Köpråd : Triple eller cb1000r fighter brukis ?

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Hej på er!

Känns lika dumt varje gång man läser liknande trådar men alltid kul med åsikter :rolleyes:

Kan faktiskt inte hitta all info dock liknande trådar, jag vet också att provkörning är det absolut bästa men det är väldigt tidskrävande men kommer tids nog.

Efter 3:e motarden känner jag att det är dags att sadla om nu, en fighter är vad jag är ute efter!
Hojen kommer användas till ren nöjeskörning, ganska mycket cruising i 100km/h och små utflykter ensamma dagar :)
Tanken är att man ska kunna ha roligt och samtidigt kunna dra ganska många mil på e:22 till öland för ett dopp utan att hojen känns ansträngd på motorvägen.
Vet att det finns bättre lämpade cruisers men får kompromissa här för nöjets skull :)

Modellerna jag fastnat för är speed (street?) triple och cb1000r / ra
Känns hondans fyra själlös bredvid ?
Kan man ligga i 120 med samtliga hojar utan att dom ylar ihjäl en ?

Kollat in streeten också lite men är rädd att den är lite ittrig mot övriga.
Känns också för stunden iaf, att låg vikt och rapphet inte slår stabil tyng och mosig motor då jag inte kör så mycket tighta småvägar osv.

Några åsikter på det hela gott folk ?

Hoppas på lite feedback
Ha de!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
har haft en daytona, å har inte kört mer än ca 15 min på en street tripple å de e lättkörda å lätta men aningen trötta enligt mig. jag hade nog tagit en cb1000r pga den e rätt trevlig hoj som är lättkörd men även kan vara rå om man så vill det. något som triumphen saknar. å det dära med själ?? tycker inte att 3orna har mer själ än en rad4a förutom då ljudet. Tycker snarare att rad4orna har mer själ när de bjuder på äventyr när de vaknar te liv över ett visst varvtal.

Om man jämför speeden mot cb1000r så anser jag rakt av att hondan e helt klart en mycket bättre hoj på alla punkter. känns lättare å lite rejsigare då jag upplever att man sitter lite mer frammåtlutad än på speeden.

anser inte att nån av hojarna vare sig det e 675orna eller literhojjarn ylar ihjäl sig när man börnar i 120
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var och provkörde en CB1000RA i våras, och det var den tråkigaste hojen jag kört. Fullkomligt könlös, och inget bus alls. Den kändes däremot vara av typiska höga kvalité från honda.
Jag skulle väl råda dig att provköra dem själv, för alla har inte samma smak vad gäller hojar. :)
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
ganska svårt att hitta en billig ducce, då menar jag en vattenkyld, en yamaha mt09 då? den e enligt mig årets roligaste hoj :) iof en ducati monster s4s eller va den nu heter går la loss på 50k något å en mt09 tror jag inte man kan hitta för 60k än, vad jag sett så ligger begagnade på ca nypris fast då me lite mer aftermarket shitt på. Men mt09 va enligt mig fruktansvärt rolig å lättsvängd samt att nypriset e helt rätt
 
Last edited:

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
125.jpg Min 10, (Då) kan hålla med `Ulvhamne` Hondan är Lite Själlös,, Men Visst fan är det en grym bus (o åka) Hoj! På med annan pipa+Pc-bänk ETT Måste!! Den Suger Häst skit orginal.. En Kannon hoj. Men det Blir rätt jobbigt utan kåpa efter ett tag. Men till Karlskrona-Öland Fixar den lätt. Utan kåpa :D
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Biscaya har en Aprillia SL1000 Falco 2001:a för 70, aldrig körd verkar det som .. Står under erbjudanden... men vad har du tänkt lägga? 20, 30 eller 100k?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tycker att vi ska rekommendera våra egna hojar i sann sporthojsanda oavsett vad TS vill eller tycker :mattias
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Har haft båda (har nu en Speed Triple S3) och båda är riktigt trevliga och bra!
Men Hondan är som en Toyota - klockren funktionalitet/kvalitet men inte så jevla upphetsande...
Speed'en är duktigt kul och mer originell än Hondan i mina ögon...
Köp den som får pulsen att slå mest..
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Lugnt o fint nu :)

Kul med lite feeeback iaf!
Mina tankar och känslor är till speedens fördel.
Är rädd för att hondan faktiskt är som min bil, som lustigt nog är en toyota avensis:D
Designmässigt vinner speed, ljudet triple.
Det som talar för hondan är väl egentligen bevisad kvalité och att det faktiskt ser enkelt ut att hitta en fin för rätt pris.
Budgeten ligger på 60-65 k.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Triumph är ju snygga cyklar, speciellt de som är lackade i pippigult.

När jag köpte cykel nu då min Honda inte ville vara med längre så blev det hjärtat som pratade. Så lyssna till hjärtat. :)
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Har inte provkört triumph, men provkörde hondan på mcmässan, håller tyvärr med många av dom andra här i tråden, kändes väldigt väl ihopplockad men saknades ett antal pållar och var alldeles för könslös enligt mig.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Jag har ägt en Street, kört Speed massa gånger, testat hondan ett par gånger, här är min uppfattning:

Hondan är rätt snygg och cool att se på med enkelsving och allt men är totalt könslös och tråkig att köra. Stabil och bra hoj... Som en skoda, Inte dålig men heller inte bra.
Street och speed då: av begagnade hojar så skulle jag säga street triple varje dag i veckan.
Extremt lätt att wheela med, ( går att koppla upp på 4:an) daytona chassie med väldigt bra känsla, fin motor om än lite trött mot en 1000.
Fast det är bara en känsla man har, vi körde massa tester mellan street och speed upp till 200 både rullande och från noll.
Dom är väldigt likvärdiga i acc. Ibland vann den ena lite, ibland den andra.
Men ska du köpa en nyare så hade jag satsat på speed triple, den nya speed triple R är den i särklass bästa wheelie hojen jag har kört.
Öhlins fram och bak gör den extremt stabil när man busar!

Med tanke på att du kör motard nu så antar jag att du gillar bus och sånt, så mitt tips är street triple, ev speed. Testa och kör!
Tror Hondan är en hoj man blir less på väldigt fort.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag har kört motard i ett antal år och för några veckor sedan sålde jag den och av en tillfällighet blev det en CB1000RA.
Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte bytte tidigare. Upplvere att det finns mer bottendrag än jag förväntat mig, den vibrerar knappt ingenting och personligen anser jag hästarna räcker till.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Har väl i stort sett kortat ner det till triumph just nu iaf.
Så speed 08 - 10 eller street triple r från 08 - 11 är väl det som jag hittar inom min budget.

Som du skriver shootaz så är jag motardvan men kör inte på det sätt en motard bör köras på.
Tillhör väl den tråkiga skaran som gillar att puttra längs 70-90 vägar för att mosa järnet på rakor här o var, dra dom långa påfarterna till motorvägen för att sedan kruta där.
Det är här jag är orolig att Streeten trots allt inte har tillräckligt med mos ?
Kör 690- smcr idag, helt underbar men inte heller rätt verktyg för mig längre.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top