Tändstift, tändspole, förgasare eller ventiler?

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Har efter knappt 2000 mils körande med R6:an börjat uppleva att den blivit något... kinkig. Den startar inte alltid lika lätt som förr (förut behövde man inte ens använda choken), och ibland dör den på tomgången när den är kall(utan choke).
Har även upplevt att den ibland tappat på vissa av cylindrarna på lägre varv, även när motorn är varm.

Kort och gott, den verkar inte gå lika bra som förr. Jag minns tillbaka till 125:an, som kunde ha liknande karaktär när tändspolen var dålig(spottade och gick dåligt innan den blivit varm), men vet också att tändstiften kan bli kassa efter ett tag. Jag har varken justerat förgasare eller ventiler under den tid jag haft den, och jag tvivlar på att den "hederliga" firman jag köpte den av för 4 år sen faktiskt hade tittat på nåt sånt innan de sålde den, och med 12 år på nacken så är jag osäker om någon, nånsin har gett hojen denna kärlek den nu verkar behöva. :krama

Kommer åka till garage och mäta ventilspelet idag och ev. justera förgasare, men då det är ett relativt vanligt problem som folk antagligen har förhållandevis ofta, så lägger jag upp frågan här:


Om man dömer utefter symptomen, hur skiljer man på om det är tändstift, tändspole, förgasare eller ventiler som behöver översyn? Utförliga svar för allmänheten uppskattas! :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Låter som om "STOR SERVICE" är av nöden..
Vad som är gjort under dessa 2K-mil vore intressant att få veta?
Tändstiftsbyte? Eller inget alls..?

En 12 år gammal hoj brukar gilla mängder av kärlek och omsorg - inte bara "åka"...
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Låter som om "STOR SERVICE" är av nöden..
Vad som är gjort under dessa 2K-mil vore intressant att få veta?
Tändstiftsbyte? Eller inget alls..?

En 12 år gammal hoj brukar gilla mängder av kärlek och omsorg - inte bara "åka"...

har hunnit byta stator, regulator, kåpor, tank, styre, styrkrona, styrlager, frambroms, bromsskivor, sadel, batteri, reglage, har bytt olja 1-2 gånger per säsong, har bytt kylvätska, har bytt det som krävts efter att något gått sönder eller blivit utslitet, men då den inte krånglat med tändningen förrän nu har jag inte sett något skäl till att pillra med det i onödan. Det som anleder service nu är att jag sett att den blivit SÄMRE, men inte dålig (bortsett från när den tappade lite smått på ett par cylindrar), så det är först nu det blivit aktuellt.

Alltså, har inte pillrat på något nämnt i titeln.
 
Last edited:

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Två troliga orsaker, tändstift och förgasarmunstycken. Trottelnålar och emulsionsrör slits med tiden (speciellt om det sitter Dynojet el motsvarande i den), vilket gör att den går för fett i mellanregistret och stiften sotar.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Har du inte bytt tändstift på 2000 mil så är det nog dags. Luftfilter har du inte skrivit att du bytt, så har du inte gjort det så gör det.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det är nästan omöjligt att ställa diagnos så här eftersom flera saker kan ge upphov till liknande symptom. Exempel ur verkligheten för min del har varit:
#Gick dåligt, hackade, dog under 3000 varv, gick bra över = visade sig vara brott mitt i en tändkabel
#Gick tokfett, luktade bensin, halvtaskig gasrespons under 7000 varv = soppakran trasig, bensin rann ner i vacuumslangen in i förgasaren
#Lite mysko startproblem och hackande vid lågvarv men hyfsad vid gas = ett av tändstiften kasst

Så vad jag vill säga med detta är att lika gärna som att det tex kan vara dags att ställa ventiler, synka/rengöra förgasare etc samt tipsen som står ovan ang nålar, luftfilter etc, så kan felet vara något annat, lite mer oväntat. Bara att serva på och leta!:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är nästan omöjligt att ställa diagnos så här eftersom flera saker kan ge upphov till liknande symptom. Exempel ur verkligheten för min del har varit:
#Gick dåligt, hackade, dog under 3000 varv, gick bra över = visade sig vara brott mitt i en tändkabel
#Gick tokfett, luktade bensin, halvtaskig gasrespons under 7000 varv = soppakran trasig, bensin rann ner i vacuumslangen in i förgasaren
#Lite mysko startproblem och hackande vid lågvarv men hyfsad vid gas = ett av tändstiften kasst

Så vad jag vill säga med detta är att lika gärna som att det tex kan vara dags att ställa ventiler, synka/rengöra förgasare etc samt tipsen som står ovan ang nålar, luftfilter etc, så kan felet vara något annat, lite mer oväntat. Bara att serva på och leta!:)

Kort sagt så börjar man felsöka de billigare och lätta prylarna först, och arbetar sig uppåt tills felet är hittat och åtgärdat. :)
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
10559546_10151907023873078_687444963_o.jpg

Håller på o riva ner han nu för o kika på ventilerna (och tändstiften!).

Känns som att det är mer spöken i hojar än i hus? Får hoppas på att det är nåt knasigt tändstift bara :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Henraisse;6055793 Håller på o riva ner han nu för o kika på ventilerna (och tändstiften!). Känns som att det är mer spöken i hojar än i hus? Får hoppas på att det är nåt knasigt tändstift bara :)[/QUOTE skrev:
- - - Updated - - -

Håller på o riva ner han nu för o kika på ventilerna (och tändstiften!).

Känns som att det är mer spöken i hojar än i hus? Får hoppas på att det är nåt knasigt tändstift bara :)
Tagit komp prov?
Innan???
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top