Husqvarna WR125 ingen gnista?

katajizzi

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna WR125 -02
Hallå!
Är ny på forumet och vill börja med att tacka för alla svar jag funnit här, har dock fastnat lite i mitt mekande på min Husqvarna WR 125 från 2002..

Cykeln gick utan några som helst problem tills förra veckan då den helt plötsligt inte ville starta, började med att göra rent tändstift, vilket inte löste problemet, skruvade av min killswitch som jag precis införskaffat men det ville inte heller hjälpa.

Ingen gnista från tändhatten alls, multimetern visar ingen ström där heller.
Sitter nu med multimetern och mäter på sladdarna som sitter mellan motor och cdi-box, ljusblå sladd ger mig ungefär 5-35 V (växelström) och ungefär 1-2 ampere.
Är det rätt sätt att mäta om motorn genererar tillräckligt?


Har även provat med en cdi-box från en Honda CR250 men den startade inte med den heller..

Vad är nästa steg i felsökningen?
 

katajizzi

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna WR125 -02
IMG_0034.jpg
Bumpar tråden med en bild på hur mitt svänghjul ser ut på insidan, kan någon svara på om det är skrot eller om den ser OK ut?
 

katajizzi

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna WR125 -02
Det är ju några små bucklor på insidan så jag misstänkte nästan också det.. En skruv som satt i generatorn lossnade och for runt i svänghjulet tills den sa stopp..
Kan man byta ut plåten som sitter på insidan eller måste man köpa helt nytt svänghjul tro?
Gammal hoj så är inte jätte glad i att investera för mycket i den nämligen.
 

katajizzi

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna WR125 -02
Kan säga att den statorn var skrot!
Däremot så är den bytt nu, och den startar igen!

Den misständer dock, någon som har en aning om hur man ställer in detta så den går som vanligt igen?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Kan säga att den statorn var skrot!
Däremot så är den bytt nu, och den startar igen!

Den misständer dock, någon som har en aning om hur man ställer in detta så den går som vanligt igen?

stämmer klacken på svänghjulet med hallgivaren mot övre dödpunkt????

Med vänlig hälsning
 

katajizzi

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna WR125 -02
Vad menas med klacken på svänghjulet?
Och vilken punkt är den övre döda punkten?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Vad menas med klacken på svänghjulet?
Och vilken punkt är den övre döda punkten?

citera ALLTID inlägg du svarar på annars så missar man det! :fakta:D

har du bara rätt svänghjul så ska det stämma... har du rost på spolarna innanför svänghjulet??? tog spolarna stryk av skruven som förstörde svänghjulet???

klacken mot hallgivaren sitter utanpå svänghjulet.. rost/korrison där???

Med vänlig hälsning
 

katajizzi

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna WR125 -02
citera ALLTID inlägg du svarar på annars så missar man det! :fakta:D

har du bara rätt svänghjul så ska det stämma... har du rost på spolarna innanför svänghjulet??? tog spolarna stryk av skruven som förstörde svänghjulet???

klacken mot hallgivaren sitter utanpå svänghjulet.. rost/korrison där???

Med vänlig hälsning

Nej det finns inget rost nånstans, sitter helt nytt svänghjul och helt nya spolar där nu.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Nej det finns inget rost nånstans, sitter helt nytt svänghjul och helt nya spolar där nu.

en del moppar/crossar har givaren sittande innanför svänghjulet bredvid spolarna.... den lösa skruven kan ha pajat/flyttat givaren ur läge...

finns en annan teori.. lite långdragen men... om packboxen på veven pajat pga skruven så bluddrar/misständer motorn med på en 2-takt + att olja kommer in i svänghjulet med tiden...

Med vänlig hälsning
 

katajizzi

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna WR125 -02
en del moppar/crossar har givaren sittande innanför svänghjulet bredvid spolarna.... den lösa skruven kan ha pajat/flyttat givaren ur läge...

finns en annan teori.. lite långdragen men... om packboxen på veven pajat pga skruven så bluddrar/misständer motorn med på en 2-takt + att olja kommer in i svänghjulet med tiden...

Med vänlig hälsning

Den packningen såg faktiskt inte jätte frisk ut men hade ingen aning om att det kunde vara orsaken!
Givaren sitter nog på plats men ska kolla om jag kan hitta ny packning till veven.
Dum fråga kanske men vet du om det behöver vara specifikt för just husqvarna wr125 eller kan man köra universal också? Huskydelar från 2002 växer inte på träd :(

Tack, du är grym Crash Rider!!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Den packningen såg faktiskt inte jätte frisk ut men hade ingen aning om att det kunde vara orsaken!
Givaren sitter nog på plats men ska kolla om jag kan hitta ny packning till veven.
Dum fråga kanske men vet du om det behöver vara specifikt för just husqvarna wr125 eller kan man köra universal också? Huskydelar från 2002 växer inte på träd :(

Tack, du är grym Crash Rider!!

Det som bla händer är att insugsluften som går ner i vevhuset kommer ut i svänghjulskåpan istället för att förbrännas samt att du får 2-taktsolja på spolarna etc. vilket är mindre bra.

packboxen kan du mäta diametern på samt kolla vevens utgående axel diametemått sen googla vilka hojar som har samma mått... montera med olja för att inte paja den...

Med vänlig hälsning
 

katajizzi

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna WR125 -02
Det som bla händer är att insugsluften som går ner i vevhuset kommer ut i svänghjulskåpan istället för att förbrännas samt att du får 2-taktsolja på spolarna etc. vilket är mindre bra.

packboxen kan du mäta diametern på samt kolla vevens utgående axel diametemått sen googla vilka hojar som har samma mått... montera med olja för att inte paja den...

Med vänlig hälsning

Ja, det känns lite som att den spottar luft ibland, kan absolut vara den packningen!
Misstänkte först att stator och spolarna behövde ställas in för att tändstiftet ska släpp ifrån sig gnistan i rätt läge men så är det alltså inte?

Ska försöka få tag i ny packbox asap!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Ja, det känns lite som att den spottar luft ibland, kan absolut vara den packningen!
Misstänkte först att stator och spolarna behövde ställas in för att tändstiftet ska släpp ifrån sig gnistan i rätt läge men så är det alltså inte?

Ska försöka få tag i ny packbox asap!

berätta sen hur det gick..

Med vänlig hälsning
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Behöver du mer hjälp med Husqvarnan så finns CaféHusky.com.

For oss riktiga nördar.
 

katajizzi

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna WR125 -02
en del moppar/crossar har givaren sittande innanför svänghjulet bredvid spolarna.... den lösa skruven kan ha pajat/flyttat givaren ur läge...

finns en annan teori.. lite långdragen men... om packboxen på veven pajat pga skruven så bluddrar/misständer motorn med på en 2-takt + att olja kommer in i svänghjulet med tiden...

Med vänlig hälsning

Nu har det hänt lite i verkstaden! :D
Skruvade loss svänghjul igen och krysskilen (klacken?) var av på mitten!
Kan det vara detta som orsakat all den huvudvärk crossen gett mig?

Bifogar lite bilder på hur det ser ut idag
IMG_0084.jpg

IMG_0087.jpg

IMG_0090.jpg
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Nu har det hänt lite i verkstaden! :D
Skruvade loss svänghjul igen och krysskilen (klacken?) var av på mitten!
Kan det vara detta som orsakat all den huvudvärk crossen gett mig?

Ja! är krysskilen paj så flyttas ju tändpunkten... de fall jag varit med om så förtänder motorn och det blir hål i kolven till slut...

Med vänlig hälsning
 

katajizzi

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna WR125 -02
Ja! är krysskilen paj så flyttas ju tändpunkten... de fall jag varit med om så förtänder motorn och det blir hål i kolven till slut...

Med vänlig hälsning

Ligger två nya krysskilar på beställning, får förhoppningsvis hem dom under veckan så jag kan testa direkt.
Skönt om detta löser problemet, då vart det ändå inte så blodigt, betalade mer för frakten än två st krysskilar..
Ja det kom ju små explosioner ur avgasröret när jag test-startade den innan, måste nästan ha vart att tändning och kolv inte var synkade så den sprutade eld istället.

Återkommer när nya kilen sitter på plats, tack för all hjälp så länge :)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Ligger två nya krysskilar på beställning, får förhoppningsvis hem dom under veckan så jag kan testa direkt.
Skönt om detta löser problemet, då vart det ändå inte så blodigt, betalade mer för frakten än två st krysskilar..
Ja det kom ju små explosioner ur avgasröret när jag test-startade den innan, måste nästan ha vart att tändning och kolv inte var synkade så den sprutade eld istället.

Återkommer när nya kilen sitter på plats, tack för all hjälp så länge :)

lagom med våld när svänghjulet ska dit....:fakta

måste ha varit svårstartad... gnistan tänder soppan innan kolven stängt avgasporten så förbränningen går ut i avgassystemet... polars moppen var illröd om kröken när hans krysskil paja...

Med vänlig hälsning
 

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
När du nu inte har någon kil så passa på att ta lite ventilslippasta på konan,och vrid svänghjulet fram och tillbaka nån minut, så blir det en bra passform på konorna.sen gör du rent med typ brakekleen eller liknande innan du monterar ihop med nya kilen och drar muttern med rätt moment .
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top