcken. eller kommer det inte fungera alls emot slutet på sommaren när det blir kallare och mer regn?

//Förvirrad nybörjare gällande däck .

Du kan köra Dunlop Qualifier med Bridgestone BT016.
Båda är sportdäck för gatbruk.
Men kolla datumstämpeln på Qualifier-däcket. (4siffror i en ovalruta; ex 3014)
Dessa har varit ur produktion ganska länge nu.
Om det är lagrat rätt, mörkt och svalt, så är det inga problem.
Dock, som andra redan påpekat, så är greppet i regn inte det bästa.
 

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Årsta
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
Tack för era svar!
Usch villrådig om man skall tumma på säkerheten alls för att spara lite pengar på däck. Men smålänning som man är i grunden uppskattar jag inte att kasta bort saker som fungerar.
Blir nog en sväng till wheeler dealer imorgon och snacka däck å priser för ev skifte. Är trots allt bara några minuters färd bort :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för era svar!
Usch villrådig om man skall tumma på säkerheten alls för att spara lite pengar på däck. Men smålänning som man är i grunden uppskattar jag inte att kasta bort saker som fungerar.
Blir nog en sväng till wheeler dealer imorgon och snacka däck å priser för ev skifte. Är trots allt bara några minuters färd bort :)

Kjelle kommer att säga Z6, för det är billigare än Z8. När bakdäcket är slut byter du det också! :)

När du börjar bli riktigt duktig eller om du kör vårdslöst så kan du köpa dyrare däck än ett sport-touringdäck som Z6. :tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Var på sviestad idag med flång nya pilot road 4. Körde i snabb grupp (låg väl i nedre tredjedelen av gruppen hastighetsmässigt sett.) och sulorna funkade klockrent för mig. Så ska du köra bana nån gång då och då samt mycket gata tror jag att de är bra.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
...och skulle du beställa av hojdäck.se så se fram emot snabb leverans. Lade min beställning sent i torsdags kväll, fick däcken till annan adress än fakturaadress igår och idag sitter de på.

Bra pris och snabb leverans! :tummenupp
Finns det något däck som är billigare på hojdäck.se än däckonline :confused:
Jag har gått igenom alla intressanta sportdäck och alla var billigare på däckonline, självklart så ska vi stödja svenska handlare men jag frågar ändå av ren nyfikenhet.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Finns det något däck som är billigare på hojdäck.se än däckonline :confused:
Jag har gått igenom alla intressanta sportdäck och alla var billigare på däckonline, självklart så ska vi stödja svenska handlare men jag frågar ändå av ren nyfikenhet.

Bra pris, inte det billigaste...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top