Hur skrotar man en bil? Alt, vill nån ha en camry v6a?

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Svärfar har en silvrig V6 Toyota camry.
Den funka klockrent tills han inte längre kommer ihåg hur man kör.

Sedan dess har den stått å stått.

Bromsarna har rostat ihop fullständigt. Jag kan säkerligen lösa att få upp den på en transport och iväg till skroten. Men i Göteborg hur gör man? Rullar man bara in å säger tja! Ta hand om denna.

Får man nåra stålars?

Alternativt om nån vill ha en Toyota camry i helt slumpmässigt skick så ja hör av dig. Jag kollar in här lite då å då.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om ingen här vill ha den så gör en googling på skrota bil Göteborg och välj ut någon som ser bra ut så hämtar de bilen (ger lite mer att lämna in den själv).

Just nu verkar man få en trisslott när man bokar så du kanske blir miljonär på kuppen. :hihi
 

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Jag skulle tro att jag kan ta den från dig. Är det OK om man kommer och kollar på den innan man bestämmer sig, eller behöver du ett definitivt ja redan på förhand?

Vilken ort står den på?
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Den står i göteborg. Typ mariaplan.

Hade ju vart kul om guben fick nån liten slant. Måste oxå dubbelkolla med den andra syrran, men alla har varit eniga innan, men ibland när det kommer till kritan så...

Jag e borta denna helgen men pma om du vill åka å kika på den, fast då ser du inte mer än at den e silvrig å har rostiga bromsar tror jag :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Prova att lägga ut den på blocket. Var det inte Toyota som dom var helt galna på att köpa upp och skicka till Afrika?
 

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Jag hade gärna sett en bild på den så man vet vilken generation och karossutförande camry det är. Jag är främst ute efter äldre japaner.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Den går säkert att sälja på blocket.

Det är väl skivor på den?

Har handbromsen varit dragen så är det väl den som klegat fast? Det är ingen jättegrej. Är det en lågmilare bör där vara värde på den.

Hade jag bott i götet och vetat hur man lossar fastklibbad handbroms så hade jag ju varit intresserad. I alla fall om det är gratis. :)
 
Last edited:

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Hade helsr sluppit blocket. Blir alltid förbannadpå folket som ringer.

Färg: LGRÅFordonsslag: PB
Fordonsår: 1993Fordonsslagsklass: I
Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 70
Motoreffekt, kW: 138,0

Kaross: Täckt, Taklucka (04)


Pedantskött parkerad i varmgarage tills svärfar köpte den av svärmor
Bott i familijen hela sitt liv.

Och jag vet hur man lossar en p broms. Här är det mer så att skivorna nästan inte är där längre.

Berendsen, pma mig din mailiadress så roddar jag nåra bilder i nästa vecka.
No strings attached
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Om det inte löser sig: Upp med en blocket-annons utan nummer, släng ut den för 3000-4000 beroende på årsmodell, svara på mejl, ge numret till den du tycker verkar mest seriös så kanske den blir såld redan samma dag :tummenupp Att ta kontakt med skrotarna brukar enbart resultera i att du knappt får en spänn för bilen, dock brukar de komma och hämta bilarna men ändå, bättre att få någon slant för den ändå.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Tycker tradera kan vara rätt smidigt att bli av med ej körbara bilar. Visst man får inte mycket, typ en hundring till lappen men ändå, bästa av allt är att man blir av med bilen. Skriv på papper = erat problem kan vara värt mycket;) .
Skrotar kan betala nån lapp om du tar bilen dit, ska den hämtas kanske dom tar emot den utan betalning (skiljer beronde på landsdel o skrot)
Finns ju även div metallskrot företag, kanske inte lönar sej direkt om det är 1 bil, men borde gå jämt upp med transportavgiften.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Tycker tradera kan vara rätt smidigt att bli av med ej körbara bilar. Visst man får inte mycket, typ en hundring till lappen men ändå, bästa av allt är att man blir av med bilen. Skriv på papper = erat problem kan vara värt mycket;) .
Skrotar kan betala nån lapp om du tar bilen dit, ska den hämtas kanske dom tar emot den utan betalning (skiljer beronde på landsdel o skrot)
Finns ju även div metallskrot företag, kanske inte lönar sej direkt om det är 1 bil, men borde gå jämt upp med transportavgiften.

Att sälja bilen som metallskrot bygger på att du kapat och rensat bilen så det enbart är metallen kvar och brukar ge typ 150-200 kronor, kan "löna" sig om man redan har ett par tomma karosser som bara står och förfaller, annars är det inte värt det.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
sålde en bil på skrotauktion.se. Fick 500kr för bilen och sålde fälgarna för 800kr...
Var en Honda civic -97 med läckande bromsrör, annars fin. Dem kom och hämtade den på plats.
Så säger nog, blocket om du vill få ut lite mer pengar och skrotfirma om du vill bli av med den snarast.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Att sälja bilen som metallskrot bygger på att du kapat och rensat bilen så det enbart är metallen kvar och brukar ge typ 150-200 kronor, kan "löna" sig om man redan har ett par tomma karosser som bara står och förfaller, annars är det inte värt det.

Fick 4 bilar hämtade av ett metallskrotföretag i fjol och då fick jag mellan 500-1000st beroende på hur kompletta dom var samt år, ej tömda på vätskor/ej rensad inredning/däck satt på etc.. Huruvida dom hade nått spec avtal för bilar låter jag vara osagt men var till majoriteten fokuserat på just metall. Transporten kostade runt lappen för lastbilen.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Köpesdelen på blocket (där ju ingen kollar) svämmar över med annonser av typen "vi köper alla bilar oavsett skick, hämtar på plats!".

Kostar nästan bara lite tid att ringa dem och kolla vad de kan tänkas ge för bilen, sen säljer man till högstbjudande. En del går på export, och där står sej japsarna ganska bra i pris.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top