Fartkameror i Eu

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Någon som vet hur det funkar med fartkameror och motorcyklar nere i Eu? Tar dom kort framifrån eller bakifrån? Måste föraren synas på kortet?

Länderna som jag mest är intresserad av är: Tyskland, Tjeckien, österike, italien och frankrike.

Råkade blåsa igenom några tunnlar i Tjeckien idag precis efter gränsen mot tyskland/autobahn. Var lite fartblind och låg nog 140-150 på 80 sträckan. Finns ju tydligen inga varningsskyltar innan kamrorna här. Att dom sedan ser ut som vanliga övervakningskameror gör inte saken lättare heller.

Sorry för stavfel, skriver från mobilen..

Och för moraltanterna så håller jag ALLTID skylltad hastighet vid fartkameror när jag kör mc. Hålla fartgränsen annars är jag dock inte så duktig på :-(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I tyskland tar de framifrån iaf. Blixtrade massor på en sträcka när jag körde autobahn hem förra året. :näsblod
Inte hört något om det senare heller, så verkar vara ganska ofarligt iaf.
 

Raderad medlem 51742

Guest
I Italien tar de ibland framifrån, ibland bakifrån. Kamerorna ser annorlunda ut mot i Sverige. Ser ut mer som övervakningskameror och kan ibland vara dolda av träd osv. Man brukar se en låda (ofta orange) på marken i anslutning till kameran som oftast sitter på en hög stolpe. Det brukar vara skyltat (vit rektangulär skylt som på Italienska säger något om elektronisk hastighetsövervakning). De driver tydligen även in böter i Sverige, så har man otur kan man få en räkning långt senare.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
I de flesta EU länder tar de bilderna bakifrån. Då det är bilägarens ansvar att betala böterna, inte föraren så som det är i Sverige. Så oavsett vem som kör bilen/hojen i Europa så är det fordonsägarens ansvar att betala.

Fick hem en bot ca -08 från Spanien då de tagit en bild på mig med en hyrbil. 100 euro var boten på.
Försökte betala men hade ingen betalinfo.. Kontaktade till och med den spanska ambassaden i Sverige samt hyrbilsföretaget, då jag inte vill ha några strul i Spanien då jag är/var där relativt ofta. Men ännu är boten obetald..
Åker väl på batongstryk av guardia civil om/när jag blir stoppad..... ;)
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag talade med en tysk om detta. Han sa att kameror i Tyskland tar framifrån, dvs ofarligt för hojar.
Dock har polisen ibland en manuell kontroll där en polis kan sitta vid kameran och ta bild bakifrån, men det är sällsynt.
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Jag talade med en tysk om detta. Han sa att kameror i Tyskland tar framifrån, dvs ofarligt för hojar.
Dock har polisen ibland en manuell kontroll där en polis kan sitta vid kameran och ta bild bakifrån, men det är sällsynt.

Detta hände mig och polarn på Autobahn för ca en vecka sedan. Körde för fort på en 100 sträcka och helt plötsligt blixtrade hela världen. Fick se fina bilder på mig själv från båda håll.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Eftersom Sverige inte tillämpar ägaransvar utan föraransvar vid fortkörningar så blir det inget med det hela om du inte ertappas och identifieras på plats i samband med förseelsen. Däremot om du hyr ett fordon i exvis England eller Frankrike så finns det alltid i avtalet med en punkt där hyrfordonsföretaget i efterhand kan debitera dig för inkomna böter, då dessa adresseras ägaren av fordonet, och de vill då kunna återdebitera dom på hyrestagaren.

Exvis i Frankrike så varnas det för kameror och på deras varningsskyltar kan man utläsa om bild kommer att tas framifrån och/eller bakifrån.

Så....kör så fort som moralen tillåter. :)
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag hyrde bil i England förra året. Blåste förbi dussintals kameror i momsad hastighet tills jag fick reda på att de fotade bakifrån. Hade inte sett en enda kamera dittills :lol
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top