Copyswede stämmer Samsung

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Copyswede skördar framgångar i rättegångar och fortsätter sitt korståg åt kulturskaparna.

Tidigare stämningar som jag hittat:
- Telia gällande (IPHONE)
- Sony Mobile gällande (Walkman mobil)
- elektronikbranschen gällande avgift (privat skatt) på all lagringsmedia
- Datadistributören GNT
- ComHem
- Jens of Sweden

Copyswede stämmer Samsung

Uppdaterad 2014-07-15 07:09. Publicerad 2014-07-14 19:09

Foto: Manu Fernandez/TT
Copyswede stämmer Samsung, och kräver att teknikjätten ska berätta hur många datorer och surfplattor som importeras till Sverige, samt hur mycket lagringskapacitet varje enhet har.

Datorer, dvd-spelare med inbyggt minne, surfplattor, smarta telefoner − snart sagt varje digital apparat med lagringskapacitet kan användas för att kopiera upphovsrättsskyddat material.

Därför kräver upphovsrättsorganisationen Copyswede att en avgift ska läggas på alla sådana prylar när de importeras till Sverige.

Copyswede företräder en rad organisationer och förbund, som låtskrivarnas Stim, dramatikerförbundet, författarförbundet med flera. Alla är de livrädda att medlemmarnas verk kopieras digitalt i det oändliga medan skaparna vankar omkring fattiga i ateljén eller studion.

Copyswede har länge fört en framgångsrik kamp, och sedan november 2013 är den så kallade privatkopieringsavgiften på surfplattor och datorer en realitet som branschen talar tyst om.

Redan tidigare togs en avgift, som stammar från den gamla avgiften för tomma kassettband, ut på externa hårddiskar och usb-minnen.

Men Samsung trilskas, bestrider ersättningsskyldighet och vägrar redovisa sin import av surfplattor och datorer.

Därför stämmer Copyswede, via advokatbyrån Sandart & Partners, Samsung inför tingsrätten i Solna.

I stämningsansökan kräver byrån att Samsung ska tvingas böta 50.000 kronor per dag som bolaget sölar med redovisningen.

Kärnan i tvisten är huruvuda datorer och surfplattor ska räknas som "särskilt ägnade" för privatkopiering.

Stämningen lämnades in den 4 juli. Nu är det upp till tingsrätten att kalla parterna till förhandling.

Copyswede har (via sitt ombud) inte lämnat in någon bevisning, håller öppet för att komplettera stämningen med nya krav, och kräver ersättning för ännu inte specificerade rättegångskostnader.
http://www.di.se/artiklar/2014/7/14/copyswede-stammer-samsung/
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du skrev fel, du menade naturligtvis ".....ogillar Copyswede:s maffiametoder...."
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Att alla som köper en dator eller surfplatta skall betala en "privatkopieringsavgift" för att de kan kopiera filmer och musik är lika logiskt som att alla som köper en bil eller mc skall betala 4000 kr i böter och lämna in körkortet i 3 månader för att man kan köra för fort eller att alla som köper en kökskniv skall sitta i fängelse i 10 år för att man kan mörda någon med den.

Jag tror att jag skall börja "privatkopiera" filmer och musik. Jag har ju betalat för det redan, så... :dummer
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag tror att jag skall börja "privatkopiera" filmer och musik. Jag har ju betalat för det redan, så... :dummer

Precis vad jag tänkt också. Iom att de tar ut en avgift för att man kan göra det, så måste det vara tillåtet.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Att alla som köper en dator eller surfplatta skall betala en "privatkopieringsavgift" för att de kan kopiera filmer och musik är lika logiskt som att alla som köper en bil eller mc skall betala 4000 kr i böter och lämna in körkortet i 3 månader för att man kan köra för fort eller att alla som köper en kökskniv skall sitta i fängelse i 10 år för att man kan mörda någon med den.

Jag tror att jag skall börja "privatkopiera" filmer och musik. Jag har ju betalat för det redan, så... :dummer

Privatkopiering är helt lagligt, så sätt igång.

Piratkopiering är annan sak, oavsett är det ett riktigt sjukt system.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Privatkopiering är helt lagligt, så sätt igång.

Piratkopiering är annan sak, oavsett är det ett riktigt sjukt system.

Jag vet, men eftersom de endast använder ordet "privatkopiering" i stämningen blir det ju lite märkligt. De vill ju såklart komma åt "piratkopieringen" och ordna intäkter till artisterna, men de slår ju mot alla vanliga brukare som kanske inte ens rippar sina CD-skivor till mp3:eek:r och lyssnar på dem själva, alltså "privatkopiering". Det drabbar ju även Agda 80 år som köper en surfplatta bara för att kunna öppna mailen med bilder på hennes barnbarn och lägga patiens på söndagmornarna innan gudstjänsten.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Om staten skulle driva in skatt på detta sätt hade jag inte brytt mig då det finns en transparens.

Men tack vare att kulturskaparnas intäktsmodell suger pung ska man avgiftsfri belägga alla privat konsumenter av elektronik produkter.

Tyvärr behöver inte kulturskaparna jobba då pengar ramlar in ändå tack vare en privatskatt på en helt annan bransch som dom suger pengar ur oavsett vad som händer.

Det finns ju inga prestationskrav i lagstiftningen om privatkopiering. Kasett avgiften.

Så detta är en aldrig sinande källa med pengar . en mycket bra affär för kulturskparna.

Då hade jag hellre valt vänsterns "medborgarlön" i valet av pest eller kolera.
 
Last edited:

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Copyswede ligger på samma plats som tv licensen på saker som kan få blodet att koka. Att bara se deras vd får en att förstå att denne baksluge person skrattar varje kväll han tittar på sitt bankkonto. Lyfter luren slår en signal till Eva Hamilton och diskuterar hur deras nästa sätt att lagföra avgifter på tjänster/saker som folk inte vill ha använder eller bett om.:huvet
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag vet, men eftersom de endast använder ordet "privatkopiering" i stämningen blir det ju lite märkligt. De vill ju såklart komma åt "piratkopieringen" och ordna intäkter till artisterna, men de slår ju mot alla vanliga brukare som kanske inte ens rippar sina CD-skivor till mp3:eek:r och lyssnar på dem själva, alltså "privatkopiering". Det drabbar ju även Agda 80 år som köper en surfplatta bara för att kunna öppna mailen med bilder på hennes barnbarn och lägga patiens på söndagmornarna innan gudstjänsten.

Stödjer jag avgiften? Svar NEJ.
Privatkopierar jag? Svar JA.
Är privatkopiering vanligt? Svar: Antagligen inte.

Är du ute och cyklar som blandar in piratkopiering i privatkopiering? Svar JA.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Att alla som köper en dator eller surfplatta skall betala en "privatkopieringsavgift" för att de kan kopiera filmer och musik är lika logiskt som att alla som köper en bil eller mc skall betala 4000 kr i böter och lämna in körkortet i 3 månader för att man kan köra för fort eller att alla som köper en kökskniv skall sitta i fängelse i 10 år för att man kan mörda någon med den.

Jag tror att jag skall börja "privatkopiera" filmer och musik. Jag har ju betalat för det redan, så... :dummer

Eller som att alla som innehar en dator eller iPhone o dyl ska betala tv-licens och vi ser ju alla hur det gick med det.
Snart kommer alla killar att få betala skadeSTÅND för de kan ju använda 'den' till att våldta, alla kommer att få betala fortkörningsböter för du kan ju använda fordonet till att köra för fort. :va
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Eller som att alla som innehar en dator eller iPhone o dyl ska betala tv-licens och vi ser ju alla hur det gick med det.
Snart kommer alla killar att få betala skadeSTÅND för de kan ju använda 'den' till att våldta, alla kommer att få betala fortkörningsböter för du kan ju använda fordonet till att köra för fort. :va

Schyman pratade ju om mansskatt någon gång. :död
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Känns som att Sverige är ensamma om såna här avgifter. Eller finns det ett "copy-deutsch" eller "copy-french" också?

Att EU tillåter såna här idiotiska pålagor är ju märkligt...
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Kan du förklara för mig vad som är skillnaden?

Piratkopiering = T.ex ladda ner musik och film från internet som någon rippat från cd/dvd

Privatkopiering = Att du köper en cd/dvd som du sen kopierar över till din telefon/dator för att lyssna/titta på själv

Typ
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Copyswede är en gammal kvarleva från kassett och vhs tiden.

Nu måste väll en stor del av all media som konsumeras va streamad? tänker på spotify och netflix osv.

Man kan inte "beskatta" en olaglig gärning, det är ju det dom försöker göra.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Svenska lagen är från 1981......

Men från EU infosoc-direktivet om harmonisering av unionens lagstiftning gällande upphovsrätt enligt eu/eg rådets direktiv från 2001. införlivades EU lagstiftning 2005 i Sverige.

Senare tolkningen "predjukat" av lagtexten gjordes 2010 EU dom c-467/08 "padawan-domen" gällande privatkopiering .
samt opus-domen som gav rätt att suga ut pengar från privatimport också.

Enligt copyswede uppgick ersättningen för privatkopiering till över 100 miljoner 2010.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Enligt copyswede är detta privatkopiering.
När sker en privatkopiering?
Privatkopieringsersättning utgår på produkter genom vilka ljud och rörliga bilder kan tas upp det vill säga både analoga och digitala lagringsprodukter omfattas. Tidigare kopierades exempelvis musik och tv-program främst till cd- och dvd- skivor, men numera förekommer privatkopiering mestadels på andra digitala upptagningsanordningar. Nedan följer några exempel på kopiering som kan vara tillåten och ske med stöd av 12 § Upphovsrättslagen.

- Du*kopierar innehållet från*en cd- eller dvd-skiva till din dator.

- Du kopierar en fil med film från din dator till ditt usb-minne.

- Du*kopierar en fil med musik från ett usb-minne till en dator.

- Du*kopierar en fil från din dator till en extern hårddisk.

- Du kopierar en fil från din externa hårddisk till din laptop

- Du spelar in ett tv-program*på din digitalbox med inbyggt lagringsminne.

- Du spelar in en film*som sänds på*tv*och filmen sparas*på en extern hårddisk via en usb-sladd kopplad till din tv.

- Du köper en låt från en betaltjänst och laddar ner den till din dator och*kopierar sedan*samma låt*till din smartphone.

- Du*kopierar en dvd-film till din surfplatta via en dator.

- Du laddar ned ett tidigare sänt radioprogram som podcast till din smartphone.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Copyswede är en gammal kvarleva från kassett och vhs tiden.

Nu måste väll en stor del av all media som konsumeras va streamad? tänker på spotify och netflix osv.

Man kan inte "beskatta" en olaglig gärning, det är ju det dom försöker göra.

På vilket sätt försöker man beskatta en olaglig gärning?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top