Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
jisses vilken tomte... Har han ens varit på en smc-kurs?

Som du säger så har han troligen varit på någon kurs.
Hade gärna fått en sån här negativ person till en kursdag med oss i Väst så hade jag förklarat hur det fungerar.
SMC steg 1-4 är trafikutbildning och skall absolut inte förvecklas med en bandag.
Har man de önskemålen har SMC steg 6.
//Marcus
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
9 medlemmar, varav en verkar vara hans fru, i gruppen så här långt. Så den där protestlistan får väl plats på en Post-it lapp men kommer nog inte göra något större intryck hos försäkringsbolagen. Det är alltid underhållande när så oinsatta förstå-sig-påare ska protestera mot livets orättvisor....
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Ja, det var ju en riktig skön typ!
Som sagt i tidigare inlägg så lär denna människa inte varit med på någon SMC-kurs....

Kanske inte helt lätt att stava ibland, jag gör också fel, men jag tappar i alla fall förtroendet.
Ja ja, det är nog fler som inte kommer att lägga så stor vikt i detta.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Han verkar tyvärr faktiskt ha gått några SMC-kurser.
Vilket gör det hela ännu mer obegripligt (i alla fall hans slutsats).
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om det hade varit helt självklart att försäkringsbolagen skall stötta sina kunder som vill kunna träna på att bli bättre/säkrare motorcykelåkare så hade både SMC och försäkringsbolagen kunnat visa siffror och statistik som motiverar detta.

Så jag kan förstå att någon som tycker sin mcförsäkring är dyr samtidigt som andra kör omkull på bana när dom går kurs får ut ersättning från samma bolag ifrågasätter om det är rimligt.

Det hade varit intressant att se något försäkringsbolag faktiskt göra en uträkning på vad en premie/självrisk faktiskt borde kosta för att täcka just de skador som uppstår på SMC kursdagar respektive vanliga bandagar.

Det borde ju gå att erbjuda försäkringsprodukter för detta, med kanske ett extra tillägg i premie och/eller självrisk för de som vill köra bana med sin gathoj.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..
1. Om det hade varit helt självklart att försäkringsbolagen skall stötta sina kunder som vill kunna träna på att bli bättre/säkrare motorcykelåkare

2. så hade både SMC och försäkringsbolagen kunnat visa siffror och statistik som motiverar detta.

...

1. Idag väljer alla bolag att stötta SMC SCHOOL´s verksamhet, vissa med restriktioner. Därför är det kanske logisk att man tror på syftet, men även ser att det finns några utmaningar!

2. Försäkringbolagens affärshemlighet ligger i "antal/typer av skador kombinerad med hur man räknar" dvs "tariffen". Inga vill öppna för denna statistik. detta ger en del utmaningar om man nu vill forska i om utbildningen hos SMC fungerar! Båda VTI och Karolinska Institutet, har med hjälp av SMC, gjort studier - båda utan att påvisa nått skottsäkert resultat. Hos kollegorna i Holland, gjorda man ett annat studie underlag, och påviste för nått år sedan positive effekter av fortbildning (tidig risk uppfattning utbildning vid körning på väg - inte bana). Sedan har forskarna värden över sökt att hitta lösningen - och alla har olika resultat.
SMC ingår just nu i ett europeisk konsortium vart vi söker om medel för att få studera fortbildning effekter närmare - i detta ingår en mängd representanter från akademin runt om i EU, så även flera liknande organisationer som SMC.
--

Självfallet har en så stor organisation som SMC, folk som känner sig illa behandlad eller som kanske har råkat i konflikt, och då är webben idag ett medel att nytta för att visa sitt missnöje.. som i vanligt fall nog hade löst sig med lite trevlig ton..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Om det hade varit helt självklart att försäkringsbolagen skall stötta sina kunder som vill kunna träna på att bli bättre/säkrare motorcykelåkare så hade både SMC och försäkringsbolagen kunnat visa siffror och statistik som motiverar detta.

Så jag kan förstå att någon som tycker sin mcförsäkring är dyr samtidigt som andra kör omkull på bana när dom går kurs får ut ersättning från samma bolag ifrågasätter om det är rimligt.

Det hade varit intressant att se något försäkringsbolag faktiskt göra en uträkning på vad en premie/självrisk faktiskt borde kosta för att täcka just de skador som uppstår på SMC kursdagar respektive vanliga bandagar.

Det borde ju gå att erbjuda försäkringsprodukter för detta, med kanske ett extra tillägg i premie och/eller självrisk för de som vill köra bana med sin gathoj.

Det är väldigt, för att inte säga löjligt svårt, att mäta något som inte inträffar/händer!
Det går i bästa fall att anta att det skulle kunna vara inversen av det som kontrollerbart har hänt. Eller att en ev. minskning skulle kunna förklaras med "utbildning".

När dessutom mc-kollektivet blir mer och mer utbildat så blir det ännu svårare att från år till år se några statistiskt signifikanta ändringar från år till år. De antal olyckor och dödsfall vi pratar om är så få att varje enskilt dödsfall ger utslag i procentskala.

Att då kunna dra några meningsfulla slutsatser, eller påstå att man kan statistiskt säkert dra långtgående slutsatser är snarast ohederligt.
Om man till det lägger att vid flerfordonsolyckor så är i runda slängar, vid 2/3 av olyckorna den andra parten vållande(enligt FB egna siffror).

Andra branscher/områden där externa faktorer inte spelar riktigt lika stor roll så är nyttan av utbildning rätt klar och tydlig, ex. flygning/dykning o.s.v. Den stora skillnaden mellan trafik i största allmänhet och ex, flygning är att urvalskriterierna initialt är lite högra satta för att få flyga än att köra bil, helst militärt. Och tro mig vi vill inte att vi skall gå samma väg för vanliga körkort, helt och hållet. Många av oss skulle sannolikt bli av med körkortet eller aldrig få något.

Så i vissa sammanhang gör utbildning mätbart nytta och i andra är det svårt att mäta nyttan...det kan beror på att vissa delar av kollektivet motorcyklister faktiskt tyvärr är netto obildningsbara, inte så att de inte kan klara kursen men att det är oförmögna att omsätta den genomgångna utbildningen i praktiken, bl.a p.g.a diverse intressanta personlighetsdrag. Kollektivet SMC-anslutna motorcyklister är inte full så homogent som t.ex gruppen flygvapenpiloter.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kan man rösta på Calle i riksdagsvalet?

Mest för att rösta på nått helt udda och obegripligt då FI går bort som den man man är.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kan man rösta på Calle i riksdagsvalet?

Mest för att rösta på nått helt udda och obegripligt då FI går bort som den man man är.

Du kan alltid skriva hans namn, korrekt stavat, med hemort angiven på en blank röstsedel!

Calle Blåholtz till riksdagen! Undrar just vad han hette innan? Andersson, Petterson eller Johansson?
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Man behöver inte alltid statistik som underlag för bra beslut.
Jag är född 1962 (52) och hann med 25+ års mc-karriär innan jag gick min första SMC-kurs.
Redan efter denna första kurs var jag en så mycket bättre mc-förare att jag vet att jag undvikit olyckor.

Det är en bra affär för alla inblandade med SMC-utbildning. Om utbildningarna tar bort en enda allvarlig olycka i trafiken är det en vinst samhällsekonomiskt och för försäkringsbolagen.

Och ger lägre premier.
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
För att spä på konstigheterna i upplägget så går Calle Blåholtz på att enbart KNIX och Avrostningarna är utbildning medan Stegutbildning på Storbana bara är något för de som tycker om att köra fort och inte har något egentligt trafiksäkerhetsvärde.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Man kanske skall göra en tydligare delning mellan steg4 och steg 5 så att steg 5 heter rr grundkurs istället. Då kan det vara bättre att göra en tydligare samman koppling mellan knix och bkk istället. Till exempel göra så att två kvällar eller en heldag knix kan ersätta första steget i trappan för dom som önskar. Då förtydligar man ännu mer att bkk steg 1-4 handlar om trafiksäkerhetsutbildning.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Man kanske skall göra en tydligare delning mellan steg4 och steg 5 så att steg 5 heter rr grundkurs istället. Då kan det vara bättre att göra en tydligare samman koppling mellan knix och bkk istället. Till exempel göra så att två kvällar eller en heldag knix kan ersätta första steget i trappan för dom som önskar. Då förtydligar man ännu mer att bkk steg 1-4 handlar om trafiksäkerhetsutbildning.

Hej CB_tobbe!

Undrade just om du skulle dyka upp i den här tråden? Den har vissa potentiella beröringspunkter med ditt favoritämne? framföralla, SMC:s stegutbildning(ar)!
Så, nu är du här, välkommen! Tråkigt lär det inte bli iaf. Jag och antar jag andra, förstår fortfarande inte vad som är så problematiskt med steg 1-6? Kan man inte hos SMC se, läsa och förstå att steg 5-6 särpresenteras under SMC Sport och inte under "Avancerade Kurser på Storbana"där bara steg 1-4 finns med så...vete sjutton vad annat som kanske också är/blir svårt!
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Hans resonemang är något ihåligt. Han känner att det är ett stort problem (och kostnad) att en och annan kåpa kan bli repad under en dag på SMC:s fortbildningar, och han kan inte tänka sig att betala för detta. Däremot verkar han tycka det är helt okej att betala för någon som blivit invalid pga att han kört rakt in en stolpe med en MC han inte lärt sig hantera ute på vägarna.

Både försäkringsbolagen och vi andra vet vad som är dyra försäkringsskador och vad som är peanuts, och eftersom han inte verkar veta det så glömmer vi honom och går vidare med våra liv tycker jag! :rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kanske skall göra en tydligare delning mellan steg4 och steg 5 så att steg 5 heter rr grundkurs istället. Då kan det vara bättre att göra en tydligare samman koppling mellan knix och bkk istället. Till exempel göra så att två kvällar eller en heldag knix kan ersätta första steget i trappan för dom som önskar. Då förtydligar man ännu mer att bkk steg 1-4 handlar om trafiksäkerhetsutbildning.

Byta namn på BKK och SHK till TSK (TrafikSäkerhetsKurs), och sortera in RR-sakerna under RRK (RoadRacingKurs).
Sedan ha TSK 1-4, och RRK 1-2 men kräva att man kört TSK 1-4 eller motsvarande för RRK 1?
Fast det blir rörigare så för inblandade även om man får en tydligare skillnad för utomstående så.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vem bryr sig om en sån tomte? Jag har varit på ett halvdussin SMC-kurser och jag har aldrig sett en personskada. Jag kan ju inte veta om de som faktiskt har gått omkull har mer än trafikförsäkring men jag tycker att det är ett litet pris att betala för att få bättre utbildade motorcyklister. De som behandlar SMCs stegutbildning som RR-träning för gatan hade ju bara fortsatt bomba gata annars och dessutom gjort det mycket sämre.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top