Lackskada

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Hej jag har en lackskada på min blank svarta tank på min bmw. Skadan blev vid transport på släp då vi drog ett spännband för att hålla den på plats men av någon anledning så ändrade spännbandet läge och skavde tanken vid ett ställe så den blev lite matt. Färgen är fortfarande kvar men i sol ljus ser man tydligt att det är matt vid just det stället.

Finns det något man kan göra för har provat lägga på vax men hjälper inte. Är väll klarlacken som skavts bort?

Tips??
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    231.4 KB · Visningar: 223

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
På bilden ser det ut som om det skavt bort lacken helt men det är fortfarande svart lack kvar bara som det ser vitt ut på bilden
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Vad ja kan döma av bilden så skulle jag prova på en polering, med rubbing inte wax, så ska du se att det blir perfekt. Svart e ju en känslig färg, minsta lilla repa syns ju i solljuset. :yoparty
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Jag vågar inte våtslipa då jag inte ha någon erfarenhet av detta. Fast 2000 papper inte river mkt känns den ändå surt att dra det över hela tanken. Skulle kunna testa rubbing först. Duger det att lägga på det förhand eller blir det bättre med en hög varvig maskin?

Jag läste att det fanns någon lera man kunde lägga på sen polera in det?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag vågar inte våtslipa då jag inte ha någon erfarenhet av detta. Fast 2000 papper inte river mkt känns den ändå surt att dra det över hela tanken. Skulle kunna testa rubbing först. Duger det att lägga på det förhand eller blir det bättre med en hög varvig maskin?

Jag läste att det fanns någon lera man kunde lägga på sen polera in det?

Maskin måste användas för att få ett bra resultat. Lera används för att få bort flygrost, asfaltsfläckar mm. Det används inte på repor på något sätt.
Åk in till närmaste rekondfirma så fixar dom det på 2 minuter. De tar nog knappt betalt för sådana saker.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Okej men om man skulle göra det själv så kan man köpa biltemas rubbing och lägga på ett tunt lager över hela tanken och sen köra med maskin så ska det garanterat bli bra. Eller man måste våt slipa först?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Om man inte har en susning hur man ska göra.. mycket lätt att förstöra... ta philleee´s råd... åk till närmaste rekond... och få goda råd:tummenupp
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Okej men om man skulle göra det själv så kan man köpa biltemas rubbing och lägga på ett tunt lager över hela tanken och sen köra med maskin så ska det garanterat bli bra. Eller man måste våt slipa först?

Både ja o nej. Hade jag fått det bra med en vanlig polermaskin, rubbing o kanske en polish...svar ja. Men jag har polerat bilar o jobbat med rekond i 5 år.

Problemet är att för det första så är lacken svart vilket innebär att om du inte använder en oscillerande polermaskin så får man lätt polerrosor på lacken. Problem nr 2 att om du använder för grovt rubbing, för grov trissa eller kör på för snabbt varvtal kan man bränna lacken. På plast sker det fort. Kanter är känsligare än plana ytor då lacken är tunnare.
Men det är klart det är ju bra att kunna sköta om sina egna fordon. Så köp du o testa lite försiktigt

Att döma av bilden kommer inte våtslippapper behövas

En rekondfirma tar max en hundring för att lösa det som syns på bilden. 5/10 skulle göra det gratis för att det tar max någon minut. O då tjänar man mer på att bjuda lite på sig. Talar av egen erfarenhet
 
Last edited:

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Jag var hos autoexperten och köpte rubbing och körde med min turtle wax maskin och efter flera försök så försvann märket :) härlig känsla eftersom jag stört mig på detta länge nu.

Ska fortsätta köra idag över hela tanken med för att försöka få bort små tvätt repor med men inte lätt när tanken har former hit och dit
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top