Däckval främst för bana men godkänt för gata?

AT-72

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Järfälla
Hoj
TL1000R & GSX-1400 & Gixxer1K
Hej,

Måste köpa ny uppsättning däck.
Funderar på Dunlop Sportsmart 2 alt Michelin Power Supersport.

Vill ha däcken klistrade på banan. Kör en Gixxer 1000 K7 och är medelgod förare.

Några tips?

Tack!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Dunlop D212, Pirelli Supercorsa, Michelin Power Cup, Bridgestone R10 Evo är nästa steg i grepp (på bana), men fortfarande gatlegala.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det är ju ganska stor skillnad på vad som är gatlegalt och vad som faktiskt är att rekommendera.

Jag skulle inte rekommendera Michelin Power Cup till att köra på gata med. Man kommer aldrig få upp tempen ordentligt i dom.

Vanliga sportiga gatdäck håller i rätt bra på bana. Med avkall på feedback. Men vet ett par som kör Michelin Power Supersort och är nöjda. Både på gata och bana.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Pirelli Diablo Supercorsa SP (OBS det är just SP varianten som gäller, inte att förväxla med mer rena bandäcket SC) har jag kört med nu, väldigt nöjd.
Klistriga på bana, kommer upp i temp bra.
Funkar bra på gata, har dock ej testat i låga temperaturer eller hällregn.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kör också Supercorsa SP. Grymt förtroendeingivande bandäck som går att åka riktigt fort med samtidigt som det funkar bra på gata. Regngreppet är dock inget att hurra för dock:fakta
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag lägger en röst på Dunlop Sportsmart (1 och 2).

Jag kör med båda sorterna och är väldigt nöjd så här långt. De funkar bra på gata, bra på bana, bra när det är torrt och bra när det är blött.
 

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Hbg
Hoj
CB1000R -12
Jag lägger en röst på Dunlop Sportsmart (1 och 2).

Jag kör med båda sorterna och är väldigt nöjd så här långt. De funkar bra på gata, bra på bana, bra när det är torrt och bra när det är blött.

Håller med!
Kör på 1:an och det funkar mkt bra! Har
dock ej testat på vått underlag...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Pirelli Diablo Supercorsa SP (OBS det är just SP varianten som gäller, inte att förväxla med mer rena bandäcket SC) har jag kört med nu, väldigt nöjd.
Klistriga på bana, kommer upp i temp bra.
Funkar bra på gata, har dock ej testat i låga temperaturer eller hällregn.

Kör också Supercorsa SP. Grymt förtroendeingivande bandäck som går att åka riktigt fort med samtidigt som det funkar bra på gata. Regngreppet är dock inget att hurra för dock:fakta

Jag vet många som är nöjda med både SP och SC2. Flera åker bandagar med sådana och orkar helt enkelt inte kränga av dem inför gatkörningen.

Jag åker Pirelli Diablo Supercorsa SC2, nästan uteslutande på gata. Mer kvickstyrt än "normala" gatdäck då profilen är mer V-formad. Mer gummi i backen vid nedlägg och sinnessjukt mycket grepp jämfört med "normala" gatdäck. Verkar inte ha något större problem med att hålla en hyfsad temperatur (med det av hojtillverkaren rekommenderade lufttrycket) och livslängden vid ren gatkörning verkar alltid bli 250-300 mil.

Detta däck skall absolut inte användas i regn. Totalt livsfarligt då mittendelen av däcket saknar mönster.
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Bridgestone R10 är mycket bättre på banan än sportsmart enligt mig, men sportsmart var bra! Tycker feed back var bättre och bättre grepp i R10. Dock så vet jag inte hur R10 är på gatan då de inte är uppe i temp eller hur de beter sig i regn, men dunlop funkade bra att köra i regn med.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Metzeler Racetec K3 Interact är ett bra alternativ också. Se till bara att få upp bra värme i dem, innan du öppnar fullt på rullen. Inge vidare i regn dock, som de flesta däck som presterar bra på bana.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tror Du är inne på rätt kategori däck då s k DOT-däck möjligen ger någon eller några sekunder snabbare varvtid men då ska Du vara en bra duktig förare för att nyttja det extra greppet. På mina gatfälgar sitter Bridgestone S20 - jättebra däck men inte den bästa livslängden. Hade tidigare Sportsmart, bra däck det också. Bättre livslängd på bekostnad av greppet, släppte tifigare men väldigt förutsägbart. Däcken används för KNIX, på bana vid ostadig väderlek och gatåka, i ungefär lika delar.

Metzeler Sportec M7 RR är ju nya för i år och har vunnit några test, ska ge bättre livslängd än konkurrenterna utan avkall på köregenskaperna. Kan bli de ostarna nästa säsong, kör CompK på banfälgarna. Men som sagt - har inte provat själv .

Kontentan är att alla dessa alternativ är mycket mycket bra däck som räcker till bra låga tider på bana samtidigt som Du inte behöver tänka på temperaturer tidiga höstmornar eller lägga färdväg efter kulören på molnen. Så välj det som passar Dig bäst, det kan inte bli helt fel. Lycka till :)
 
Last edited:

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Jag vet många som är nöjda med både SP och SC2. Flera åker bandagar med sådana och orkar helt enkelt inte kränga av dem inför gatkörningen.

Jag åker Pirelli Diablo Supercorsa SC2, nästan uteslutande på gata. Mer kvickstyrt än "normala" gatdäck då profilen är mer V-formad. Mer gummi i backen vid nedlägg och sinnessjukt mycket grepp jämfört med "normala" gatdäck. Verkar inte ha något större problem med att hålla en hyfsad temperatur (med det av hojtillverkaren rekommenderade lufttrycket) och livslängden vid ren gatkörning verkar alltid bli 250-300 mil.

Detta däck skall absolut inte användas i regn. Totalt livsfarligt då mittendelen av däcket saknar mönster.

Måste fråga, vet du vad kalltryckey ska vara på ett par sc2? Alltså enl tillverkaren. Monterade precis på ett par idag men hittar inte vad det ska vara för tryck.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Tänk på att en del däck som t.ex. D212 behöver värmas innan körning och det är nog inte många som kan hålla värmen uppe när man kör på gata... :hej
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tänk på att en del däck som t.ex. D212 behöver värmas innan körning och det är nog inte många som kan hålla värmen uppe när man kör på gata... :hej

Sen kyls ju däcken på rakorna. Även om hojar hör hemma på kurviga vägar så är merparten av vägarna raka eller så svänger de väldigt svagt = racedäck blir i princip alltid för kalla på gata. Iallafall för 99,5% av motorcyklisterna skulle jag gissa på:D


Edit: Citerade inte dig Manne för att "tillrättavisa" något utan för att ytterligare försöka förtydliga för de som endast kör gata och vill börja köra med racedäck för att skryta vid korvmojjen;) :D
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Måste fråga, vet du vad kalltryckey ska vara på ett par sc2? Alltså enl tillverkaren. Monterade precis på ett par idag men hittar inte vad det ska vara för tryck.

Jag har inga aktuella siffror för sista generationen. Jag har försökt snoka lite grann, men jag har inte fått något definitivt svar. Pirelli i ett nötskal...

Det kalltryck jag har använt på mina egna vid gatkörning är Aprilias, Suzukis och Yamahas rekommenderade däcktryck för OEM-däcken och detta är betydligt högre än vad du vill ha på bana (2.5 fram och 2.9 bak). Det enda positiva med detta tryck är att det verkar ge SC2:eek:rna en förvånansvärt lång livslängd vid ren gatkörning (250-300 mil), förmodligen för att detta tryck förspänner profilen och bidrar till något mindre kontaktyta vilket håller temperaturen uppe även vid gatkörningens relativt låga belastning.
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag har inga aktuella siffror för sista generationen. Jag har försökt snoka lite grann, men jag har inte fått något definitivt svar. Pirelli i ett nötskal...

Det kalltryck jag har använt på mina egna vid gatkörning är Aprilias, Suzukis och Yamahas rekommenderade däcktryck för OEM-däcken och detta är betydligt högre än vad du vill ha på bana (2.5 fram och 2.9 bak). Det enda positiva med detta tryck är att det verkar ge SC2:eek:rna en förvånansvärt lång livslängd vid ren gatkörning (250-300 mil), förmodligen för att detta tryck förspänner profilen och bidrar till något mindre kontaktyta vilket håller temperaturen uppe även vid gatkörningens relativt låga belastning.

Jag kör med sc1 på gatan ca 1,6 kallt bak och får ut samma mil som dig. Så dom håller bra trots lägre tryck. Ett lägre tryck bygger mer värme. Så sänk o gasa på :tummenupp
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top