Importera hoj från Tyskland.

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Hej på er!

Sålde min knarr i våras och nu börjar det klia i fingrarna. Har kärat ner mig i S1000RR HP4 Comp och ska jag köpa en i Sverige så måste jag köpa en ny för 250 kakor. Vilket jag inte riktigt vill hosta upp.

Har kollat nere i Tyskland och det finns en hel del fina exemplar med runt 200-600 mil på mätaren från 170-200k vilket känns mera hanterbart för min ekonomi.

När jag har hittat den hojen jag vill ha efter åtskilliga bilder och information från säljaren, hur går jag vidare då?

Få regbevis på plats
Att mc:n är avställd
Och tanka hem köpekontraktet på tyska från SMC:s hemsida?

Varför måste MC:n vara avställd?


Mvh Try
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Glöm inte att den måste varit reggad i minst 6 månader OCH ha gått minst 600 mil för att räknas som begagnad.
Annars åker du på svensk moms på priset..
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Glöm inte att den måste varit reggad i minst 6 månader OCH ha gått minst 600 mil för att räknas som begagnad.
Annars åker du på svensk moms på priset..

Det där hade jag i bakhuvudet. 6 mån är inga problem, dock så är 600 mil det. Om jag mot förmodan hittar en som har allt jag vill ha och lite till men bara har gått 300 mil. Finns det något sätt att skruva fram mätaren till 600 mil innan regbesiktningen för att sedan skruva tillbaka den? Annars får jag titta på hojar som gått mer än 600 mil om det inte går att lösa på ett smidigt sätt.

Mvh /Try
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du kan ta en jäkla rövare (eller kalkylerad risk). Om ser till att miltalet inte framgår av kvittot så finns det en möjlighet att skattemyndigheten är latmaskar och inte följer upp det. Har funkat men inte alltid verkar det som. Sen är du ju så med att ju billigare hoj du köper ju lägre blir en eventuell moms. Det skall med en kopia på originalkvittot till regbesiktningen och det skickar dom till skatmasen.

EDIT: säkert olagliga förslag men det tror jag du skiter i.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
kanske kan betala någon en 500:- för att få låna hans/hennes mätare med 600-1000 mil på mätaren.
sedan är det bara sätta tillbaka din
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag tänkte likadant men tror att det går åt helvete direkt med imobilizer.
Dum fråga men måste hojen startas då?
Nu är jag mera van med honda, men har verkligen instrumentpanelen nåt att göra med startspärren?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Dum fråga men måste hojen startas då?
Nu är jag mera van med honda, men har verkligen instrumentpanelen nåt att göra med startspärren?

Ja den måste startas.

Vet ej. På min Ducce sitter imobilizern i insrtrumentet. Jag kan däremot swoppa ECU bäst jag vill. Skulle det vara så enkelt att man bara bytte instrument för att ställa om miltalet så skulle instrumenten vara så stöldbegärliga att dom skulle sitta med kardborreband och ägarn skulle ta dom med sig.....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Se till att det står över 600mil på kvittot du skickar in till transportstyrelsen.
Mätaren spolar du fram med en fiffig konstruktion bestående av bordsfläkt med plåtblad, en avskruvad men inkopplad hastighetsgivare och en batteriladdare. Vad till hur till vad listar du nog ut :-D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du får finna dig i att förlora 300mil. Eller så kör du upp dem innan regbes :-D ett antal bandagar är det löst..
 

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
Skaffa en tillfällig registrering så har du 3 mån på dig att köra 300 mil. Km behöver inte framgå av kvitto utan det kollas vid regbesiktningen.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Soft 3 helger så är det fixat ;)

Dock hittat en fullutrustad HP4 Comp -13 med 150 mil på mätaren för 18000 euro. Fin som snus ;) Tar nog förslaget om en bordsfläkten.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Köp en mätare beggad som precis gått 600 mil alt kör de resterande milen i sverige innan du reggar den

Det där hade jag i bakhuvudet. 6 mån är inga problem, dock så är 600 mil det. Om jag mot förmodan hittar en som har allt jag vill ha och lite till men bara har gått 300 mil. Finns det något sätt att skruva fram mätaren till 600 mil innan regbesiktningen för att sedan skruva tillbaka den? Annars får jag titta på hojar som gått mer än 600 mil om det inte går att lösa på ett smidigt sätt.

Mvh /Try
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top