Reparerat bakdäck

Pecanbar

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Hej alla kunniga!

Jag köpte en fz6n i förrgår, och upptäckte först nu att bakdäcket är reparerat med vad som ser ut som en liten gummiplugg. Däcket är i bra skick i övrigt. Förra ägaren visste ingenting om det. Det är inte samma märke på bak och framdäck. Är det ett problem?

Vad ska jag göra, tycker ni? Fråga en gummiverkstad vad de tycker? Eller bara byta det?

Tackar på förhand för eventuella svar och funderingar.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag lagade nyss mitt framdäck med en sådan plugg, funkar as bra må jag säga (gjort av däck verkstad så den e gjort för att hålla däckets liv ut). jag köpte min med däck av olika märken, körde slut på dem o sedan köpte ett kit micheline pilot power 2 fram och bak. men jag måste säga de funkade bra med olika, och helt ärligt så vet jag inte om jag är såpass finkänslig än att jag känner skillnad nu när jag har nya däck. mer än att det känns bra i skallen att veta det. :tummenupp
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Om ingen av dom som ägt hojen kan svara på vem som pluggade däcket med vilket material och vilket år detta var gjort ?

Plugga om det på däckverkstad så du vet att det är ordentligt gjort eller köp nytt bakdäck. Jag personligen skulle nog byta bakdäck om man skall på semester med hojen.

Om du bara köra i krokarna hemma och däcket börjar pysa luft är det ju lätt fixat att nå en däckverkstad i tid innan däcket är tomt.

I slutändan handlar det om att DU skall känna dig trygg med däcket du kör och inte "sitta och noja" dig över att det kanske pajar. Då kommer du ha fokus på helt fel saker när du är ute och kör hoj, och upplevelse inte blir så rolig som du tänkt dig utan mer som ett stressmoment.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Antar att du menar en plugg med hätta som satts i inifrån i däcket?
Om däcket inte läcker tryck är det ingen fara. Kolla det lite då och då, börjar däcket tappa tryck är det dags att antingen göra om lagningen eller byta däck. Beroende på hur slitet däcket är och hur gammalt det är skulle jag nog byta däcket om det börjar läcka.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top