Startmotorn går inte

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Fick precis startproblem med min BMW F800R. Hade kört en kortare sträcka, parkerat ett par timmar och nu startar den inte.

Startmotorn går inte överhuvud taget. Har provat starta med startkablar utan resultat. El/belysning funkar när jag slår på tändningen.

Har provat med/utan sidostöd, neutralläge och koppling men det gör ingen skillnad.

Har så gott det går försökt kolla kablar till kopplingsgivare, sidostödsgivare mm, men allt ser ut att sitta där det ska.

Idéer?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Brygga förbi startrelä och allt det skitet, sätt en kabel direkt på anslutningen till startmotorn så kan du utesluta att motorn är kass.

Edit: brygga sidostödskontakten också.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Menar du att koppla en kabel direkt från batteriet till startmotorn och försöka se om startmotorn snurrar, men utan tändning till motorn?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Funderar på om det kan vara startspärren som spökar. Får prova med reservnyckeln, alternativt om det kan vara den ringformade antennen vid tändningslåset som är trasig.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har provat med annan nyckel, men det hjälper inte. Skulle kunna vara antennen till startspärren som är trasig, men det är svårare att felsöka. Iofs brukar man då få upp ett felmeddelande i displayen, vilket jag inte får.

Mest troligt kanske är att det är startknappen som är trasig. Är ju relativt vanligt på BMW att knappsatserna på respektive sida av styret slutar fungera. Dessa knappsatser är ju fulla med kretskort och skit, så det kan hända att någon förbindelse brutits. Har tidigare haft problem med helljusomkopplaren på vänster knappsats.

Har inte provat koppla in el direkt i startmotorn ännu, men har med voltmeter mätt spänningen över elanslutningen till startmotorn och det visar oförändrat 0 volt när jag gör startförsök. Antar att jag av detta kan dra slutsatsen att felet måste sitta någonstans innan startmotor, dvs startrelä, kablar, startknappen eller startspärren?

Neutrallägeslampan lyser när växel inte är ilagd, så det borde inte vara den brytaren som är trasig. Får kolla om jag kan mäta upp resistansen i sidostödsbrytaren på något sätt...
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Har nu provat att koppla förbi ström direkt till startmotorn. Startmotorn går runt som den skall, men hojen startar inte, trots att tändningen är påslagen. Kanske inte är startknappen, trots allt?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet löst! Visade sig vara dödarswitchen som var trasig. Lyckades starta hojen med två gem. Nu får jag montera dit en provisorisk brytare tills jag lyckats ordna en ny.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top