Lite frågor om bankurser osv

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Tjo

"Återfallsförbrytare" som jag är så tänkte jag börja med en avrostning nästa vår och sedan troligen ta en bankurs i närheten av Göteborg. Har läst lite vad man måste tänka på vad gäller hojen osv.

Har ni några extra tips förutom att bromsar/gafflar/däck/kedja/dämpare osv ska vara i bra skick då man kommer dit? Hur är det med ljuddämpare tex? Jag tror mina är något högljudda (inte mätt dem själv), fick med andra med hojjen som ska vara lite tystare, har läst att det är decibelbegränsning på banor osv, gäller detta även SMC:s kurser (jag antar det då det är banans regler som gäller)?

Jag har kört bana typ 91-92 senast så det var ju ett tag sen (är jag så gammal? :rolleyes:)

Tyckte det var skitkul och man lärde sig så himla mycket om hojjen och om sin egen körning.

mvh
/T
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Skulle rekommendera att alltid åtminstone ta med original ljuddämpare. Klagar de så kan Du lätt byta. Köper Du begagnat, så kolla att den fortfarande är ok packad.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kolla om du kan hitta passande db-killer insatser. Annars brukar det räcka att växla lite tidigare på rakorna.
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Bullerkrav gäller på SMC:s kurser också! Sedan är det najs att säkerställa att inget läcker. Olja, kylarvätska, packboxar, bromsvätska. Ta ett varv runt och säkerställ att allt sitter fast ordentligt också. Kåpskruvar verkar ha en tendens att skruva upp sig, och det brukar vara en och annan regskylt som ger sig av... :D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Eftersom det är en ducce - loctite har diverse riktigt bra gänglåsningsprodukter. :hihi

Se till att hojen är säker, och har däck/bromsar kvar att den klarar en dag med aktiv körning. Och återfallsförbrytare brukar ha en tendens att falla in i "jag kan det här, körde ju hoj för 25 år sedan, herregud..", och då blir det lätt lite tokigt. :crash

Så egot lämpas av hemma, ta med vatten, ät, ha kul och LYSSNA på instruktören. Och ha kul. Nämnde jag att du skulle ha kul?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Eftersom det är en ducce - loctite har diverse riktigt bra gänglåsningsprodukter. :hihi

Se till att hojen är säker, och har däck/bromsar kvar att den klarar en dag med aktiv körning. Och återfallsförbrytare brukar ha en tendens att falla in i "jag kan det här, körde ju hoj för 25 år sedan, herregud..", och då blir det lätt lite tokigt. :crash

Så egot lämpas av hemma, ta med vatten, ät, ha kul och LYSSNA på instruktören. Och ha kul. Nämnde jag att du skulle ha kul?

Egot lämnar jag alltid hemma. :rolleyes:

Kommer ju ha lite tid i vinter att fixa o dona med hojen så det blir till att skruva på sånt som eventuellt måste fixas eller bytas efter att årets säsong är över. Nu är det ju inte 25 år sen jag körde aktivt, däremot fram till 5-6 år sen, dock på en NX650 Dominator (helt annat typ av hoj) och ibland på nån hyrhoj. (skaffa aldrig hus som behöver renoveras, tar all ledig tid man eventuellt har)

Tack för tipsen. Uppskattas! :tummenupp

//T
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top