Totalt nybörjare - komma igång frågor

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Sporthoj är inte vad det varit! Inte ett enda "Ligga?"???? Tråden har ju varit uppe i flera timmar......
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Köp vad som helst som du sitter bra på och som känns lättkörd. Det du tror idag (jag var övertygad om att en Hayabusa var rätt för mig) är troligen inte vad du vet imorrn ( nu kör jag BMW och DR). Jag trodde att köra MC var att bränna runt på kurviga vägar på sommaren (med 'Busan), nu kör jag överallt, sommar som vinter, och upptäcker nya behov hela tiden. Din första hoj är inget livsbeslut!
Egentligen skulle man ha en av varje...:hej
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Välkommen!

På dina frågor..
1) tja. Jag hade något liknande. Tyckte det gick för långsamt, tog väldigt många lektioner men tyckte det gick urdåligt. Sen tjatade min hojlärare och en hojbroder om: Du ska ha kul när du kör, resten löser sig. Tyckte det var fånigt men så någon gång lyckades jag få till den där goa känslan i magen på körlektionen och då fastnade det, att ha kul. Det är då det går enklare, man löser problemen. Tidigare tänkte jag mycket och då hinner hjärnan inte med i tempot och man blir stel och ogenomtänkt i sin körning istället. Inte mycket råd men ändå. Försök tänka när körlektionen ska börja. Nu ska jag bara ha kul, skit i körkortet - ha roligt, se det som en tur på gröna lund. Whooohooo... så kör du. En annan sak jag började med var att cykla. Jag var, och är, dålig på att cykla. Men det är mycket av basbalansen som du kan öva upp i kroppen genom att cykla. Prova att cykla så sakta du bara kan, övar inför krypkörningen. Det är precis samma fast man måste dessutom padla med fossingarna. Ställ upp några koner eller stenar eller nått och cykla som en lågfartsbana. Det hjälpte mig. Sedan kan man köra på Knixkurserna med SMC också utan kk. Man behöver ha en handledare med sig dock tror jag. Det här är ett bra sätt att få till körningen bättre, man lär sig massor. Även efter kk är taget så rekommenderar jag några knix för att sätta lite go-feeling.

2) Jag väntade med att köpa så jag kunde provköra lite. Men till syven o sist hade jag ändå ingen aning utan gick på utseendet och köpte en med de förutsättningar jag behövde (skulle köra långt och fort, ner till Nürburgring) och som jag tyckte var snygg. När man kört ett tag så fattar man vad man gillar och inte gillar och då får man byta helt enkelt. Men visst kan du köpa en hoj och ta hjälp av någon som provkör och kör hem den. Men en hoj som inte körs kostar ju ändå, du ska ha parkering, försäkring etc.

3) Beror på hur du tänker dig köra framöver. Jag pendlar till jobbet och då jag fortfarande kom i mitt skinnställ så orkade jag iaf aldrig kränga det på mig för den turen utan det blev alltid textilstället. Helst hade jag då haft ett par kevlarjeans och en skinnjacka men har aldrig hittat ett par jeans som passar mig. Däremot när jag kört på bandagar och när jag åkt till Tyskland har jag kört skinnstället, det är bekvämare på långkörningar tycker jag. Dessutom är skinn säkrare om man kraschar, det tar asfalten bättre - har jag hört. Ska du köpa kläder skulle jag ta mig till Lelles i Uppsala, värt turen men åk dit tills de öppnar och bered dig på en heldag. Be om hjälp direkt så du får prova olika varianter. Ta gärna med ett underställ också för det blir svettigt och svårt att stå i bara underkläderna, halvt omöjligt faktiskt. Provade 10 skinnställ där när jag köpte mitt och det var minst sagt en upplevelse hur tunga och hur jobbigt det är. Tänker du bara ha en variant skulle jag börja med ett textil/allväderställ. Sen kan du byta upp dig till att ha flera varianter men som sagt var, det beror ju på hur du tänkt dig köra sedan.

Tjing, ses på vägarna! Och kom ihåg det viktigaste - HA KUL! :banana
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack :Bugar :tummenupp Svar på några frågor:

- Min lärare har inte sagt så mkt annat än att självklart ska de göra allt så att jag får koretet iår. Jag har köpt 20 timmar men förmodligen kommer jag behöva ha mer eftersom det gått åt 10 och jag börjar äntligen hajja krypkörningen. Teorin går dessvärre ut 12e aug så det hänger lite på mig att skriva och få godkänt fort så att det rullar på utan onödig avbrott.

- Magont har väl alla inför nya saker som de inte behärskar. Dessutom hade jag magont förra sommaren för att jag kom ut i trafiken eftr 3 första timmar i mitt liv på en hoj. Utan att ha koll på motstyrning, krypkörning, hur jag ska balansera, att man ska ha högra foten i backen,skillnad på fotbroms och handbroms, alla fingrar på bromsen osv osv... Idag däremot har jag magont för att jag inte lärt mig kontrollera en hoj ifall ngt oförutsett händer och över mig själv för att jag blir så nervös så snabbt... men det är mest min kontrollfreakiga sida och inget annat. :zpy

- När det kommer till hojval så skulle jag vilja ha Ducati Monster :kär men (förutom att den är dubbel så dyr)hört att tyngdpunkten är högre upp än exempelvis Yamaha, Kawa och Honda... så det kan bli ngn av dessa... funderar på 600 - hörde att 500 tröttnar man väldigt fort på. :va

- Nix - har ingen att köra med. Men ska se till att fixa utrustning kommande helger och sedan höra om det finns några själar här som kan tänka sig stå ut med mig. :3freak

Skit i tyngdpunkten det har minimal betydelse (varför och hur skulle den vara högre på en Monster än motsvarande Japan?). Du får en väldigt smal och nätt hoj med en Ducati Monster, den är föredömligt låg och jävligt cool med..... Är det en sån du vill ha så skaffa dig en sån.

image.jpg
 
Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Jag håller också på med A-kortet. Köpte mig en Honda Hornet 600 2001 för att övningsköra med. Tycker det är en underbar förstahoj. Just min betalade jag 20 000 för och förmodligen kommer jag inte att förlora så mkt om jag får lust att sälja den när kortet är klart. Så köp en billig hoj och leta nån att övningsköra med istället för att mata ut pengar på körskola. Utrustningens ju så himla svårt som folk säger, jag kör allväders då jag gärna vill kunna åka i blött väder och det känns ganska ledigt. Det känns så mkt bättre och friare på nåt vis att övningsköra lite privat, just få kan känslan för sitt eget åkande med nån som inte tar betalt per timme så man måste stressa för att hinna med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller också på med A-kortet. Köpte mig en Honda Hornet 600 2001 för att övningsköra med. Tycker det är en underbar förstahoj. Just min betalade jag 20 000 för och förmodligen kommer jag inte att förlora så mkt om jag får lust att sälja den när kortet är klart. Så köp en billig hoj och leta nån att övningsköra med istället för att mata ut pengar på körskola. Utrustningens ju så himla svårt som folk säger, jag kör allväders då jag gärna vill kunna åka i blött väder och det känns ganska ledigt. Det känns så mkt bättre och friare på nåt vis att övningsköra lite privat, just få kan känslan för sitt eget åkande med nån som inte tar betalt per timme så man måste stressa för att hinna med.

Ja, just lågfarten är en såndär sak som kräver en del nötning och blir ofantligt mycket billigare med en polare som kan sitta och fika i skuggan bredvid när man håller på.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Gå med i Moneys Facebook-grupp så kommer resten lösa sig. Allt blir ofantligt mycket lättare om man har lite irl-assistans.
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Är lite inne på Rockmorsans linje men varför inte skaffa en "riktig" moppe och brumma omkring på, dvs med koppling och växlar?
Kommer göra underverk för koordinationen och självförtroendet.
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Glöm mitt tidigare svar. Håller med Ulvhamne, köp med hjärtat. :tummenupp

Absolut, så upp med slantarna och köp en Ducce och ett skinnställ . Båda kan du köpa betydligt billigare begagnat . Sen ber du om övningshjälp här på SH och känner hur skönt och säkert du glider iväg, njuter av det härliga Ducceljudet och det stadiga vridet redan vid låga varv. Sen kommer allt det andra du pratade om av sig själv !
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Absolut, så upp med slantarna och köp en Ducce och ett skinnställ . Båda kan du köpa betydligt billigare begagnat . Sen ber du om övningshjälp här på SH och känner hur skönt och säkert du glider iväg, njuter av det härliga Ducceljudet och det stadiga vridet redan vid låga varv. Sen kommer allt det andra du pratade om av sig själv !

Jag kan säga så här .. kommer nog aldrig ha nån annan cykel framöver. ST2 nu.. nästa blir nog en 1098 eller liknande ..

Vridet, jämnheten, ljudet ... kärlek ....
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag kan säga så här .. kommer nog aldrig ha nån annan cykel framöver. ST2 nu.. nästa blir nog en 1098 eller liknande ..

Vridet, jämnheten, ljudet ... kärlek ....

Notera.. semester började idag .. öl o vin .. imorgon kör jag inte hoj .. :D
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fanns en svart Monster 696 på Blocket i Uppsala för 40000kr. Det är tveklöst köparens marknad så den kanske finns kvar?
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Bästa mc skyddet är inte alltid det som skyddar bäst vid en krasch. Utan det är det skydd man har på sig när man åker och kraschar. Ett bra skinnställ skyddar nog bäst, men inte om det hänger i garderoben ifall man far och köper glass i värmen i shorts för att man "skulle ju ändå inte fara så långt". Köp bekväma kläder som du inte känner är jobbiga att ta på dig. Är dom jobbiga att ta på sig, är det lätt hänt att man slarvar och far utan. Precis som hojar så skulle man haft ett skinnställ, ett allvädersställ och ett set med mc-jeans och mc-hoodie. =P

En hoj köper man med med hjärtat, vill du ha en monster, så bör du skaffa dig en monster. Det är bra hojar. Annars är Kawasaki z750 av lite nyare slag prisvärda och lättkörda hojar som också är roliga. Populära på körskolan också :)

Lycka till med valet!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Btw. Monster är klart låga och går att sänka alt. montera lägre sadel om man ändå tycker det är för långt ner till marken. Smacka sedan på kraschpuckar och så behöver du inte oroa dig för nånting :tummenupp
 

Sally

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ER-6n 07
Oki en annan fråga..
Hur mkt rekommenderar ni Abs? Har aldrig ens kört bil utan Abs så för mig känns det som ett måste men då stiger ju prislappen därefter..
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Oki en annan fråga..
Hur mkt rekommenderar ni Abs? Har aldrig ens kört bil utan Abs så för mig känns det som ett måste men då stiger ju prislappen därefter..

Jag har aldrig kört med ABS på MC men jag kan inte tänka mig att det blir sämre? Måste väl vara bra om man måste panikbromsa?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Oki en annan fråga..
Hur mkt rekommenderar ni Abs? Har aldrig ens kört bil utan Abs så för mig känns det som ett måste men då stiger ju prislappen därefter..

Mycket, vidare är den rent ekonomiska aspekten att ABS-hojar framöver kommer vara lättare att sälja med lite högre andrahandsvärde.

Men söker du en billig övningskörningshoj som du tänkt ha en säsong så skulle jag inte låsa fast mig vid ett sånt krav, bättre få tummen ur o köpa någon billig cykel istället.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
"En ny studie från Folksam visar att motorcyklister med ABS löper hela 65% lägre risk för svåra bestående skador. En annan ny studie från USA visar på mer än 30 procents minskning av antalet dödsolyckor med ABS."
http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/mcsakerhet

Jag skulle inte köpa en motorcykel, eller bil för den delen, utan ABS. Olycksrisken, försäkringspremien/självrisken och andrahandsvärdet efter 2016 när alla nya motorcyklar har ABS talar emot. Och det behöver inte blir speciellt dyrt heller. Det finns hojar som är mer än tio år som har låsningsfria bromsar, på Honda VFR800 kom de på generationen som kom 2002 eller 2003. De har funnits åtminstone fem år på andra hojar som Yamaha XJ6 och liknande 600-kubikare som är bra nybörjarhojar. Det borde gå att hitta bra motorcyklar med ABS för runt 40000.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top