Köpråd : Triple eller cb1000r fighter brukis ?

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Jag rekomenderar dig att titta på Aprilia Tuono 1000r
Jag har ägt japshojar som är kanon och kört speedtripple 1050 som också är en trevlig hoj.
Men jag har aldrig kört en roligare hoj än tuonon.
Den ligger bra till i försäkring och kanon i chassi bra bromsar inte bak men den använder man ju inte.
Motorn är lite speciell man bör ligga över 3k varv.
Och inga problem att köra i 120 den har en liten kåpa men inte att rekomendera vad gäller åka två på
Bästa att provköra :)
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Hur pass sålde Tuono i sverige ?
Känns som en sällsynt sak!
Fått tipset förr och är faktiskt förvånad att ingen kommit i tråden o sagt den eller SD ännu, saken är att jag inte alls har sug efter Twin, annars hade en SD legat illa till.
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Har själv en tuono 07a och det går att åka fortare än 120 men efter 150 så är det jobbigt att åka längre..
Grymma bromsar och fint chassie, 139 hk.
Min är till salu för 60k
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Var och provkörde en CB1000RA i våras, och det var den tråkigaste hojen jag kört. Fullkomligt könlös, och inget bus alls. Den kändes däremot vara av typiska höga kvalité från honda.
Jag skulle väl råda dig att provköra dem själv, för alla har inte samma smak vad gäller hojar. :)

CB1000R med den 25 kilo tunga katten kvar på är riktigt tråkig, men med nytt blås och lite drev så blir den skitrolig. :)

Mkt förlåtande och lättkörd hoj, i min mening.
Dessutom skön, och snygg. :fakta

Jag sålde dock min för att den var liiiite för slö, men jag ångrar mig nu. Gräset var inte grönare på andra sidan. :)
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Kom på att Oves i olofstöm har bommat, vart får man sin trajja servad i karlskrona trakten ?
Claessons gör det icke!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trajja 1050, 11dagar av 7möjliga i jämförelse mot cb1000r.
Rent ur nöjessyfte, då en fighter ska va just det. Rolig.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Superduke om det skall vara karaktär, R:en är inte dum...och Hondan om det skall vara mer bruks än bus. Ducce Monster är inte fel alls, men kostar.
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Är buskörning prioriterat är Triumphen ett självklart val. Är det mer prioriterat med komfort, kvalitet, pris och tillänglighet så skulle jag välja Hondan - Precis som jag har gjort.

Men jag förstår inte att ni skriver att hondan är själlös? Jag har iofs aldrig kört en orginal CB1000R. Katten togs bort och PC5 installerades dagen efter inköp.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
shiat va speeden får många rekommendationer. Tyckte den va extremt bred för att vara en 3a, vingarna på sidorna av kylen gav intryck att det va en buss man körde. Man satt ganska upprätt på den, den va seg när man skulle ändra spår vilket gjorde att den kändes som ett strykjärn. Hondan har jag kört mycket på körskolan å den kändes snäll å lätthanterlig, det enda jag kan tycka att trajjan va bättre på va just ljudet. 675an med 1050 motorn hade varit sweeeet. Tror nästan att bästa hojen för trådskaparen e en tuono eller kanske en monster s4 om det e hoj med "själ" dvs vibrationer å bortdomnade ben som han e ute efter :p för en 3a e ganska bläääh då den e fri från vibrationer å motorkaraktären e som på en elhoj. :p
 
Last edited:

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Eric Sigurdsson: Du som ändå verkar riktigt glad över din cb, vad gör trajjan så mycket busvänligare ?

Varför jag frågade om själlösheten va för att jag läst att just effekt-kurvan var VÄLDIGT flat utan någon vidare klassisk topp på cb:n
Är problemet löst med borttagen kat och PC så fattas väl bara ett slipon för att njuta av den ganska fullt ut ?
Konstigt dock det du säger om sittställningen där Pillo-kun, alla verkar överens om att man sitter sportigare och mer framåt på trajjan medans hondan erbjuder en mer bekväm, upprät ställning.

Twin är uteslutet så nog om dom :)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Eric Sigurdsson: Du som ändå verkar riktigt glad över din cb, vad gör trajjan så mycket busvänligare ?

Varför jag frågade om själlösheten va för att jag läst att just effekt-kurvan var VÄLDIGT flat utan någon vidare klassisk topp på cb:n
Är problemet löst med borttagen kat och PC så fattas väl bara ett slipon för att njuta av den ganska fullt ut ?
Konstigt dock det du säger om sittställningen där Pillo-kun, alla verkar överens om att man sitter sportigare och mer framåt på trajjan medans hondan erbjuder en mer bekväm, upprät ställning.

Twin är uteslutet så nog om dom :)

hmm, ja du med tanke på att det va en körskolehoj jag körde så blev jag väldigt överraskad att man satt såppas frammåtlutad över styret så blicken föll rakt ner på styret/hjulet.

Trajjan som va en R trodde jag skulle va mycket bättre/sportigare dvs nästintill en sportis men blev otroligt besviken, påminde för mycket om min Bandit sittmässigt då blicken hamnade långt frammått å ryggen har jag för mig hamnade relativt upprätt. som jag skrev ovan så kändes den väldigt seg/tung när man ville leka på knixiga 70 vägar.

Ex, street:en behöver man bara titta på svängen å den reagerar, man märker att speeden e oldschool. Bästa e att du tar en dag å provkör, ex så tyckte polaren att mt09 va nervös på gasen medans jag tyckte att den va mjuk å fin iof så körde vi inte samma exemplar men små saker kan ju göra mycket så provkör själv.
 
Last edited:

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Hur fan lyckas man provköra allt då !? Kommer slänga mer pengar på soppa än hoj.
Man nyter knappast spela intresserad för att endast vara ute efter testrundor :D

MT09 verkar trevlig men beggade ligger högt!

Och förresten, är det garantidöden om man gör vid katen på cb:n ?
Om det gör märkbar skillnad borde fler göra vid det tycker man ? Ser bara slipon i annonser.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Hur fan lyckas man provköra allt då !? Kommer slänga mer pengar på soppa än hoj.
Man nyter knappast spela intresserad för att endast vara ute efter testrundor :D

MT09 verkar trevlig men beggade ligger högt!

Och förresten, är det garantidöden om man gör vid katen på cb:n ?
Om det gör märkbar skillnad borde fler göra vid det tycker man ? Ser bara slipon i annonser.
På min sitter det en racekat och slip on. Original dämpare och kat är riktigt tunga så det är stor skillnad.
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Tar man bort katten så minskar avgasmotståndet kraftigt vilket i sin tur gör att man behöver justera bränslemappen.

Detta görs genom att installera Power Commander eller motsvarande piggybacksystem. Efter installation ska den mappas och görs enklast genom att ta upp hojen i en bromsbänk.

Pga. att detta behöver göras om man tar bort katten avstår ganska många från att göra det.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Tar man bort katten så minskar avgasmotståndet kraftigt vilket i sin tur gör att man behöver justera bränslemappen.

Detta görs genom att installera Power Commander eller motsvarande piggybacksystem. Efter installation ska den mappas och görs enklast genom att ta upp hojen i en bromsbänk.

Pga. att detta behöver göras om man tar bort katten avstår ganska många från att göra det.

Så lambdasonden fetar inte upp blandningen då? :va

Jag körde min CB1000R, med öppet blås, utan ny mapp, i 7-800mil. Oavsett om det var bra eller dåligt, så gick den något så jävulskt mycket bättre.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
*host*
Prova om du har möjlighet MV's 800 kubikare ....... eller föralldel deras literklubba

:banana
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
*host*
Prova om du har möjlighet MV's 800 kubikare ....... eller föralldel deras literklubba

:banana

Bra tips!

Körde 800:an förra året, grymt skoj o busig hoj!

Va lite problem med gaskontrollen i början men det är löst efter lite mjukvaruuppdateringar.
De enda tråkiga är försäkringspremierna som kan sticka iväg om man har otur :gnissla

Edit: såg att den låg en bit ovanför budget :/
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top