Byta olja,

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Ort
Liköping
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Tjena allesammans!

Ska för första gången i mitt liv försöka mig på att byta olja och oljefilter på min hoj, suzuki 650 sv. Kollat runt och uppfattat det som att man ska utföra det ungefär såhär:
Varmköra motorn>tappa ur oljan>skruva bort oljefiltret och skruva sedan dit det nya>i medny olja till lämplig nivå>starta motorn o sedan åk ett varv, kolla nivån igen efter.

Fick jag med allt där? Äre nåt mer jag boorde tänka på?

Mvh Al
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och se upp så du får med packningen från det gamla filtret, händer att det fastnar på motorn, och två packningar fungerar inte bättre än en i det här fallet. :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan ju iofs vara bra att kolla om det läcker vid plugg och filter när man kört motorn lite med.
Och dra för guds skull inte pluggen för hårt så du drar sönder gängan. Momentverktyg är att föredra.
för täthetens skull kan det vara bra att byta brickan på pluggen med, mot en ny tätningsbricka avsedd för ändamålet.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Lämpligt är också att smeta på lite olja på packningen till nya filtret, förutsatt att det är ett externt monterat filter.

En Haynes-manual är alltid bra att ha. Facit för alla eventuella kommande funderingar.

- - - Updated - - -

Har aldrig riktigt hittat var man lämpligast köper en ny tätningsbricka?

Hos din Yamaha-verkstad. Kostar några ynka kronor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skruva ur oljepluggen > tappa ur oljan > skruva dit oljepluggen med ny packning > dra oljepluggen med momentnyckel > skruva bort oljefiltret> mätta nya oljefiltret med ny olja och smörj packningen > skruva sedan dit det nya oljefiltret > fyll försiktigt på med ny olja > kolla oljenivån > fyll på 1 dl till > kolla oljenivån > ..... till högsta strecket vid synglaset > starta motorn och låt den gå på tomgång några minuter (nu trycks resterande luft i oljefiltret ut och ersätts med olja ) > låt den stå 10 minuter > kontrollera oljenivån, fyll eventuellt på till högsta strecket vid synglaset.
Vanliga fel:
1) Man kollar i manualen hur mycket olja det går åt. Men har inte fått ut ALL olja. Kanske bara 2,2 liter av 2,4 liter. När man sedan fyller på 2,4 liter så kanske det går över synglaset och man har ingen aning om hur hög nivån är. :D,
Fyll på med högst 2 liter, kontrollera sedan nivån, fyll sedan på med 1 dl i taget. kontrollera nivån osv.
2) Man använder inte momentnyckel och drar oljepluggen för hårt. Med förstörda gängor som följd. Dyrt är bara förnamnet.
Tänk på att oljenivån kontrolleras i synglaset med hojen på plant underlag och stående rakt upp. (INTE med hojen vilande på sidostödet)
 
Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Oavsett om du mättar filtret eller ej (jag gör det inte, för att jag är klumpig och spiller ut hälften när jag skruvar dit det) så behöver du inte köra med hojen. Räcker med att starta den och låta den gå 1 minut eller så för att dra runt oljan och fylla filtret. Glöm inte att vänta nån minut innan du enligt ovan läser av nivån.

Är du osäker på hur mycket olja du ska ha i så kan du mäta hur mycket du tappat ur. Sen ska du minst ha i lika mycket (under förutsättning att den inte var överfylld redan innan). :tummenupp

Torka rent runt plugg och filter när du är klar, så upptäcker du lättare om något läcker.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kan tillägga att jag på 3 olika hojar aldrig bytt tätningsbricka vid oljebyte, men att det aldrig läckt ändå...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan tillägga att jag på 3 olika hojar aldrig bytt tätningsbricka vid oljebyte, men att det aldrig läckt ändå...

Du har valt rätt hojar för det förfarandet ! En hoj som det inte funkar på är Triumph Sprint RS. Orsaken är att gängorna på oljepluggen tar slut vid ca 1,7mm mellanrum mellan pluggen och oljetråget. Detta innebär att brickan måste vara mer än 1,7mm tjock för att kunna täta. Triumph Originalbricka är efter använd en gång ca 1,9mm tjock.
Men när jag köpt Trajan så gjorde jag som du. Dvs bytte inte bricka vid oljebytet. Drog med momentnyckel. Och konstaterade en liten pöl D = ca 5cm under hojen nästa dag. Tog ut pluggen, tappade ur oljan, skruvade i pluggen utan bricka för hand och upptäckte att det blev en springa ungefär lika bred som brickan var tjock. När det tog stopp.
Eftersom vi jobbar med hydraulik på jobbet och SWEDOL låg nära och MC-firma längre bort så valde jag Gummistålbricka eller Tredoring istället. Till Triumphen passar M14 Tredoring på pluggen (Dy plugg-gänga=13,8mm) och eftersom Tredoringens stålring är 1,5mm tjock så kör jag med 2 st Tredoringar på Triumphen. För att var säker på att inte gängan ska ta slut innan Tredoringarna ligger i klämm. Drar oljigagängor som här med ca 75% av angivet moment. Här angivet 25Nm, drar med 20Nm. Och borrad plugg och ståltråd. För jag har läst en tråd här på SH om att tappa oljepluggen och det verkade mycket jobbigt. Så tappa oljepluggen vill jag inte var med om.
Tredoringar i de här dimensionerna kostar 2kr/st så på fotot sitter det 2x2kr=4kr Tredoringar.
 

Bifogat

  • Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    39.3 KB · Visningar: 1,540
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
På min dominator som jag hade kunde man sätta filtret på två håll. Ena hållet var lika med skuren motor så gör inte det misstaget om det skulle vara så.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Stirra dig inte blind på mätglasets oljenivå när du precis fyllt på då oljan ej är utspridd i motorn, jag skulle då istället för att direkt ta en sväng låta motorn stå på tomgång någon minut eller två, stänga av och vänta lite, kolla oljenivån och efter det ta en sväng.
 

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Ort
Liköping
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Tack så jättemycket för alla svar gott folk, uppskattas! Ska ge mig på det inom några dagar tänkte jag!

Mvh Al
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top