Suzuki GSXR600 -97 (känns som en båt/vinglig)

littesolsken

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
Örebro
Hoj
1997, Suzuki GSXR600
Hej!

Jag har lite bekymmer med min GSXR, i torsdags började den kännas väldigt guppig, som att jag konstant åkte på små hål eller vägbulor. Det bara inträffade och jag kan inte riktigt isolera det till en händelse, det hände på en vanlig rak väg, det var ingen galning körning eller inbromsning involverad. Den bara började kännas guppig (kan inte beskriva det på något annat sätt)

Om jag skulle starta upp hojen och köra i detta nu så skulle det kännas guppigt, nästan som att sitta i en liten båt och det är vågor, om ni förstår vad jag menar? Det försvinner inte om jag frikopplar vad jag minns och när jag kör så är det som att det kommer på regelbundna intervaller, på lägre hastigheter så är det mer ofta och guppigare och på högre så är det mer tid mellan guppandet och inte lika guppigt.

Jag har nyligen bytt packboxarna (för lite mer än en vecka sen) i framgaffeln och det har fungerat utan problem, jag har "dragit"/"slitit" i framgaffeln och framdäcket för att se om något sitter löst, jag har också styrt den åt sidan med mera men allting verkar okej. Kedja, drev och bromsbelägg är nyligen bytt och ser helt okej ut. Däcken har bra med luft och det är inget defekt på dom vad jag kan se eller känna.

Om jag tar tag om bakdäcket och "drar" det mot mig fram och tillbaks så känns det glappt och jag hör/känner något i däcket, jag vet inte om detta är normalt?

Jag ska studera svingarmen/navet lite noggrannare nästa gång jag gör det för att se om det rör sig men tänkte kolla om någon här känner igen det och kanske vet vad det kan bero på?

Tusen tack på förhand!

Mvh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Känner inte igen det, och vet inte vad som kan orsaka det men jag kan redan nu svara att det inte ska vara något glapp framåt/bakåt i bakhjulet. Undersök saken nogare. Det som ligger närmast till hands är att hjulbulten inte sitter som den ska, annars är det något lager som är dåligt.

Annars kan säkert sånt där gung uppkomma om dämparna för fjädringen inte funkar.
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Eller så har slitbanan separerat från stommen på något av däcken, kolla rundheten för att konstatera eller utesluta.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Sopslut bakhjuls-svinglager?
 

littesolsken

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
Örebro
Hoj
1997, Suzuki GSXR600
Tusen tack för era svar, jag får nog helt enkelt lämna in den på en verkstad så får dom kika på det.

Tack återigen!
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Jag har en likadan (nästan) och har råkat ut för det där periodiska guppandet (kanske mer vibrationer). Det var min framfälg som hade en liten slagskada på ena kanten. Detta interfererade förmodligen med någon liten obalans i bakhjulet. Eftersom de inte har samma rullningsomkrets återkom vibrationerna i perioder. Värt att kolla fälgkanterna kanske?
/Thomas
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top