Clip-ons vs Styre

Chirith

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Älta
Hoj
Kawasaki Z1000 J3 -83
Vad tycker ni andra byggare? Jag står i valet och kvalet. Slipons känns lite halvosäkert.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eh? Menar du clipons? Annars förstår jag inte vad avgasrör har för relation med styre?
 

Chirith

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Älta
Hoj
Kawasaki Z1000 J3 -83
Wow grabbar. Blev ett skrivfel och det var tydligen för mycket att hantera för er två ;)

Menade såklart clipons och fanns det någon annan som har feedback på detta? Gärna någon som har testat båda och sitter på för- och nackdelar.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det är väl bara att sitta på hojen, luta dig framåt o simulera att du håller i ett par clipons. Det är snyggt men jag tror att körställningen tar på ryggen.
Spelar ingen roll hur snygg hojen ser ut om du inte använder den lika mycket pga ryggont
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl bara att sitta på hojen, luta dig framåt o simulera att du håller i ett par clipons. Det är snyggt men jag tror att körställningen tar på ryggen.
Spelar ingen roll hur snygg hojen ser ut om du inte använder den lika mycket pga ryggont

Det är bara att börja träna bålstabilitet om det är ett problem. Själv känner jag mest av sittställningen i låren.
 

Chirith

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Älta
Hoj
Kawasaki Z1000 J3 -83
Tack för svaren. Hur är vibrationerna då? Någon skillnad?

Är ett caféräser-bygge så stuket är viktigare än ryggen ?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det är bara att börja träna bålstabilitet om det är ett problem. Själv känner jag mest av sittställningen i låren.

Är sittställningen onaturlig så kommer ryggont för eller senare oberoende av träning. Kanske inte de första 20 min
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är sittställningen onaturlig så kommer ryggont för eller senare oberoende av träning. Kanske inte de första 20 min

Jag har problem med min rygg, den ballar ur totalt om jag kör bil längre sträckor. På sporthoj har jag inga problem alls. Allas ryggar är iofs inte likadana, eller allas problem är inte samma... Men på en hoj är man rörlig, och sitter i en position där musklerna gör majoriteten av arbetet vilket avlastar ryggraden så problemen med sporthojsställning är mindre än med en generisk bil där man sitter avslappnat och istället låter ryggraden bära vikten.
Det är generellt statiska och avslappnade ställningar som orsakar ryggproblem, något som sporthojsställning inte är.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tack för svaren. Hur är vibrationerna då? Någon skillnad?

Är ett caféräser-bygge så stuket är viktigare än ryggen ��

Clip-on framför vanligt styre är ett lätt val för mig för en sportigare hoj som en Café Racer! Jag får mindre ont i ryggen om jag sitter framåtlutad än om jag sitter mer upprätt.
Har kört 650mil på en vecka med sporthoj utan att få ont i ryggen. Så fort jag sitter på tjejens hoj med upprätt körställning börjar jag få ont efter ca 20-30min.

Kör på clip-on! Särskilt med tanke på att du även är ute efter en schysst design!
 

Chirith

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Älta
Hoj
Kawasaki Z1000 J3 -83
Clip-on framför vanligt styre är ett lätt val för mig för en sportigare hoj som en Café Racer! Jag får mindre ont i ryggen om jag sitter framåtlutad än om jag sitter mer upprätt.
Har kört 650mil på en vecka med sporthoj utan att få ont i ryggen. Så fort jag sitter på tjejens hoj med upprätt körställning börjar jag få ont efter ca 20-30min.

Kör på clip-on! Särskilt med tanke på att du även är ute efter en schysst design!
Tack dude!
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Bytte från clipons till styre på min CBR 600 eftersom jag fick ont i ryggen av sittställningen. Tappade väl viss känsla för tajta rejssvängar men sitter som en boss nu och värken är borta. Välj styre!
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Är det till en caféräser så ska det ju vara clip ons eller TT-styre.
En caféräser är ju inte till för att vara bekväm.
 

RTroth

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Sala
Hoj
Honda CB750 -82 rullande cafe projekt
Ett clubman styre funkar också på en cafe
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top