Plattläggare och händiga människor se hit!

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Har lyckats få en ful oljefläck på mitt nylagda stengolv vid uppfarten och tänkte: jag vänder på stenen så får jag ju en fläckfri sida uppåt. Men hur får jag upp rackaren? Ser ut att sitta ganska tight. Riskerar jag att spräcka den tro? Några specialverktyg som behövs?

Funkar inte att ladda upp bilder så här är en länk istället:

http://www.fildirekt.se/dl/1405608753.jpg
 
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
borde väl inte vara nåt problem att rensa fogarna runt den. sen försöka få in nåt platt verktyg under för att sedan lyfta den... för den är ju inte limmad. allt handlar väl om hur skör stenenen är i sig...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ser ju ut att vara marksten av betong, då är det lugnt och stenarna är 40-80 mm tjocka. Rensa ur fogarna och peta loss med ett par rejäla mejslar eller andra platta föremål, jämna till bädden med fingrarna, lägg tillbaka och banka till med en bräda som underlag till dess nivån är rätt igen.

Lycka till :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Lev med det, patina. Eller kratsa ur fogarna och vicka upp den bara. Det kan fan inte vara rocket sience.....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Enklast är väl att olja in resten av stenarna också. :tummenupp

Håller annars med FSN, det ska synas att det är en karl som bor i gården och det görs tydligast med spilloljefläckar här och där, burnout-märken på gatan precis utanför och en delvis uppbränd gräsmatta med en och annan sprängkrater i.
 

moddlaren

Guest
det går fint men betongstenen har en helt annan yta under över sidan är dessutom säkert fasad medans undersidan är ojämn och grov, om det inte är trumlad typ tegelsten format dom är samma på bägge sidor,

sno damsugaren o sug rent blästersanden i fogarna o ta två skruvmejslar o lirka upp den.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Jag gissar att stenen du har är Bya sten från Starka, jag precis samma själv http://www.starka.se/produkt/?id=8

Lägg dock märke till att nyansen skiljer mellan sidorna, detta för att man skall få ett "livfullare" (som det stod i broschyren) intryck genom att variera vilken sida som man lägger uppåt. Så om alla dina stenar ligger åt samma håll kanske det blir lite dumt om du vänder den. Färg skillnaden är inte enorm men kanske stör mer än oljefläcken.

Min erfarenhet av sådana små fläckar är att de i stort sett blir osynliga efter en tid när naturens makter fått härja på fläcken. Med andra ord jag skulle avvakta lite. Det är inte så lätt som man tror att lirka upp en sten mitt i en läggning.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Den där blir ju en smula knixig att få upp eftersom stenarna ser ut att ligga dikt an varandra.
Egentligen ska dom ligga med en spalt på ett par mm, som fylls med fin sand. Har du lagt dom själv?

Jag vet inte, kanske kan du bara spräcka den, pilla upp den, och lägga i en ny? Om du har fler sten.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Den där blir ju en smula knixig att få upp eftersom stenarna ser ut att ligga dikt an varandra.
Egentligen ska dom ligga med en spalt på ett par mm, som fylls med fin sand. Har du lagt dom själv?

Jag vet inte, kanske kan du bara spräcka den, pilla upp den, och lägga i en ny? Om du har fler sten.

Vad är det för dumheter. "Marktegel" lägger man dikt an.... På vissa plattor finns klackar som ger en liten spalt så i praktiken läggs dom också dikt an. Minimal fog skall det vara.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Tack för alla svar och goda råd.

Jag använde en kniv att lossa den mindre stenen intill som inte satt fast lika hårt och när den var borta var det ju lätt att lyfta loss stenen med oljefläcken. Tyvärr visade det sig ju stämma att undersidan var ojämn så jag måste fixa en ny.

Men det var ju ett mycket intressant förslag att använda salt för att få bort oljan! Hur gör man?

Googlade lite och fick mest andra förslag. Har redan testat att skrubba med diskmedel; ingen skillnad alls.

”Oljefläckar kan avlägsnas med skurmedel och varmt vatten. Olika typer av avfettning går också bra. Färska oljefläckar sugs upp med papper, trasa eller sågspån. Olja skadar ej stenen.”
www.svenskastengruppen.se
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack för alla svar och goda råd.

Jag använde en kniv att lossa den mindre stenen intill som inte satt fast lika hårt och när den var borta var det ju lätt att lyfta loss stenen med oljefläcken. Tyvärr visade det sig ju stämma att undersidan var ojämn så jag måste fixa en ny.

Men det var ju ett mycket intressant förslag att använda salt för att få bort oljan! Hur gör man?
Salta.
Klart.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Skura en platta med varmt vatten och såpa. :va

Är den där plattan värd mycket pengar? :confused:
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Vad är det för dumheter. "Marktegel" lägger man dikt an.... På vissa plattor finns klackar som ger en liten spalt så i praktiken läggs dom också dikt an. Minimal fog skall det vara.

Jaha. Men vad dumt att det ofta sitter klackar då. Solklart konstruktionsfel. Dom görs säkert i Göteborg. :hihi
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jaha. Men vad dumt att det ofta sitter klackar då. Solklart konstruktionsfel. Dom görs säkert i Göteborg. :hihi

Vet inte om det var nåt som var extremt roligt men det är naturligtvis klack mot kant som avses när jag skriver "dikt an". Själva poängen var att man lägger stenen dikt an och inte med en distans som när man lägger klinker tex.

Sen tumlad marksten i den typiska dimensionen 21x14 har jag inte sett klackar på, har du?
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Vet inte om det var nåt som var extremt roligt men det är naturligtvis klack mot kant som avses när jag skriver "dikt an". Själva poängen var att man lägger stenen dikt an och inte med en distans som när man lägger klinker tex.

Sen tumlad marksten i den typiska dimensionen 21x14 har jag inte sett klackar på, har du?

Jaja. Du har säkert rätt, och jag har blivit misinformerad. Alla överlevde iaf! Skönt det. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top