Totalt nybörjare - komma igång frågor

Sally

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ER-6n 07
Hej,

Helt ny här och även i MC-världen, inga bekanter att få tips och råd av så jag hoppas på svar här. :)

Lite bakgrund:
Tjej (36 år), 161 lång, proportionelig kropp dvs inga korta/långa ben.
Började förra sommaren med "intensivkurs" i V-ås :)huvet), blev klar med Risk 1,2 och teori men hade konstant ont i magen för själva mc-körningen och körde 11-12 lektioner för första gången i mitt liv.
I år har jag börjat hos en skola i Sthlm och trots att jag var skeptisk till deras modell har jag lärt mig sjukt mkt på de 9-10 ggr (jämfört med förra året).

Mina frågor:
1) Kommer att köra med skola hela tiden eftersom jag varken har hoj el känner ngn som kan lära mig – HUR kan jag få inlärningen att gå snabbare? Finns det ngn simulator? min teori går ut 11e augusti och jag får nog skriva igen men vill hursom bli klar i år.

2) Kan jag verkligen köpa hoj utan kk och provkörning? (vill ha en hoj med låg tyngdpunkt) Hur kan jag avgöra vad som är bra hoj isf? (annat än besiktning/service/skötsel)

3) Allväder kläder el skinn? eller slitstarka jeans/jackor som säljs i butikerna? Alla säger att jag ska ha skinn för att det är snyggare – jag tänker att det håller ihop ifall ngt händer…säljaren sa att skinn håller ihop men blir varm av friktionen och ger brännskador ifall ngt händer. Hur resonerar ni? Har ni isf tips på bra butiker i Sthlm annat än de 3-4 man får upp på google?

Tacksam för all tips och råd, är väldigt förvirrad! :arsele :tungan
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag är "återfallsförbrytare" i år. Körde för 8-10 år sen i ett tight, fult och otymligt skinställ. Nu vid återfallet så bestämde jag mig att köra på allväders.

Köpte Lindstrands Gobi jacks och några matchande brallor. Funkade bra initialt men det gnagde lite, kändes inte riktigt säkert. Köpte på mig separata skinn- byxor och jacka (inte tvådelat utan separata där jackan är något längre).

Sitter tightare, fladdrar mindre och känns säkrare. Lite avigare att dra på sig, mycket jävligare att dra av sig om man inte har underställ. Något svalare när man kör.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1, Ingen aning hur du ska få det att gå fortare.

2, Ja, det kan du men du kan fråga folk här om hjälp med provkörning och koll av hojen.

3, Allväder duger fint, om du vill ha det. Jag har gnott skinnställ i asfalten så mycket att det nötte hål i stället, men varmt? Nae. Konstig säljare det där, annars brukar skinn vara det som sägs vara det som är bäst att krascha i om man nu ska det.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag är definitivt ingen expert men kan ju försöka...

1. Enda är nog att köra, köra och köra. Har inte hört talas om någon sådan simulator. Du känner ingen som har hoj som kan köra med dig?

2. Ja du kan köpa hoj utan körkort. Frågan är hur du ska få hem den? :)
Skämt åsido, vad för slags hoj har du tänkt dig? Jag hade nog köpt begagnad hos någon seriös handlare då man ofta får lite begränsad garanti.

3. Jag hade skinn i början men har börjat bli bekväm, gick över till Gore-Tex ställ i kraftigt tyg. Men det är mer en smaksak tror jag. Viktigt är ryggskydd och att stället inte sitter för löst så att alla skydd sitter fast där de skall. Det ska vara tight men bekvämt.


Välkommen till forumet. :)
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Jag har alltid bara kört i allväderställ, har dragit omkull i textil och klarat mig utmärkt, kört mycket med en skyddsjacka(nät) och hoodie + textilbyxor, nu har det dock börjat gå lite väl fort igen så skaffade mig ett skinnställ idag.

Jag hade alla gånger skaffat mig ett bekvämt allvädersställ med goda ventilationsfickor så du inte bara känner dig svettig och ruttnar på att köra hojj pga att du inte orkar ta på dig det varma skinnstället.

När du fått lite mer erfarenhet och kanske är sugen på att öka tempot osv, köp skinn då. (iaf min åsikt) :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
På fråga 1 svarar jag: Inte en aning...

2) Kan jag verkligen köpa hoj utan kk och provkörning? (vill ha en hoj med låg tyngdpunkt) Hur kan jag avgöra vad som är bra hoj isf? (annat än besiktning/service/skötsel)
På fråga 2 så svarar jag: Svårt som sjutton utan någon bekant/kompis/liknande som kan kolla och prova men visst ibland går det bra att köpa blint.

3) Allväder kläder el skinn? eller slitstarka jeans/jackor som säljs i butikerna? Alla säger att jag ska ha skinn för att det är snyggare – jag tänker att det håller ihop ifall ngt händer…säljaren sa att skinn håller ihop men blir varm av friktionen och ger brännskador ifall ngt händer. Hur resonerar ni? Har ni isf tips på bra butiker i Sthlm annat än de 3-4 man får upp på google?

På fråga 3 så svarar jag: Skit i om det är snyggt eller inte! Skinn är bättre på mer än ett sätt. Först och främst för att man är mer ett med både skinnställ och hoj i skinstället än vad man är med textilställ som man mer befinner sig inuti. Skall man köra hoj och inte åka så är skinnställ som sitter åt att föredra dels för att man får bättre kontakt med hojen men även för att om nu ngt skulle hända så sitter skydden kvar på rätt ställe när marksyningen påbörjas. Det är trevligt.
Fast skall du åka customhoj eller ngt dylikt så är det nog kanske lite av ett stilbrott med ett ventilerat helställ.

Det här med friktionen och skinnställ...den säljaren du pratade med skulle behöva gå en kurs...en längre sådan till och med! Det är precis tvärtom. Förmodligen är det en av anledningarna till att RR-tävlande kör med skinnställ och inte tyggrejor...
Vad gäller butik...åk till Lelles i Uppsala och prova och kanske köp. Det har ett löjligt stort urval av det mesta man kan önska sig av personlig utrustning och är inte löjligt dyra, och i alla fall när jag varit där, haft jäkligt bra service!

Lycka till...
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Hej,
Jag är en tant lite äldre än du som oxså kör hoj, men jag det jag undrar mest över är varför kör du om du får ont i magen? Att köra skall vara kul, jag bara älskar det. Är absolut inte bäst i världen på det men jag tycker det är skit kul. Fundera lite på om det är värt det hela, för det är mycket pengar du plöjer ner.

För att få inlärningen att gå fortare så brde du skaffa en handledare, ut och kör få mil i dig helt enkelt. Jag fick tag i en här på sporthoj + att jag hade tre till. Tog varenda tillfälle att hänga med ut så fort någon av killarna skulle iväg.

Min första hoj köpte jag innan jag hade kortet, provkörde aldrig. Körde hem den i hästsläpet. Vad har du kört för hojar på skolan? Gillar du någon av dem? Kolla efter något likande.

Jag har både allväder och skinn, beror på temperatur och väder vad jag klär på mig. Skinn skall vara det säkraste när det väl händer något ( reserverar mig för fel men så har jag tolkat det jag läst mig till) Idag när det är nästan 30 grader varmt så kör jag i skinn jacka, skinn handskar och en tunnare allväders/sommar byxa. Tips på butiker i S-holm har jag tyvärr inte.

Jag är i din storlek, 4 cm längre jag kör Honda, funkar prima för mig.

/B
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
1. Enda sättet att öka på dina körkunskaper utöver körskolekörningen är med en egen mc och handledare.

2. Klart du kan köpa mc utan körkort eller provkörning om du litar på den som säljer.Om inte annat så kan ju denna säljare skjutsa dig på din eventuella hoj en runda.Brukar fungera som yttersta nödfall om du inte har tid att vänta på detta körkort.

3. Allvädersställ pga att vi lever på en breddgrad som till stor del består av lite sämre väder om man nu inte räknar in senaste tidens högsommarvärme där allt naturligtvis beror på hur ofta du tänkt köra mc.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vad säger din mc-lärare och vad tycker du själv att du har svårt med?

20 lektioner borde göra dig redo för uppkörning om du inte "kört fast" med något moment eller rent fysiskt har svårt att komma överens med hojens storlek och tyngd.

Skall man lära sig något är det viktigt att ha roligt. Är man rädd/nervös/orolig så fungerar inte inlärning.

Är du i närheten av södermalm någon dag så kan du få provsitta min Kawasaki ZZR 600 jag använder som pendlarhoj. Den är billig, låg och lättkörd.
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Är du helt säker på att du ska ta MC kort tycker jag absolut du ska köpa en MC innan du har kortet, finns alltid någon som ställer upp och övningskör med dig och det blir mycket lättare när du har en egen MC. På den tiden jag tog MC kort hade jag MC innan och jag tränade balans själv på gården vilket var givande.

Angående kläder så lär skinn vara det bästa, jag körde alltid med det under många år, men nu har jag tyg men kommer nog skaffa mig skinn också beroende på hur man har tänk köra.

Lycka till
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Köp en billig hoj och det billigaste textilställ som känns bra

Textil är bra när det är lite kallare eller när det är blött och skitigt på vägen (lätt att köra i tvättmaskin)

Efter nått år på hoj så vet du vilken hoj du vill ha och vilket skinnställ som passar bra

Lelles har ganska mycket på fyndlistan, lite bökig hemsida men fungerande

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GS500F_54348498.htm?ca=11&w=2
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Gå till en MC-butik.

Prova ett textilställ och kolla i spegeln.
Byt till ett skinnställ och kolla i spegeln.

:hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå skinnställ och ser snyggt ut, man ser ju mest ut som en skitnödig apa när man inte sitter på hojen i skinnstället. Iaf tills det är ordentligt inslitet och följsamt. :hihi
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Hej och välkommen till hojvärlden! :)

Gå med i vår grupp på fejjan om du vill ha lite mer tips som passar tjejer. :) kanske så att du även kan få tag på en handledare, rätt många medlemmar som kommer från uppåtlandet (räknat från skåne) :D

Det finns inga snabba vägar till mc-kort, speciellt om man känner sig osäker. Träning ger färdighet. :)

Ha det gott!
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hej,
Jag är en tant lite äldre än du som oxså kör hoj, men jag det jag undrar mest över är varför kör du om du får ont i magen? Att köra skall vara kul, jag bara älskar det. Är absolut inte bäst i världen på det men jag tycker det är skit kul. Fundera lite på om det är värt det hela, för det är mycket pengar du plöjer ner.
/B

Glädjedödare!

Sally har väl inte tagit massa körlektioner, gjort teoriprov, riskutbildning etc etc för att hon inte vill! Det känns lite olustigt i magen för henne men hon vill såklart komma över det och det kommer hon att göra. 20 lektioner på trafikskola är nog inte så mycket egentligen om man aldrig kört motorcykel förut och tycker det är lite scary. Kul att tjejer tar mc-kort så jag önskar Sally lycka till, bara köra på, olustigheten i magen kommer släppa allteftersom! :krama
 

Sally

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ER-6n 07
Tack :Bugar :tummenupp Svar på några frågor:

- Min lärare har inte sagt så mkt annat än att självklart ska de göra allt så att jag får koretet iår. Jag har köpt 20 timmar men förmodligen kommer jag behöva ha mer eftersom det gått åt 10 och jag börjar äntligen hajja krypkörningen. Teorin går dessvärre ut 12e aug så det hänger lite på mig att skriva och få godkänt fort så att det rullar på utan onödig avbrott.

- Magont har väl alla inför nya saker som de inte behärskar. Dessutom hade jag magont förra sommaren för att jag kom ut i trafiken eftr 3 första timmar i mitt liv på en hoj. Utan att ha koll på motstyrning, krypkörning, hur jag ska balansera, att man ska ha högra foten i backen,skillnad på fotbroms och handbroms, alla fingrar på bromsen osv osv... Idag däremot har jag magont för att jag inte lärt mig kontrollera en hoj ifall ngt oförutsett händer och över mig själv för att jag blir så nervös så snabbt... men det är mest min kontrollfreakiga sida och inget annat. :zpy

- När det kommer till hojval så skulle jag vilja ha Ducati Monster :kär men (förutom att den är dubbel så dyr)hört att tyngdpunkten är högre upp än exempelvis Yamaha, Kawa och Honda... så det kan bli ngn av dessa... funderar på 600 - hörde att 500 tröttnar man väldigt fort på. :va

- Nix - har ingen att köra med. Men ska se till att fixa utrustning kommande helger och sedan höra om det finns några själar här som kan tänka sig stå ut med mig. :3freak
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Tack :Bugar :tummenupp Svar på några frågor:

- När det kommer till hojval så skulle jag vilja ha Ducati Monster :kär men (förutom att den är dubbel så dyr)hört att tyngdpunkten är högre upp än exempelvis Yamaha, Kawa och Honda... så det kan bli ngn av dessa... funderar på 600 - hörde att 500 tröttnar man väldigt fort på. :va

Ducati monster 696? Kollade på en sån i helgen, mycket fin cykel, hade jag haft pengar hade jag köpt. :D

Men som de andra skriver, det kan vara bra att börja med en billig beg som är i hyffsat skick.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack :Bugar :tummenupp Svar på några frågor:

- Min lärare har inte sagt så mkt annat än att självklart ska de göra allt så att jag får koretet iår. Jag har köpt 20 timmar men förmodligen kommer jag behöva ha mer eftersom det gått åt 10 och jag börjar äntligen hajja krypkörningen. Teorin går dessvärre ut 12e aug så det hänger lite på mig att skriva och få godkänt fort så att det rullar på utan onödig avbrott.

- Magont har väl alla inför nya saker som de inte behärskar. Dessutom hade jag magont förra sommaren för att jag kom ut i trafiken eftr 3 första timmar i mitt liv på en hoj. Utan att ha koll på motstyrning, krypkörning, hur jag ska balansera, att man ska ha högra foten i backen,skillnad på fotbroms och handbroms, alla fingrar på bromsen osv osv... Idag däremot har jag magont för att jag inte lärt mig kontrollera en hoj ifall ngt oförutsett händer och över mig själv för att jag blir så nervös så snabbt... men det är mest min kontrollfreakiga sida och inget annat. :zpy

- När det kommer till hojval så skulle jag vilja ha Ducati Monster :kär men (förutom att den är dubbel så dyr)hört att tyngdpunkten är högre upp än exempelvis Yamaha, Kawa och Honda... så det kan bli ngn av dessa... funderar på 600 - hörde att 500 tröttnar man väldigt fort på. :va

- Nix - har ingen att köra med. Men ska se till att fixa utrustning kommande helger och sedan höra om det finns några själar här som kan tänka sig stå ut med mig. :3freak

Baserat på det du skrivit här skulle jag säga att du behöver tänka mindre. Kör och njut och ha roligt i första hand och fokusera på en enda sak i taget du vill lära dig.

Och vill du ha en monster, skaffa en monster. Tyngdpunkten är inte så hög på den att det kommer inte störa dig. Det beror dessutom helt på vilken kawa/yamaha/honda man jämför med. :hihi motorvolymen spelar inte så värst stor roll för hur fort man tröttnar, det är snarare helheten som spelar roll, och motoreffekten.
Dessutom är ju hojkörat en känslogrej, då är det ju en fördel om blotta tanken på hojen ståendes i garaget får hjärtat att slå lite fortare.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Köp en billig hoj och det billigaste textilställ som känns bra

Textil är bra när det är lite kallare eller när det är blött och skitigt på vägen (lätt att köra i tvättmaskin)

Efter nått år på hoj så vet du vilken hoj du vill ha och vilket skinnställ som passar bra

Välkommen till gemenskapen! :)

Tycker nog att Triumph Int:s råd är klokt, lägg lite mindre pengar i början på utrustning och hoj så att du hinner känna efter vilken sorts mc-åkare du är eller vill bli.

Du kan säkert hitta bra och billig personlig utrustning, skinn eller textil, på Blocket från någon som "förköpte" sig innan de hittade rätt.

Köper du nya grejer kommer det garanterat bli minst 4000-5000 kronor dyrare än Blocket. 4000-5000 kronor som räcker till SMC utbildningar Steg 1-4.

Och jag är övertygad om att du kommer ha ännu roligare, träffa vänner för livet och få alla möjligheter att hitta rätt bland alla motorcyklar om du går kurserna.

Eller två kursdagar och någon bandag. Eller en semesterresa på hoj... Bättre att köpa upplevelser och kunskap än prylar och hästkrafter i början. Tycker jag.

När det gäller hojköp kan jag bara berätta om mig själv - jag har älskat varje hoj jag köpt - men om jag hade börjat om hade jag köpt äldre och enklare hojar i början. Läs: Köp inte en dyrare eller nyare hoj än att du överlever själsligt och ekonomiskt när du tappar den i gatan av ren och skär mänsklig dumhet. För när man är "ny" kommer man tappa den. Mitt rekord är nog när jag och en kompis hade bråttom till en färja och skulle snabbt ta ut pengar från en Bankomat. Båda steg av samtidigt och trodde att den andre hade koll på mc:n.

Som sagt, välkommen hit. Och som du säkert redan märkt - vi är ett märkligt släkte. Ställ en fråga på Sporthoj och du får minst 3 åsikter per svarande. Men vi är snälla. Och vill väl.


EDIT: läs vad Ulvhamne skrev i inlägg #18.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top