Banhoj för 194cm förare

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Har precis köpt en kanonsnygg och rolig hoj men tyvärr insett efter premiärturen på bana med denna att det inte är så roligt att köra på vanlig väg längre :(

Efter 3 veckors ägande funderar jag på att sälja den o köpa en banhoj ist.

Vet att det finns olika åsikter om vilken banhoj som är bäst och även en del trådar om det men om man nu är 194cm, villken skall jag kika efter? Gissar att det blir trångt på vissa.

Har även svårt att avgöra vilka av banhojarna som är till salu som är prisvärda. Finns från strax över 10.000 för en tidig R6:a och uppåt.
Vad är det som i första hand avgör priset förutom årsmodell?

Förslag på prisvärda som är till salu idag?

Är idag medelgod förare i meddelgrupp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör en gammal väl inkraschad och insliten R6 som banhoj, är 192 cm lång och får plats på den. (Även om det ser smått komiskt ut)
Priset avgörs väl av det allmänna skicket, hur mycket extra prylar man får med (som extra däck, fälgar, kåpor, däckvärmare, lådor med reservdelar osv) samt vad det är för hoj och till viss del hur kittad den är. Håll span på blocket ett tag så kommer du nog bilda dig en uppfattning om vad du tror passar dig bäst.

Och ta licens, så får du ännu mer skoj på bana. :hihi :tummenupp

Och du måste ju inte ge upp gatan helt, det har sin charm det med, men i fortåka är det svårt att slå banåka, så hitta någon annan hojstil för gata om du inte vill ge upp det. Om du inte har något emot att bara köra bana är det ju billigare att bara ha banhoj däremot.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Vad är det för skillnad om jag har licens?

Tänkte jag skulle släppa gatåka helt för ett tag då jag inte anser det vara värt försäkringskostnaden för de få mil jag kör och inte törs gasa tillräckligt för att få samma känsla som på bana.

Vilka arrangörer förutom SMC tillåter INTE oreggade och oförsäkrade hojar på körningar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad är det för skillnad om jag har licens?

Tänkte jag skulle släppa gatåka helt för ett tag då jag inte anser det vara värt försäkringskostnaden för de få mil jag kör och inte törs gasa tillräckligt för att få samma känsla som på bana.

Vilka arrangörer förutom SMC tillåter INTE oreggade och oförsäkrade hojar på körningar?

Du får köra licensträningar om du har licens. Och tävla. :D En vanlig kurs på bana eller bandag vs att köra licensträning var för mig ungefär lika stor skillnad som en bankurs vs gatåka. Ska snart köra mitt första race med.

Och ja, det är ju just det, på gata känns det inte lika trevligt att gasa för allt vad tygen håller (och lite till) så en annan hojtyp där höga hastigheter inte är i fokus kan hjälpa. Och då sjunker försäkringen garanterat med. ;) Men försöker inte övertala dig att köra gata, bana är som sagt riktigt galet skoj.

Vilka arrangörer som kräver vad har jag exceptionellt dålig koll på däremot. :hihi
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Du får köra licensträningar om du har licens. Och tävla. :D En vanlig kurs på bana eller bandag vs att köra licensträning var för mig ungefär lika stor skillnad som en bankurs vs gatåka. Ska snart köra mitt första race med.
Får nog dröja med licens ett tag då det låter som att man får ha lite koll och jag inte är speciellt bra/snabb ännu.
Lycka till med premiärtävlingen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får nog dröja med licens ett tag då det låter som att man får ha lite koll och jag inte är speciellt bra/snabb ännu.
Lycka till med premiärtävlingen.

Äsch då, jag är inte speciellt snabb heller. :D
Det är bara att lyssna på Mozz, ha roligt! :tummenupp
Och jag bara försöker lura ner dig djupare i banknarkarträsket. :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Får nog dröja med licens ett tag då det låter som att man får ha lite koll och jag inte är speciellt bra/snabb ännu.
Lycka till med premiärtävlingen.

Jag är inte speciellt bra.
Jag är inte speciellt snabb.
Jag tog licensen i våras, har en banhoj och kör SMC Steg 6, öppna träningar och har tävlat.
Jag har minst lika roligt som alla som är snabbare än jag.

Allt Ulvhamne har skrivit stämmer, lyssna på honom. Fördelen som jag ser det med en banhoj och licens är att jag kör med en hoj som jag har råd att kasta ut i lecakulorna och licensen ger mig möjlighet att tävla (till skillnad från om jag hade köpt en banhoj och bara åkt på bandagar med andra än SMC). Dessutom är stämningen i depån helt magisk...

För övrigt har jag aldrig kört så lugnt på allmän väg som jag gör nu när jag kör på bana. Det känns lEsKiGt att köra fortare än skyltad hastighet plus 10% när det finns folk som kör åt fel håll och genar i kurvorna... :3freak
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Men...för att svara på ursprungsfrågan så är väl KTM RC8 kända för att vara rymliga. De är väl tyvärr även kända för att vara svåra att få tag på billiga reservdelar till...


Det bästa är nog om du bestämmer dig för hur mycket pengar du kan kasta bort, sedan letar du efter en banhoj som ligger så nära det som möjligt. Eller så köper du ett billigt gammalt vrak och testar om det här med banknarkning verkligen är något för dig innan du säljer den vidare och kliver längre in i den här missbrukslabyrinten som vi andra redan är fast i.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag är inte speciellt bra.
Jag är inte speciellt snabb.
Jag tog licensen i våras, har en banhoj och kör SMC Steg 6, öppna träningar och har tävlat.
Jag har minst lika roligt som alla som är snabbare än jag.

Allt Ulvhamne har skrivit stämmer, lyssna på honom. Fördelen som jag ser det med en banhoj och licens är att jag kör med en hoj som jag har råd att kasta ut i lecakulorna och licensen ger mig möjlighet att tävla (till skillnad från om jag hade köpt en banhoj och bara åkt på bandagar med andra än SMC). Dessutom är stämningen i depån helt magisk...

För övrigt har jag aldrig kört så lugnt på allmän väg som jag gör nu när jag kör på bana. Det känns lEsKiGt att köra fortare än skyltad hastighet plus 10% när det finns folk som kör åt fel håll och genar i kurvorna... :3freak
För att köra SMC steg 6 måste jag väl gått steg 1-4 och hur gör jag det med en oförsäkrad banhoj?

Det är just det där med riskerna på väg för att få liknande känsla som på bana och för att inte tala om grus i kurvor...

Men...för att svara på ursprungsfrågan så är väl KTM RC8 kända för att vara rymliga. De är väl tyvärr även kända för att vara svåra att få tag på billiga reservdelar till...


Det bästa är nog om du bestämmer dig för hur mycket pengar du kan kasta bort, sedan letar du efter en banhoj som ligger så nära det som möjligt. Eller så köper du ett billigt gammalt vrak och testar om det här med banknarkning verkligen är något för dig innan du säljer den vidare och kliver längre in i den här missbrukslabyrinten som vi andra redan är fast i.
Vet inte hur mkt det skiljer på tex en R6 från -00 jmf med en från -04 tex men den första är riktigt billig.
Vill nog inte lägga mer än max 30.000 då det för tillfället är en kul provapåsak.

Sedan var det ju det där med vilken hoj, RC8 är lite för dyr för tillfället och R6 ser liten ut men det kanske funkar.
Finns ju en del R1 till salu också men gissar att det är för mkt att börja med innan jag fått till tekniken.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Du kan ta licens hos vilken klubb som helst. Man måste inte gå via SMC. Gå med i den klubben som ligger närmast och kolla när nästa kurs är.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
För att köra SMC steg 6 måste jag väl gått steg 1-4 och hur gör jag det med en oförsäkrad banhoj?

Det är just det där med riskerna på väg för att få liknande känsla som på bana och för att inte tala om grus i kurvor...


Vet inte hur mkt det skiljer på tex en R6 från -00 jmf med en från -04 tex men den första är riktigt billig.
Vill nog inte lägga mer än max 30.000 då det för tillfället är en kul provapåsak.

Sedan var det ju det där med vilken hoj, RC8 är lite för dyr för tillfället och R6 ser liten ut men det kanske funkar.
Finns ju en del R1 till salu också men gissar att det är för mkt att börja med innan jag fått till tekniken.

Vete fan om min RC8 är så dyr längre... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att köra SMC steg 6 måste jag väl gått steg 1-4 och hur gör jag det med en oförsäkrad banhoj?
Ta licensen någonstans, det behöver inte vara med SMCs steg 5, även om det är en ganska naturlig väg att gå. När du väl har licensen får du köra på SMCs Steg 6.
Det är just det där med riskerna på väg för att få liknande känsla som på bana och för att inte tala om grus i kurvor...
På bana kan det ligga en kvaddad hoj lite här och där också. :hihi
Vet inte hur mkt det skiljer på tex en R6 från -00 jmf med en från -04 tex men den första är riktigt billig.
Vill nog inte lägga mer än max 30.000 då det för tillfället är en kul provapåsak.

Sedan var det ju det där med vilken hoj, RC8 är lite för dyr för tillfället och R6 ser liten ut men det kanske funkar.
Finns ju en del R1 till salu också men gissar att det är för mkt att börja med innan jag fått till tekniken.

PeterR1 kör en R1, och både han och jag är gröna på det här med att tokbomba på bana, och inte speciellt snabba. En R1 går nog lika bra som en R6, men visst kan den väl kanske sparka bakut lättare. Huvudsaken är att du skaffar något som är billigt så det inte gör lika ont i plånboken när du åker med fel sida neråt, eller svätter runt i sandfållorna.
Provsitt lite gamla hojar och se hur du tycker du får plats på dem, sen köper du nåt som duger. :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

På bana kan det ligga en kvaddad hoj lite här och där också. :hihi

...

Shh...! ;)


Precis som Manne990 och Ulvhamne skriver, licensen måste inte tas genom SMC för att du skall vara välkommen på SMC:s Steg 6.
http://www.svmc.se/school/smcsport/Steg-6-Traning/
Licensen ger dig möjlighet att vara med på de olika klubbarnas träningar också.

Och ja, jag kör på en R1:a från -05. Ja, den har lEsKiGt mycket effekt och jag har inte varit nära att utnyttja kraften i den. Farten sitter i högerhanden och min hjärna har fortfarande såpass mycket respekt för hojen så den har inte tvingat högerhanden att tokvrida på rullen än. Så visst kan man vara "dum" som jag och börja med en tusing, även om jag är säker på att alla har rätt som säger att det är lättare att lära sig att bli snabb på till exempel en sexhundra. När man är ny på bana går det nog faktiskt tillräckligt fort på en 125:a...
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Vete fan om min RC8 är så dyr längre... :)
Allting är relativt men tror inte den klarar min 30.000-gräns:)

Ta licensen någonstans, det behöver inte vara med SMCs steg 5, även om det är en ganska naturlig väg att gå. När du väl har licensen får du köra på SMCs Steg 6.
Tack, missat detta.

På bana kan det ligga en kvaddad hoj lite här och där också. :hihi
Ja och kanske tom oftare än man ser på gata men kanske förhoppningsvis inte just är jag skall köra.


PeterR1 kör en R1, och både han och jag är gröna på det här med att tokbomba på bana, och inte speciellt snabba. En R1 går nog lika bra som en R6, men visst kan den väl kanske sparka bakut lättare. Huvudsaken är att du skaffar något som är billigt så det inte gör lika ont i plånboken när du åker med fel sida neråt, eller svätter runt i sandfållorna.
Provsitt lite gamla hojar och se hur du tycker du får plats på dem, sen köper du nåt som duger. :tummenupp
Har kört hojar på bana som man kan gasa lite hur som helst med och ser risken med att gasa för mkt (dvs onödig crasha pga det) innan jag fått ordentlig koll.

Shh...! ;)


Precis som Manne990 och Ulvhamne skriver, licensen måste inte tas genom SMC för att du skall vara välkommen på SMC:s Steg 6.
http://www.svmc.se/school/smcsport/Steg-6-Traning/
Licensen ger dig möjlighet att vara med på de olika klubbarnas träningar också.

Och ja, jag kör på en R1:a från -05. Ja, den har lEsKiGt mycket effekt och jag har inte varit nära att utnyttja kraften i den. Farten sitter i högerhanden och min hjärna har fortfarande såpass mycket respekt för hojen så den har inte tvingat högerhanden att tokvrida på rullen än. Så visst kan man vara "dum" som jag och börja med en tusing, även om jag är säker på att alla har rätt som säger att det är lättare att lära sig att bli snabb på till exempel en sexhundra. När man är ny på bana går det nog faktiskt tillräckligt fort på en 125:a...
Tack för länken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja och kanske tom oftare än man ser på gata men kanske förhoppningsvis inte just är jag skall köra.

Definitivt oftare, å andra sidan är det väldigt odramatiskt. Oftast ligger de vid sidan av banan och ligger de på banan har man oftast sett dem i tillräckligt god tid för att kunna anpassa sitt spår och hastighet förbi med lätthet.

Har kört hojar på bana som man kan gasa lite hur som helst med och ser risken med att gasa för mkt (dvs onödig crasha pga det) innan jag fått ordentlig koll.

Om du tänkt köra bana för att pressa gränserna för hur fort du kan köra kommer du att krascha oavsett vad du har för kubik, just pga att du ligger på din gräns. Grabbarna som kör MotoGP kraschar ju med, och de har ju lite koll iaf. :hihi
Men, det är viktigt att ha en hoj som man inte är rädd för så att man faktiskt har roligt på banan, så känner du att en literhoj inte passar så skaffa inte en sån. Den kommer bara göra det svårare för dig att lära dig.
Att gasa lite hur som helst kommer du behöva vänja dig av med oavsett vad du väljer om du ska bli snabbare. :tummenupp
Sedan är instruktörledd körning på bana ett riktigt bra sätt att snabbt bli bättre.

Har du vägarna förbi Enköping kan du få provsitta min R6, banhoj. Den går som ett bakfullt troll och är inte alls registrerad i Sverige så provkörning tror jag inte är så bra. :hihi
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Ktm rc8 tycker jag man sitter bekvämt på för att vara en sportis och många har skrivit att den är bra om man är lång. Personligen gillar jag hojen rejält, men det är ju upp till var och en:)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top