Pilot power 3 behöver mycket värme?

Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag brukar tappa greppet i bakhjulet i rondeller,
jag vet att det kan bero på dieselspill men det händer lite väl ofta.

Jag börjar misstänka att däcken inte är tillräckligt varma när det händer,
har någon annan gjort samma observation med PP3?
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Händer det åt båda hållen?
Jag var själv med om liknande fenomen förut och då märkte jag att hade lite olja på vänster sida av däcket från kedjesprejet :rodnar
Om du har dåligt grepp även på höger sida så vet jag faktiskt inte vad det kan bero på.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det finns knappast något sämre ställe att testa grepp på än i rondeller som är som rysk roulette. PP3 ska inte ha dåligt kallgrepp men som alla andra däck skiljer det mycket om de är kalla eller klistriga. Du ska kunna köra rejält hårt i en rondell utan att det släpper om det inte är skit på vägen eller blött.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Händer det åt båda hållen?
Jag var själv med om liknande fenomen förut och då märkte jag att hade lite olja på vänster sida av däcket från kedjesprejet :rodnar
Om du har dåligt grepp även på höger sida så vet jag faktiskt inte vad det kan bero på.

Hade visserligen oljat kedjan sist det hände, men en annan gång då hojen började drifta rejält så hade jag nyss börjat köra utan att ha kladdat kedja. Kalla däck Mao.
Har för mig att det även händer på höger sida.


Det finns knappast något sämre ställe att testa grepp på än i rondeller som är som rysk roulette. PP3 ska inte ha dåligt kallgrepp men som alla andra däck skiljer det mycket om de är kalla eller klistriga. Du ska kunna köra rejält hårt i en rondell utan att det släpper om det inte är skit på vägen eller blött.

Jag är gammal och klok nu (26) och ligger inte längre och pressar överallt, det är bara att jag har märkt av det i rondeller sen jag köpte nya däck.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om det sker utan att du gasar rejält i rondeller är det säkert skit på asfalten. Jag råkade ut för det tidigare idag i Karlskoga. Normalt pådrag genom en skarp sväng ut på motortrafikleden genom stan och woops släppte det bak utan minsta förvarning. Jag är 100% säker på att jag inte tröck på för hårt.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Du brukar tappa greppet i rondeller skriver du, hur ofta får du sladd på hojen egentligen, och hur många gånger har du kört omkull? Jag menar det är ju inte alltid så lätt att rädda hojen om det släpper :tungan

Nej men seriöst, rondeller har ofta spill av bränsle, dessutom är de feldoserade så att vatten kan rinna av utåt i rondellen.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det är ett bra gat/sportdäck. Dessutom är det ju onödigt varmt ute dessa dagar, så jag tror inte värmen är otillräcklig i däcket.

Så troligt förorenade rondeller eller racetempo på dig. :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kör dessa på ena hojen och har aldrig känt att dom skulle ha dåligt kallgrepp. De har väl även fått beröm för bra kallgrepp i tester?
Rondeller däremot är ofta livsfarligt skitiga/geggiga, ta det lugnt i dom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Händer det i princip uteslutande i rondeller så gissar jag på spill av någon form. Antagligen diesel från någon övertankad buss/lastbil men även olja eller kylarvätska. Rondeller är ett ställe där fordon gillar att skvätta hal vätska ur sig. :gnissla
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Du brukar tappa greppet i rondeller skriver du, hur ofta får du sladd på hojen egentligen, och hur många gånger har du kört omkull? Jag menar det är ju inte alltid så lätt att rädda hojen om det släpper :tungan

Har bara varit omkull två gånger, den ena pga rullgrus, den andra pga att jag blev påkörd.
Det har väl hänt någon gång då och då eftersom jag tog mc-kort som 18-åring, men med dessa däcken händer det oftare.
Har haft PP2CT förut och märkte inte av det särskilt med de däcken.


Det är ett bra gat/sportdäck. Dessutom är det ju onödigt varmt ute dessa dagar, så jag tror inte värmen är otillräcklig i däcket.

Så troligt förorenade rondeller eller racetempo på dig. :)
Mjo jag kom lite väl hårt då jag började drifta rejält med bakdäcket, stod en mc-polis 100-200 meter fram som hade stannat en bil och bara tittade :gnissla :tummenupp


Händer det i princip uteslutande i rondeller så gissar jag på spill av någon form. Antagligen diesel från någon övertankad buss/lastbil men även olja eller kylarvätska. Rondeller är ett ställe där fordon gillar att skvätta hal vätska ur sig. :gnissla

Ja, men jag startade tråden eftersom jag har svårt att tro att lastbilar har börjat släppa ut mer diesel än de har gjort förut.

Kan det ha att göra med fjädringsinställningarna kanske?
Jag tycker att den känns lite väl lös i fronten ibland.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har bara varit omkull två gånger, den ena pga rullgrus, den andra pga att jag blev påkörd.
Det har väl hänt någon gång då och då eftersom jag tog mc-kort som 18-åring, men med dessa däcken händer det oftare.
Har haft PP2CT förut och märkte inte av det särskilt med de däcken.



Mjo jag kom lite väl hårt då jag började drifta rejält med bakdäcket, stod en mc-polis 100-200 meter fram som hade stannat en bil och bara tittade :gnissla :tummenupp




Ja, men jag startade tråden eftersom jag har svårt att tro att lastbilar har börjat släppa ut mer diesel än de har gjort förut.

Kan det ha att göra med fjädringsinställningarna kanske?
Jag tycker att den känns lite väl lös i fronten ibland.

Har du problem med fästet i andra snäva kurvor när däcken är kalla?
Vet inte så mycket om det börjat spillas mer i just rondeller på sistone, men däcken kan ju vara känsligare för spill än de du haft tidigare. Du kan ju dessutom ha ändrat körstil lite, och börjat gå på gas lite annorlunda.
Har aldrig kört på pp3, men de däck jag kört på som haft dåligt kallfäste har varit dåliga när det varit under 10-12 grader varmt, annars har det inte märkts nämnvärt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då Pilot Power 3 är mer inriktat mot gata än bana så är det väl snarare så att däcket inte behöver särskilt mycket temperatur för att ge hyfsat grepp...? Om en halvduktig förare tar ut ett Pilot Power 3 på bana så är det inga problem att åka med fulla nerlägg och knäskrap och inte heller något problem att vara ganska aggressiv på gasen väldigt tidigt, utan att det blir highsider direkt. En duktig förare (som har farten för att utnyttja greppet i ett rent Supersport-däck) kommer möjligtvis få problem för att däcket blir för varmt.

Så med tanke på att dina problem uppstår i rondeller är det väl - som andra redan sagt - ingen högoddsare att det skulle bero på dieselspill...? Nästa gång det regnar kan du ju stanna till vid rondellen och titta på den oljeskimrande vätskan som flyter omkring. Jag bor själv i en kommun där varenda jävla traktor, lastbil och buss verkar läcka någon form av vätska, så jag har lärt mig att ta det extra lugnt i rondeller.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har haft PP2CT förut och märkte inte av det särskilt med de däcken.

I så fall beror det definitivt inte på däcket. Greppskillnaden mellan PP2CT och PP3 är endast akademisk och inget en förare av din (eller min) kaliber kommer att notera, och om något så är det PP3 som ger det bättre greppet.

Kan det ha att göra med fjädringsinställningarna kanske?

Förutsatt att du inte har stängt eller öppnat alla rattar så börjar fjädringsinställningarna få betydelse för greppet först då du åker under 1.10 på Gelleråsen. Gör du det...?
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
På två hjul i sommarvärmen finns det en mängd faktorer som spelar in som fel lufttryck i däcken, kedjespray på däcksidor, vägbana som förändras pga denna värme, dåliga väglagningar med limsträngar mm, drivmedelsspill i rondeller och korsningar.Vi kanske kan få dispens att köra på motsatt håll i dessa rondeller. :lol
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top