Bästa backkameran?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finns väl, ca, en biljon backkameror att välja på men vilka är ngt. att ha? Inte riktigt bestämt mig för lösningen med skärm och vilka ev. övriga tillbehör den ska handskas med men det är en senare fråga. Finns även bilar med "bird view" i displayen numera vilket är lite koolt, finns det ngt. bra eftermarknadssystem för detta?

Gärna trådlöst, bra bild samt goda egenskaper för att Inte imma igen eller annat trassel. Night vision är även stentufft. Bilskrället är ganska hög, ca 1600-1650mm, så finns goda möjligheter att placera kameran högt upp om det är ngn. fördel.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Waeco, fast dom är rätt stora.
Jag har inte haft några problem alls, jag tittar på min via navigatorns skärm.

Garmin har nog backkameror också som du kan titta på via deras bättre navigatorer, fast jag vet inte om just Garmins kameror är bra grejor. Minns bara att jag såg en blänkare någonstans om att dom skulle börja med det som tillbehör.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Visserligen har jag låga krav i som mitt fall släpkärra/backkamera men biltemas löste mitt problem galant. Kostade 1200 spänn och hoppade igång utan problem direkt ur kartongen. Displayen funkar med två kameror. Jag är kronkass på att backa med släp och kameran betalade sig nog första gången jag backade i en depå.

Jag använder den även som backspegel vid färd framåt då släpet är 235 cm högt. Funkar sådär då... Perspektivet är litet konstigt tack vare vidvinkeloptiken.

Är du villig att lägga mer pengar och har högre krav än mig så finns det med säkerhet mer kompetens och bättre artiklar än jag och biltema. :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo budgetalt. eller inte spelar mindre roll utan huvudsaken är att bild och kvalitén är bra. Menar ta "origianlkameror" i bilar som i regel inte är särskilt billiga men kvaliten kan svikta oavsett. Har du ngn. erfarenhet av hur Biltemas står sig på vintern?

Waeco verkar rejäla med hög IP-klassning men som sagt; kanske en storlek för stor eller två =)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jo budgetalt. eller inte spelar mindre roll utan huvudsaken är att bild och kvalitén är bra. Menar ta "origianlkameror" i bilar som i regel inte är särskilt billiga men kvaliten kan svikta oavsett. Har du ngn. erfarenhet av hur Biltemas står sig på vintern?

Waeco verkar rejäla med hög IP-klassning men som sagt; kanske en storlek för stor eller två =)

Har inte haft behov att ta ut släpet på vinterväglag sedan kameramonteringen. Så tyvärr kan jag inte bistå i den frågan.

Likt alla kameror så blir även biltemas skitig. Kan tänka mig att hög/låg placering spelar roll, i synnerhet på vintern.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
90% minst hänger på placeringen.
Spelar ingen roll hur bra IP-klassning eller hur bra kameralins osv kameran har sålänge man sätter den så den blir nerstänkt eller täckt med snö direkt.
Ett budgetalternativ funkar högst troligt superbra, har en gammal backkamera jag hade på hojen för en jävla massa år sedan som jag tänkt använda nångång när jag får tummen ur.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hade du back på hojen? :va

Nä men visst är skitfaktorn avgörande, sätta innanför rutan känns halvtrixigt = toning som ska skäras ur i sådant fall samt att placeringen måste vara innanför torkarens svepyta.

Brukar de ha någon form av linsskydd som man kan byta ut/enklare att göra rent? Tanken är naturligtvis att en kameralins kanske inte överlever så många putsningar annars. Skulle kunna sätta dit en takspoiler så att man har något att bygga på men är sådär halvimponerad om det ska borras i bakdörren för det ändamålet.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Efter att ha synat marknaden efter vettiga displayer går jag bet... Att ha det inbyggt i backspegeln är på ett sätt behändigt men med den stora nackdelen att det innebär en liten display = fail.

Så.. en ny stereo med stor display/touch screen känns som det bättre alt.. I.o.f.s. färddatorn i befintlig men insett att det inte känns jätteviktigt med dess uppskattade siffror. Bra bilstereo med bra display, vad ska man sikta på? Kravet är trådlöst, att det går att koppla så att backkameran aktiveras när man lägger i backen samt att välja backkameran efter behag och ha den på kontinuerligt om så önskas.

Några tips? Storlek/passform vet jag inte på rak arm men det ska väl gå att klura ut.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top