Hur kullagra en hammock?!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har ett riktigt sommarproblem.

Jag byggde en superskön hammock som jag verkligen trivs i. Problemet är bara att upphängningen inte är klass A så att säga. Det knarrar och lever om. Fett hjälper inte.

Detta måste kullagras!

Har någon tips om nån vettig lösning, helst snygg och med komponenter som går att köpa över disk. Konstruktionen är rätt tung och har plats för fyra personer och bör därmed klara typ 300-400 kg belastning.

Bifogar bild på problemet. uploadfromtaptalk1405417342942.jpg
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med några tips men denna tråd och spännande projekt måste ju bara följas!
Har aldrig hört nån som kullagrat sin hammock, kanske kan samma metod utföras på grannskapets gungor i lekplatsen. De väsnas och låter som en hel jävla flock gäss när ungarna latjar. Fett och liknande hjälper inte ett skit.

Mycket intressant...
:):rock
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nylon är helt klart ett alternativ. Finns det någon konkret lösning?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Lagerbock är ett alternativ som jag redan funderat på, men dom blir liksom åt fel håll när man fäster dom i regeln. Att fästa dom på tvären skulle se för jävligt ut... Är du med på hur jag menar?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ett ordinärt block borde väl lösa det med lite fantasi, annars så har säkert Hags riktiga upphängningar för en större summa.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Eller peta i ett lager i öglan och vänd på skakeln.

En rörbit med samma innermått som lagrets yttermått sen svetsar man på en bult motsvarande vad det sitter på öglan och vänder på schacklet som du säger.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Reservdelar-/Kullager-41400/

http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Schackel-rak-25383/

Antar att måtten som anges på schacklen är bultens grovlek? finns både 10 och 12mm på lager och schackel.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Ett lager i öglan och vända på schaklet är det smidigaste antagligen! Om jag inte hittar ett med exakt samma yttermått som öglan, kan jag då ta ett något mindre och typ punkta fast det i öglan? Om man sätter jorden på öglan, kommer lagret att bränna fast när man sätter svetsen i den?
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Varför inte byta keTTingen (eller hur stavas det nu på SH) mot något snyggt rep, eller tågvirke som man säger på sjön. Tyst, snyggt och billigt.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Ett lager i öglan och vända på schaklet är det smidigaste antagligen! Om jag inte hittar ett med exakt samma yttermått som öglan, kan jag då ta ett något mindre och typ punkta fast det i öglan? Om man sätter jorden på öglan, kommer lagret att bränna fast när man sätter svetsen i den?

Måste vara bättre att svetsa nån form av stopp så inte lagret ramlar ur än att svetsa i lagret. Det funkar säkert om det bara ligger där, det är inga enorma varvtal direkt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ett lager i öglan och vända på schaklet är det smidigaste antagligen! Om jag inte hittar ett med exakt samma yttermått som öglan, kan jag då ta ett något mindre och typ punkta fast det i öglan? Om man sätter jorden på öglan, kommer lagret att bränna fast när man sätter svetsen i den?

Lägg en karosseribricka och någon vanlig på var sida av lagret så det hålls på plats.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nu börjar det likna något! Hoppas det lilla lagret (med yttermått 28) från biltema håller för nu ligger den där inne och skramlar!
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Lägg en karosseribricka och någon vanlig på var sida av lagret så det hålls på plats.

Så blev det och den gungar så jävla exklusivt nu! Tack för hjälpen allihop med all input! Tänk vad man kan göra med en hundring och ett forum. Tyvärr så kan jag inte ladda upp bilder varken via tapatalk eller datorn.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top