Helt olika frågor kring lätt mc.

Alyzzer

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2014
Ort
stockholm
Hoj
ingen
Hej!

Jag har ett par stycken frågor till er.

Klarar jag teoriprovet har jag då ett år på mig att klara körprovet?Inte 2 månader som bil.?

Vad är straffet om man kör en urpluggad Ktm exc? är det värt det?

Är yamaha wr125 x en bra hojj för allmänt bruk samt lite bakhjuls åkning?

Vad är bästa sättet att plugga på? (har Am kort)

Sen sista frågan. Jag har ärvt en sak från morsan. och det är att jag oroar mig för saker. Som till Am kortet, jag mådde dåligt en vecka innan, och jag hade intalat mig att jag skulle misslyckas. jag gick in och gjorde provet och fick 54 poäng. Jag har lätt för mig i skolan och kom in på en fin skola med teknik inriktning utan så hård ansträngning. Sen har jag ju kört moppe ett år och kross innan det. så kan köra också. Och misslyckas jag är det ju bara göra om... inget att oroa sig för! men jag gör det ändå. jag kan seriöst inte sova på nätterna, och jag har inte ens gjort riskettan än. Så har ni något tips till mig så jag kan försöka komma förbi denna oron. hur mycket jag intalar mig att det är lugnt så hjälper det inte!

Mvh Vincent
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kunskapsprovet gäller ett år ja

Med tanke på att du antagligen fortfarande kommer vara inne på prövoperioden för körkortet kommer det nog att ryka, och eventuellt innebära lite extra krångel när du ska ta om det. Inget jag vet däremot. Det är i varje fall olovlig körning.

Bästa sättet att plugga är att skaffa böckerna och läsa dem, och hitta något bra program för att göra testerna i. Finns många tips om program och verktyg på forumet.

Prestationsångest är svårt att bli av med, och du behöver mest lära dig att du generellt sett faktiskt duger och kan klara av saker. Finns ingen quick fix vad jag vet iaf.
 

Alyzzer

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2014
Ort
stockholm
Hoj
ingen
Kunskapsprovet gäller ett år ja

Med tanke på att du antagligen fortfarande kommer vara inne på prövoperioden för körkortet kommer det nog att ryka, och eventuellt innebära lite extra krångel när du ska ta om det. Inget jag vet däremot. Det är i varje fall olovlig körning.

Bästa sättet att plugga är att skaffa böckerna och läsa dem, och hitta något bra program för att göra testerna i. Finns många tips om program och verktyg på forumet.

Prestationsångest är svårt att bli av med, och du behöver mest lära dig att du generellt sett faktiskt duger och kan klara av saker. Finns ingen quick fix vad jag vet iaf.

det där med att kunskapsprovet gäller ett år är väldigt praktiskt. Men vilken mc ska man ha då?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Brottet du begår när du kör en "urpluggad" hoj är olovlig körning, eftersom du kör ett fordon du inte har behörighet till.

Straffet brukar vara dagsböter. Indraget körkort är inget straff utan något som sker när du bedöms olämplig att ha ett. I extremfall kan du få indraget körkort för att knalla runt på stan på fyllan. Eller kör "unplugged".

Your call.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Frågan är ju annars hur många har åkt dit för att ha kört en urpluggad 125a...?
Eller så har jag levt under en sten och aldrig hört något.. :rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
det där med att kunskapsprovet gäller ett år är väldigt praktiskt. Men vilken mc ska man ha då?

Du ska ha en MC du tycker är snygg och du tycker passar dig. Och som du har råd med. ;) Hojåkat är en känslomässig sak, så det finns inget Rätt, eller för den delen Fel. Sålänge just ditt hjärta slår lite fortare vid tanken på att köra din hoj är den rätt. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan är ju annars hur många har åkt dit för att ha kört en urpluggad 125a...?
Eller så har jag levt under en sten och aldrig hört något.. :rolleyes:

Kör man som ett grottmongo så polisen får upp ögonen för en kan de nog tänkas kolla upp det, men annars är det väl lite tveksamt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Frågan är ju annars hur många har åkt dit för att ha kört en urpluggad 125a...?
Eller så har jag levt under en sten och aldrig hört något.. :rolleyes:
Det är jäkligt ovanligt, minns någon tråd här med ett skräckexempel dock, har för mig att det blev en jäkligt lång, dyr och tråkig historia.

Jag körde min hundratjufemma ostrypt och var aldrig orolig direkt.
Kör normalt bland folk och övrig trafik så är det rätt lugnt, brassa helvet får man göra ute på landsbygden ;)
 

Alyzzer

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2014
Ort
stockholm
Hoj
ingen
ah okej men då tycker jag yamahas wr 125 låter som ett bra val. fyrtakt och laglig:) kan fråga er. klarade ni proven första gången eller inte? tips på hur jag ska plugga till körprovet och kunskaps?
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
ah okej men då tycker jag yamahas wr 125 låter som ett bra val. fyrtakt och laglig:) kan fråga er. klarade ni proven första gången eller inte? tips på hur jag ska plugga till körprovet och kunskaps?

WR125X skulle jag inte rekommendera som förstahoj. Riktigt busig maskin men man får ingen känsla för hojens fysik. Att komma in i en kurva är en jäkla gissningslek varenda gång. Men om du ska köra på bakhjulet så spelar det ingen roll. Har aldrig slangat med en WR-X. Men alla mina polare som försöker får inte upp den mer än någon decimeter från marken...

Men min WR125R reser sig som en balle i morgonstund. Finns det någon vettig förklaring till det?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
WR125X skulle jag inte rekommendera som förstahoj. Riktigt busig maskin men man får ingen känsla för hojens fysik. Att komma in i en kurva är en jäkla gissningslek varenda gång. Men om du ska köra på bakhjulet så spelar det ingen roll. Har aldrig slangat med en WR-X. Men alla mina polare som försöker får inte upp den mer än någon decimeter från marken...

Men min WR125R reser sig som en balle i morgonstund. Finns det någon vettig förklaring till det?
X och R modellen är ju i samma hoj med olika fälgar...
Dina polare som försöker slanga med X-modellen behöver helt klart träna mera och våga gasa:7peta

Klart båda är bra förstahojar:fyllisar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top