Glykolfråga etanol och propylen

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ska fylla på glykol på en Honda Hornet och vill dubbelkolla med er. Står att jag skall använda endast Etylenglykol med antikorrisionsmedel för aluminiummotorer men inte silikatblockering. Har vanlig kylvätska från Biltema sen tidigare inte Longlife. Det är ju Etylenglykol så det är ju den man ska ha eller hur? Blandar 50/50, helst med destillerat vatten, eller kör ni vanligt kranvatten?

Har även en färdigblandad kylvätska från Shell för motorcyklar (Advance cooling bla bla), den innehåller monetylenglykol, är det samma som etylenglykol? Kanske ska ta den istället?

På bilen står det ju G12 på expansionskärlet och då är det ju den andra Longlife G30.
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Monoetylenglykol är samma som etylenglykol. Antar att det ser "ballare" ut på flaskan i kombination med "Advance cooling" osv.

Jag hade valt Shells eller Bilteman 50/50 blandning med kranvatten. Destillerat vatten används till batterier.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Monoetylenglykol är samma som etylenglykol. Antar att det ser "ballare" ut på flaskan i kombination med "Advance cooling" osv.

Jag hade valt Shells eller Bilteman 50/50 blandning med kranvatten. Destillerat vatten används till batterier.

Haha! Ja visst ser det proffsigare ut på Shells förpackning, en motorcykel som kör jÄtTesNaBBt! Undrar varför det står att man ska köra med destillerat vatten i Hondas instruktionsbok då?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hondas välmenande rekommendation om dest. vatten beror nog på att kranvatten KAN innehålla olika ämnen som inte är så nyttiga i längden för ett kylsystem. Kolla bara hur en vattenkokare ser ut inuti efter ett par år. Eller kolla på tvättmedelsförpackningen. Där står hur mycket tvättmedel man ska använda beroende på om det är mjukt eller hårt vatten. Det vill säga att kalkhalten skiljer ganska mycket i olika delar av landet. Kalkavlagringar i ett kylsystem försämrar kylningen.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Haha! Ja visst ser det proffsigare ut på Shells förpackning, en motorcykel som kör jÄtTesNaBBt! Undrar varför det står att man ska köra med destillerat vatten i Hondas instruktionsbok då?

Det är ett sätt att friskriva sig om du skulle hämta vattnet från diket.
Kranvatten är tillräckligt bra för ändamålet.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hondas välmenande rekommendation om dest. vatten beror nog på att kranvatten KAN innehålla olika ämnen som inte är så nyttiga i längden för ett kylsystem. Kolla bara hur en vattenkokare ser ut inuti efter ett par år. Eller kolla på tvättmedelsförpackningen. Där står hur mycket tvättmedel man ska använda beroende på om det är mjukt eller hårt vatten. Det vill säga att kalkhalten skiljer ganska mycket i olika delar av landet. Kalkavlagringar i ett kylsystem försämrar kylningen.

Ok. Jag kör nog med Shells färdigblandade glykol för mc, känns proffsigare rent mentalt än Biltemas flaska haha! Man skall inte använda G30 Longlife i alla fall eftersom den innehåller silikatblockering eller hur?
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Jag köpte destillerat vatten o biltemas etylenglykol jag blandade 50/50 så får väl se hur det ser ut efter denna säsong. Bästa sättet att tömma hela systemet? På endurohojen jag har så brukar jag köra tryckluft där locket sitter, alltså kupa handen så det är hyfsat tätt men detta vågade jag mig inte på på horneten som d sitter termostat o så på. Blåste dock med munkraft och det kom ut ganska mycket extra..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top