Plattläggare och händiga människor se hit!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja då förstår jag att man hellre renoverar den befintliga plattan, man vill ju inte lägga hela semesterkassan på en ny platta liksom. :banana

Ja självklart. Kemikalier för 3-4kr och 4-6 timmars jobb jämfört med att byta ut den mot en ny för en tia. Klart man renoverar. För att leva med en 3x3 cm stor oljefläck på sin garageinfart är ju faktiskt helt otänkbart....
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Hade det varit en ducce som pissat där så hade säkert plattan blivit helgonförklarad och fått ligga kvar. :hihi
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Har du provat med att :borra :crash
På med avfettning och ge an allt vad trycktvätten tål, om set inte funkar så har du säkert i detta lag spolat bort all sättsand ikring stenen, så då går det utmärkt att stoppa dit en ny!
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Gasolbrännare brukar tona ner det ganska bra. (Värm lätt på rimlig nivå).

Annars brukar jag låta tiden ha sin gång, fläckar bleknar o nöts bort ju mera åren går;)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur gör man?

Igår testade jag att fukta stenen och täcka fläcken med generöst med vanligt bordssalt. Sköljde av efter några timmar och det var ingen skillnad alls.

Du skojar, du la inte på salt??

Betongstenarnas kapillär induktans suger i sig saltet upp til en radie på minst en meter och binder vatten. Efter första frosten i vinter kommer alla plattor inom 1-1,5m från saltcentrum att se ut som en mindre nyplöjd åker. Det faktum att du vattnade gör bara det hela ännu värre.

Du blev tyvärr hellurad av Skrotnisse..... :krama
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Du skojar, du la inte på salt??

Betongstenarnas kapillär induktans suger i sig saltet upp til en radie på minst en meter och binder vatten. Efter första frosten i vinter kommer alla plattor inom 1-1,5m från saltcentrum att se ut som en mindre nyplöjd åker. Det faktum att du vattnade gör bara det hela ännu värre.

Du blev tyvärr hellurad av Skrotnisse..... :krama

Vaddå? Fläcken försvinner ju i vinter då ju... Skrotis har helt rätt för sig där... :fakta
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Betongstenarnas kapillär induktans suger i sig saltet upp til en radie på minst en meter och binder vatten. Efter första frosten i vinter kommer alla plattor inom 1-1,5m från saltcentrum att se ut som en mindre nyplöjd åker. Det faktum att du vattnade gör bara det hela ännu värre.

Jag måste bara fråga... gatukontoret saltar ju trottoarer och även en del villaägare använder salt (latmaskar). Är betong verkligen så pass saltkänsligt?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag måste bara fråga... gatukontoret saltar ju trottoarer och även en del villaägare använder salt (latmaskar). Är betong verkligen så pass saltkänsligt?

Gatukontoret skiter i det, dom saltar ändå. Korrekt dosering tar knappt bort isen.... Det är ett faktum, släta betongplattor som får salt på sig frostspränger ytan och blir fula. Skall man salta så skall man bara salta på tjockare is som då sprängs och får skottas bort. Saltning så det blir helt torrt som man ser på motorvägar är helt uteslutet.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Tror nog aldrig du kommer få bord den fläcken. Köp en ny sten eller så ser du väl måla stenen i nån lämplig kulör. Åk annars till byggmax o köp en en ny om dom säljer dom där fortfarande. Stenen heter antik nånting har jag för mig, jobbar på ett betongföretag som gör dessa stenar inom deras koncern inte där jag jobbar men på andra fabriker.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Lyft alla stenarna. Passa på att lägga in markvärme. Byt ut den fula stenen. Klart!

Bilden visar prov som vi la ner förra sommaren, årets projekt är att höja effekten, samt bredda det lite!

5.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top