Flugfiske - Vad börjar man med?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Att fråga flugfiskare/i dess forum (eliten i ämnet fiskenördar) vet jag inte om jag har nerver för så jag testar här istället!

Bra grejjer för främst insjö att börja med, vad ska man sikta på? Till en början kommer jag stå och veva (läs; trassla) på en brygga och jag förstår att jag bör ha lika fritt bakåt som framåt. Jag behöver alltså inte något hyper deluxe med nano fjäderstål i kolfiber och grepp av aramid men funktionen ska vara toppklass så att jag inte kan skylla på verktygen vilket jag kommer göra ändå.

Köpte för övrigt ett sportfiskekort häromdagen men så stod det inget om just flugfiske, ringde precis kontaktnumret och lustigt nog satt de i styrelsemöte. Ett redigt Ja! i plural hörde jag i bakgrunden när han ställde frågan i.o.m. att det faktiskt inte stod i reglerna :tummenupp

Vad köpa och gärna tips om bra åf. i/runt Sthlm, gärna norrort.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Vart har du köpt fiskekort? Tänkte du flugfiska efter gädda i någon närliggande sjö som kräver kort eller varför köpte du fiskekort. De enda gångerna jag köper kort är när jag firrar i fyrväpplingen alt vattendrag norrut som kräver kort.

Åk in till tex sportfiskeboden i täby o fråga efter grejer. De kommer fråga vad du vill fiska efter så de kan guida dig rätt till vilken klassning på spö o rulle du behöver. Köp en BRA lina på det. Finns inget värre än en kass no name lina.
Sedan youtubar du lite o kollar in hur de kastar o går ut på gräsmattan o övar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Först och främst - ett gäng med Europa 12:eek:r! Får aldrig någonsin ta slut! Insjöar - talar vi inplanterad regnbåge/öring eller strömmande fiske efter harr och öring (som för övrigt även går utmärkt att fiska i havet utefter Norrlandskusten)? Flugor - köp någon av de färdiga askarna från fiskeflugor.se

Jag är ingen expert men har husbehovsfiskat i rätt många år nu - mest torrfluga bara för att det är absolut roligast. Några underhands- eller andra konstkast har jag aldrig gett mig tid att lära mig, det funkar rätt bra med sid- och bakkast. Min bror är betydligt flitigare och duktigare på att kasta, ändå brukar vi landa ungefär samma antal firrar när vi är i väg på våra exkursioner - vi vet aldrig riktigt exakt då vi oftast bara tar matfisk och låter resten gå tillbaka.

Prylarna - ju lättare desto roligare. De flesta nybörjarprylarna brukar vara AFTM 6-7, gå gärna ned något snäpp om Du köper nya prylar. WF-lina är trevligast med möjlighet att skjuta linan bättre, vet inte om det säljs andra prylar fortfarande.

Det mesta Du köper i spöväg från etablerade leverantörer är nog bra, Loop har fin service men min topp pajade ifjol så jag har numera ett Vision. Har fortfarande min gamla Loop-rulle men köstade på mig en ny lina.

Berras flugfiske? Funkar inte det går Du till någon annan till dess Du får det bemötande Du vill ha. Lycka till:)
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har tidigare fiskat en del efter abborre och gädda med våtfluga och liknande lite större flugor (streamer? var så länge sedan att jag glömt terminologin). Körde med klumplina med sjunkande spets och så en liten nylonlina som tafs längs ut. Hade något tyngre spö. Mer anpassat för lax, än småfiskar, men fungerade bra på insjöfisk.

Inga märkvärdiga grejer, men kolfiberspö och kända märken på prylarna. De håller än efter 25 år..

Fångade mindre med fisk än med mete eller spinn, men ack så mycket roligare och spännande. Högt nördvärde på sån fångst! :)
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Flugor.se kan jag starkt rekommendera vad det gäller inköp av flugor.

När det kommer till utrustning så tycker jag du skall gå in på edgeflyfishing.com/ipb och registrera en profil där.
Du kommer att inse att flugfiskare inte till samma grad är som sporthojsåkare. Visst finns det de som rekommenderar flugfiskevärldens motsvarighet till panigale, men de flesta kan ge dig vettiga råd på bra grejer för en nybörjare.

När du sen skall köpa grejer, kolla på begagnat.
Andrahandsvärdet på flugfiskesaker är ungefär lika högt som begagnade kondomer.

Går att få tag på spön som kostar 5000:- nya för dryga tusenlappen med lite tur. Generellt är det halva priset på så gott som oanvända saker som gäller.

Kolla edgeforumets köp/sälj del efter utrustning och fråga om råd på detsamma.


Välkommen till knarkträsket förresten... Det är ungefär lika beroendeframkallande som hojåkning.
:D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vart har du köpt fiskekort? Tänkte du flugfiska efter gädda i någon närliggande sjö som kräver kort eller varför köpte du fiskekort. De enda gångerna jag köper kort är när jag firrar i fyrväpplingen alt vattendrag norrut som kräver kort.

Åk in till tex sportfiskeboden i täby o fråga efter grejer. De kommer fråga vad du vill fiska efter så de kan guida dig rätt till vilken klassning på spö o rulle du behöver. Köp en BRA lina på det. Finns inget värre än en kass no name lina.
Sedan youtubar du lite o kollar in hur de kastar o går ut på gräsmattan o övar.

Det stod fiskekort så då köpte jag det =)

Har fiskevatten, insjö, i Dalarna men fiskekortet i detta fall är för Garnsviken där det enligt uppgift finns aborre, asp, gädda, gös, havsöring samt skräpfisk. Aspen är rödlistad/återsätts om oskadd och havsöringen inplanterad så där ser de gärna att man rapporterar in vid fångst.

Tackar för tipsen, blir ett varv till butikerna imorgon så får jag se vad man kommer hem med =) Bara testat mete i detta nya fiskevatten = endast smått.. ännu.

borre.jpg
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag kan ge lite sparsam input i ämnet, är rätt ny även jag. Det första spö't jag köpte var tvådelat, för den "bättre actionen", men som rookie kände jag mig inte riktigt i behov av den, sådär i början. Så jag stoppade in det i garderoben och köpte ett fyrdelat, med tub. Vilken dröm att ta med sig. :) Jag klarade mig bra på ett sånt där "startset", men uppgraderade linan och köpte taperade tafsar i nylon. Min tänkta huvudfångst var ädelfisk, så jag höll mig till tunna tafsar.

Sen fanns det något som jag tror kallas för socka/strumpa, som gör det enkelt att fästa tafsen i fluglinan, utan knutar som hakar i i kasten. :) Jäkla synd att jag lade allt vad fiske heter på hyllan när jag flyttade. Jag älskar att fiska. :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kom hem med följande:

alles.jpg

rullfluga.jpg

  • Spö: Vision Vipu 9' #5
  • Rulle: Vision Koma #5-6
  • Lina: Nite om jag kommer ihåg rätt + tafs och förbrukningslina
  • Flugor: Fly-Dressing 5-pack Abborrflugor, 1st Europa 12 och ytteliggare en som skulle flyta bättre/under längre tid
  • Drag: 1st aborrwobler
  • Verktyg: En linknipsare slog jag till på

Nu ska jag bara söka reda på och lära mig ngn. fiffig skarvknut... frågade om man inte använde snabbkoppling som på en vanlig ståltafs men icke. Finns det inget liknande för flugfiske?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nu ska jag bara söka reda på och lära mig ngn. fiffig skarvknut... frågade om man inte använde snabbkoppling som på en vanlig ståltafs men icke. Finns det inget liknande för flugfiske?
Knyt en knut http://www.flugspon.se/flugfiskeknutar-13240663

Vet inte om det finns någon form av snabbkoppling, men i så fall är det nog för tyngre fiske. Sen byter man inte fluga lika ofta som man byter drag. Är man lite ärtig kan man läsa av vattnet lite inför val av fluga för att få tips om vad som gäller, dvs vilka kryp fisken är intresserad av för stunden iom kläcking eller annat. Annars nyttja förbrukningstafsen och knyt på nytt. :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Precis den sidan jag satt o glodde på, sparat bokmärke =) Nu ska jag ut o träna på gräsmattan, rollkast ska jag se om jag får till då jag kommer att börja min karriär på en brygga.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Kom hem med följande:

alles.jpg

rullfluga.jpg

  • Spö: Vision Vipu 9' #5
  • Rulle: Vision Koma #5-6
  • Lina: Nite om jag kommer ihåg rätt + tafs och förbrukningslina
  • Flugor: Fly-Dressing 5-pack Abborrflugor, 1st Europa 12 och ytteliggare en som skulle flyta bättre/under längre tid
  • Drag: 1st aborrwobler
  • Verktyg: En linknipsare slog jag till på

Nu ska jag bara söka reda på och lära mig ngn. fiffig skarvknut... frågade om man inte använde snabbkoppling som på en vanlig ståltafs men icke. Finns det inget liknande för flugfiske?

Vad tänker du på när du skriver skarv? Att fästa tafsen i fluglinan eller flugan i tafsen?

För att fästa tafsen på fluglinan enkelt finns denna: http://www.xxl.se/fiske/flugfiske/f...man-moser-trout-minicon-8kg/p/1013065_1_style

Man liksom stoppar in fluglinan i sockan, och drar åt, så omsluts den tight runt linan. Då har man en mjuk och fin ögla att fästa tafsen i sen.

Annars hittade jag den här, som inte spretar något alls. http://www.youtube.com/watch?v=qkTAXM1wYQ4&feature=player_detailpage

Eller den här, lite proffsigare varianten. http://www.youtube.com/watch?v=TLQ25gk-f5s&feature=player_detailpage
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Precis den sidan jag satt o glodde på, sparat bokmärke =) Nu ska jag ut o träna på gräsmattan, rollkast ska jag se om jag får till då jag kommer att börja min karriär på en brygga.
Btw, det kan vara värt att träna kroklöst i början, antingen genom att offra en fluga och klippa av kroken eller att använda något snarlikt en fluga fast utan krok.

Vet fler än en som fått åka och få hjälp att ta lös en fluga ur örat eller bak i nacken. :hihi
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Du ser ut att ha köpt vettig utrustning. Skulle själv förra året köpa en extra rulle. Köpte det billigaste man kunde hitta (3-400kr). Använde den endast en gång, nu ligger den i lådan (flugrulle är ju i princip bara en linsamlare).

Det du också kan göra är att binda egna tafsar. Det går snabbt, du kan välja själv hur tafsen ska bete sig samt att det kostar väldigt lite i längden.
http://www.rackelhanen.se/swe/1149.htm

Du kommer nog att märka att de fluffiga flugorna kommer bli lite besvärligare att kasta.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Överhandskast kommer man långt med. Långt som i att det är användbart.

Vad det gäller tafsar, är det billigast och mest praktiskt att skarva själv. En ögla att skarva i den grövsta biten med fluglinan och sedan skarva taperingarna med dubbel kirurgknut går bra.

Kör själv 0.40-0.30 i de två första stegen och sista delen (som flugan fästs i) varierar jag beroende på fluga.
Skall man köra med streamer behövs nästan inte ett tredje steg, då kortare, grövre tafs gör det lättare att vända över stora flugor. Som regel kan man säga att ju mindre flugan är, desto längre skall tafsen vara.

Här har du en bra guide till olika knutar : http://www.tiotips.nu/view.asp?ID=108
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Btw, det kan vara värt att träna kroklöst i början, antingen genom att offra en fluga och klippa av kroken eller att använda något snarlikt en fluga fast utan krok.

Vet fler än en som fått åka och få hjälp att ta lös en fluga ur örat eller bak i nacken. :hihi

Ännu en anledning till att ha (skydds)glasögon på. Gula för att förstärka ljuset eller polaroid för att se ner i vattnet bättre.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Knyt en knut http://www.flugspon.se/flugfiskeknutar-13240663

Vet inte om det finns någon form av snabbkoppling, men i så fall är det nog för tyngre fiske. Sen byter man inte fluga lika ofta som man byter drag. Är man lite ärtig kan man läsa av vattnet lite inför val av fluga för att få tips om vad som gäller, dvs vilka kryp fisken är intresserad av för stunden iom kläcking eller annat. Annars nyttja förbrukningstafsen och knyt på nytt. :)

Det finns en liten stålögla som är lätt nog för flugfiske. Vet inte var jag köpte sådana, men det var i någon jakt- och fiskebutik för ett kvartssekel sedan :) Men den håller nog inte för lika tunga tag som en riktig knut med tafsen.

Ska se om jag hittar på dem och kan ta en bild.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad tänker du på när du skriver skarv? Att fästa tafsen i fluglinan eller flugan i tafsen?

Skarven jag syftade på är den mellan tafs och förbrukningstafs, övrig lina fixade de i fiskebutiken. Detta löste sig dock med tidigare nämnda Youtubeklipp =)

Hur gick det då? (spöt i höger hand) Jo alltså jag hade pluggat på lite klipp innan och då framförallt armrörelsen = inga tveksamma handleder, ungefär som i golf (glad amatör även där) och en ungefärlig rörelseintervall = 11-1, 10:30-1:30, 10-2 lite beroende på vem man tittar på. Just den biten gick hyfsat men när jag väl stod där nere vid vattnet var det som bortblåst hur de matade lina... Det slutade med att jag höll slacket på bryggan med pekfingret (höger) mot spöt enbart och försökte timea frisläppet med armens rörelseintervall, det gick ibland och ibland blev det för mkt. frisläpp men det redde allt som oftast ut sig oavsett. När jag försökte få till lite ordentlig längd på linan blev det gärna krock mellan lina och spö i luften, gissningsvis för snabba rörelser.

Nåja ngn. fisk blev det inte, fuskade lite på slutet o drog flugan runt bryggan och visst försvann den några ggr. men inget napp så troligen bara småfisk.

Väl hemma igen titta jag på hur det jobbas med linan men inte hittat någon tydlig instruktion på den punkten, hur gör ni? Håller slacket med vänsterhanden och höger pekfinger som en ögla/styrning under spöt? Eller låser ni linan med både vänster hand och höger pekfinger eller som jag testade enbart med höger pekfinger?

Själva nedlägget av linan/flugan i vattnet tyckte jag var svårast, oftast ringla linan ner i en "hög" eller nära på = svårt att få ut linan rakt och fint på vattnet. Visst nu jobbade jag inte med så mkt. längd på linan men om man gör rätt borde väl det spela mindre roll..?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top