Hur var det nu med wheelie-böter?

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Hur mycket var det nu i böter om man slanga?
Lyckades med konsten igår att slanga förbi en cevilare, och inte en gång utan 2 gånger :/
Första instinkten är ju gas häng direkt med tanke på vad man har hört att böterna kan vara.
Jovisst det gick ju bra,dom gamle tackterna sitter kvar ;)
Men nu får nog hojen stå ett tag för det är ju inte svårt att känna igen den precis.

Men ni som har fått böter för slangning,hur mycket har ni fått?
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Hahahha det skulle man gjort, men jag stannade inte denna gången ;)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det spelar ingen roll om dom har det på film eller inte.
Går det upp i rätten och du har en version och polisen har sin, så går rätten garanterat på konstaplens.

Vet kompisar som varit i rätten pga fortkörning och det gick helt på polisens vittnesmål.

Böter på bakhjuls åka vet jag inte men det går väll som vårdlöshet i trafik?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Beror på om du får böter för vårdslöshet i trafik eller inte.

Blev stoppad för bakhjulsåkning för någon vecka sen, träffade en schysst polisman så fick "bara" ombesiktning och 750:- i böter för saknad reflex och blinkers.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Själva wheelien är ju inte ett solklart fall av straffbart, utan kan bedömas som vårdslöshet i trafik.

Det spelar ingen roll om dom har det på film eller inte.
Går det upp i rätten och du har en version och polisen har sin, så går rätten garanterat på konstaplens.

Vet kompisar som varit i rätten pga fortkörning och det gick helt på polisens vittnesmål.

Böter på bakhjuls åka vet jag inte men det går väll som vårdlöshet i trafik?
Finns alltid en chans. Gått fri från 3 (en var en sån där lära sej jobbet snut så kanske räknas som 2) vittnande snutar både i ting o hovrätt. För att sedan dömas i ett annat fall av 1 vittnande polis.
Komiska i det hela var att det jag gick fri ifrån var jag skyldig till och andra fallet där jag dömdes var jag oskyldig.
Fast du har rätt i att det är en stor chans att dömas om det går upp i tinget, huruvida åklagaren ofta väcker åtal i ord mot ord fall låter jag vara osagt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Beror ju som sagt på omständigheterna, att köra bakhjul är i sig inte en olaglig handling utan det är vårdslöshet du kan åka på. Det finns exempel (bla här på SH) där folk blivit friade i rätten då de kunde visa på att de behärskade bakhjulsåkat och att ingen fara förelåg vare sig för föraren eller omgivning och körningen var inom hastighetsbegränsningen.

Så frågan är ju hur din körning var/är. Gick det inom hastighetsgränsen, fanns det folk nära nog för att kunna bli påkörda om något hände? Och är du säker nog på din körning för att kunna visa upp att du kan hantera bakhjulsåkat säkert och inom hastighetsgränsen.

Sen gäller ju även om civilaren försökte stoppa dig eller om de bara såg på passivt, för annars så är det ju även smitning med i handlingarna.

De behöver ju förstås bevisa att det var du som körde. Men om du t ex busade runt på stan, de försökte stoppa dig och du smet, så kan du nog räkna med att de stoppar dig och bråkar lite nästa gång de ser dig även om de inte kan ta dig för första körningen.

Edit: Ett förtydligande. Nivån för att bli friad ligger nog på att man kan hålla balansläge bra. T ex en stuntare som kan göra wheelies i promenadtakt om så behövs. En lång hög powerwheelie växeln ut går troligen rakt in under vårdslöshet.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top