Ducati Monster sotar på en cylinder

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har mappat om min Monster 696 med en Hypertrick map från IBC. Dom mappade bort lambdasondern så jag såg ingen direkt anledninga att låta dom sitta kvar så jag plockade helt enkelt bort dom.

Det som jag reagerade på var att vertikal cylinders lambda var ordentligt bränd och ren men den horisontella var sotig som fan.

Hade redan innan mappningen problem med en felkod på horisonell lamda som efter inspektion var sotig då med. Efter en resa med gasolen så fungerande den igen. Det är alltså inget fel som är relaterat till Hypertrick mappen.

Känner jag på avgaserna vid uppstart så är högra pipan (horisontell cylinder) märkbart kallare än vänstra pipan.



Den är också lite svajig på tomgång. Inte så att den hackar och håller på att dö men ett litet tapp som jag misstänker är missade tändningar. Har inga felkoder på den dock...

Fullservad, nya remmar (inte felindexerade) nya stift (inte Kina kopior)

Vad kan det vara för nåt som är fel och hur fan felsöker jag det?

Det jag tänker göra är att switcha tändspolarna mellan cylindrarna för att se om jag eventuellt flyttar felet men sen efter det vet jag inte.

image.jpg
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Orsaken till den svajiga tomgången kan vara att gasspjällen är osynkade och att du måste justera in dessa med synkklockor.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Leakdown test = svar om den läcker i ringar , in eller avgas
, Synka , och du borde vara på banan...

sen har vissa marelliboxar separata tabeller för fram och bakcyl , både tänd och soppa. Men börja med det rent mekaniska...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ok, tack för svaren. När jag tidigare gjort leakdown på bilmotorer har det varit riv skiten. Och det har varit leakdown av topp.

Får jag verkligen svar på om ringarna är täta med ett leakdown? Borde jag inte få samma svar med ett komp prov?

Behöver ju nödvändigtvis inte vara en ring heller, kan vara en ventilstyrning med...

Kan oxå nämna att jag har bra koll på oljenivån och den har inte förbrukat nån olja så att det märks på oljenivån.

Hoppas verkligen inte på olja. Då är motorn ordentligt misshandlad på dom ~300 mil den rullat när jag tog över den...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Orsaken till den svajiga tomgången kan vara att gasspjällen är osynkade och att du måste justera in dessa med synkklockor.

Svajig tomgång är dåligt beskrivet av mig. Den bluddrar på jämnt och fint men plötsligt ett litet hack och det syns på varvräknanarn, direkt tillbaka till jämn tomgång. 10 sek senare samma sak osv, osv. Jag uppfattar det som tändmissar.

Skulle vilja att nån erfaren ducatist-mekaniker tog sig en titt på den men det verkar vara ont om dom i Göteborg och helt fel årstid att ta den till Biscaya.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ingen i göteborg med omnejd som har en cylinderläckagetestare att låna/hyra ut?

Biltema har en för 1000spänn blankt men den kommer jag inte att använda många gånger och den tusenlappen skulle jag hellre använda till en EvoTech Tail Tidy..
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Rent spontant så finns det en rad andra felkällor som är mer troliga än att det skulle vara ett oljeläckage.
Läckande spridare, TPS, tempsensor...
Bränner den olja brukar det osa om avgaserna och t o m blåröka.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Rent spontant så finns det en rad andra felkällor som är mer troliga än att det skulle vara ett oljeläckage.
Läckande spridare, TPS, tempsensor...
Bränner den olja brukar det osa om avgaserna och t o m blåröka.

Den ryker inte.

Jag tror varken på TPS eller tempsensor av den anledningen att jag tror att båda cylindrarna delar på en TPS och en tempsensor.

Hittar inte var jag ansluter slangarna för att synca spjällhusen eller vilken/vilka skruvar jag balanserar med. Hittar dock två andra skruvar (en på varje spjäll) för att ställa tomgång.

Det skulle kanske kunna vara en potentiell felkälla om nån tomtejävel skruvat på den ena så det är obalans. Tänkte bottna dom i morgon och räkna varv.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Ok, tack för svaren. När jag tidigare gjort leakdown på bilmotorer har det varit riv skiten. Och det har varit leakdown av topp.

Får jag verkligen svar på om ringarna är täta med ett leakdown? Borde jag inte få samma svar med ett komp prov?

Behöver ju nödvändigtvis inte vara en ring heller, kan vara en ventilstyrning med...

Kan oxå nämna att jag har bra koll på oljenivån och den har inte förbrukat nån olja så att det märks på oljenivån.

Hoppas verkligen inte på olja. Då är motorn ordentligt misshandlad på dom ~300 mil den rullat när jag tog över den...

enkel "leakdown"

Du kan göra som följer:
slå sönder ett tändstift , svetsa dit en trycklufts nippel,

sätt en stadig nyckel på veven
ställ kolv på ÖD i "tändfasen" , (dvs båda ventilerna stängda)

håll i nyckel/Vev , anslut tryckluft (typ 8 kg/cm) OBS håller du inte veven på exakt ÖD kommer den vilja skjuta ner , går den "bakåt" kan startmotordreven "må illa"

Om allt är rätt så står kolv/vev kvar, och hör Du nu "pys" i luftfilter/insug , Avgasrör Vevhusvent ( OBS vevhusvent går ofta upp luftfilterboxen ) du kan nu avgöra "bara" med pyset om de skiljer mellan främre och bakre cyl

Med en riktig Leakdown mätare ser du en % sats av läkaget , och genom att T ex höra pys i avgasrör /ls vevhusvent kan man avgöra om ringar / ventiler är otäta
Alla motorer läcker, som jämförelse , en radfyra precix inkörd ( med torrtorkade ringar och lopp ?( ja jag vet :huvet om alla varianter för inkörning) ) brukade ca 2-4 % leakdown ,oftast bara genom ringarna.

men med denna enkla "tändstiftsventil" , kan Du iaf avgöra Var det läcker...

Om du nu har läkage ner till vevhuset , prova med nån "Tjokolja" Lr bara några droppar ifrån oljekannan in i cylindern genom tändstifthålet, veva ett varv Lr 2 på veven , och kolla igen om det blev mindre pys i vevhuset,, Då är det dags för en honing och nya ringar..
Bara mina 5 cent ...
Billigt och enkelt (precix som jag) :gnissla
:glömdet
med
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
enkel "leakdown"

Du kan göra som följer:
slå sönder ett tändstift , svetsa dit en trycklufts nippel,

sätt en stadig nyckel på veven
ställ kolv på ÖD i "tändfasen" , (dvs båda ventilerna stängda)

håll i nyckel/Vev , anslut tryckluft (typ 8 kg/cm) OBS håller du inte veven på exakt ÖD kommer den vilja skjuta ner , går den "bakåt" kan startmotordreven "må illa"

Om allt är rätt så står kolv/vev kvar, och hör Du nu "pys" i luftfilter/insug , Avgasrör Vevhusvent ( OBS vevhusvent går ofta upp luftfilterboxen ) du kan nu avgöra "bara" med pyset om de skiljer mellan främre och bakre cyl

Med en riktig Leakdown mätare ser du en % sats av läkaget , och genom att T ex höra pys i avgasrör /ls vevhusvent kan man avgöra om ringar / ventiler är otäta
Alla motorer läcker, som jämförelse , en radfyra precix inkörd ( med torrtorkade ringar och lopp ?( ja jag vet :huvet om alla varianter för inkörning) ) brukade ca 2-4 % leakdown ,oftast bara genom ringarna.

men med denna enkla "tändstiftsventil" , kan Du iaf avgöra Var det läcker...

Om du nu har läkage ner till vevhuset , prova med nån "Tjokolja" Lr bara några droppar ifrån oljekannan in i cylindern genom tändstifthålet, veva ett varv Lr 2 på veven , och kolla igen om det blev mindre pys i vevhuset,, Då är det dags för en honing och nya ringar..
Bara mina 5 cent ...
Billigt och enkelt (precix som jag) :gnissla
:glömdet
med

Tack. Det är förvisso Italienskt med all charm och karaktär och "övriga engenskaper" man får på köpet men hoppas verkligen inte jag behöver hona efter 450mil...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag är mer inne på soppa som rinner igenom och brinner avgasröret.

Har kollat "tomgångsskruvarna" på spjällen. Blåmålade (typ fabrik) och exakt lika mycket urskruvade på båda sidorna.

Mätte varvtalet på tändkabel på båda cylindrarna (dock inte samtidigt). Vet att detta är mycket oprecist men höll jag konstant gas på 2500rpm så pendlade instrumentet +/- 50-60 rpm på vertikala cylindern. På horisontella så hade jag liknande siffror men då och då rasade den ner så mycket som 3-500rpm.

Detta är den hittills klaraste indikationen jag har. Har snabbt tittat över kablaget och hittar inget visuellt på vare sig kablar eller kontakter. Tänkte sikta in mig på tändspolen.

Nån som vet om det går att mäta sig till tändspolefel? Eller tänker jag fel, finns det annat som är rimligare?
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jag är mer inne på soppa som rinner igenom och brinner avgasröret.

Har kollat "tomgångsskruvarna" på spjällen. Blåmålade (typ fabrik) och exakt lika mycket urskruvade på båda sidorna.

Mätte varvtalet på tändkabel på båda cylindrarna (dock inte samtidigt). Vet att detta är mycket oprecist men höll jag konstant gas på 2500rpm så pendlade instrumentet +/- 50-60 rpm på vertikala cylindern. På horisontella så hade jag liknande siffror men då och då rasade den ner så mycket som 3-500rpm.

Detta är den hittills klaraste indikationen jag har. Har snabbt tittat över kablaget och hittar inget visuellt på vare sig kablar eller kontakter. Tänkte sikta in mig på tändspolen.

Nån som vet om det går att mäta sig till tändspolefel? Eller tänker jag fel, finns det annat som är rimligare?

Skifta spolar ...
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Tack. Det är förvisso Italienskt med all charm och karaktär och "övriga engenskaper" man får på köpet men hoppas verkligen inte jag behöver hona efter 450mil...

Meen

precix som Du säger ..Ducatistarbetaren kanske drog på lunch innan han monterade den horisontella cyllen.... Och kom tillbaka , stärkt med Grappa eftert lunch och smällde dit cylindern med lite extra "vilja" och pajade ringarna...

sånt här vet man aldrig nått om.... :fakta

Lr oxå var det den marelli anställde som drog en extra grappa innan ham fixade tändspolen.... Lr klämde fast kontaktstycket på kabelhärvan....

vad vet jag ? :va


Osså får Du inte föringa glädjen att få montera ner och mecka ( trots att det är mitt i säsongen ) :rolleyes:
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Meen

precix som Du säger ..Ducatistarbetaren kanske drog på lunch innan han monterade den horisontella cyllen.... Och kom tillbaka , stärkt med Grappa eftert lunch och smällde dit cylindern med lite extra "vilja" och pajade ringarna...

sånt här vet man aldrig nått om.... :fakta

Lr oxå var det den marelli anställde som drog en extra grappa innan ham fixade tändspolen.... Lr klämde fast kontaktstycket på kabelhärvan....

vad vet jag ? :va


Osså får Du inte föringa glädjen att få montera ner och mecka ( trots att det är mitt i säsongen ) :rolleyes:

Så kan det vara. Har också googlat skiten ur I-plattan och hittat trådar från US där det bubblas om felkablerade tändspolar. Skulle om jag fattar rätt (är i princip elektisk analfabet) vara korsade kablar på primärsidan. Nu gällde det 2008 år modell men jag skall kika på det ändå. Och jag skall växla spolarna.

Inga problem att det är säsong. Har mosat till skuldran/nacken med en massa nerver i kläm så jag kan inte köra ändå. Vad värre e är att jag kan inte skruva heller utan att grina....
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har switchat spolar och den går fortfarande betydligt kallare på horisontella......

Jag skiter i det så länge. Har beställt nån billig leakdown pryl.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
enkel "leakdown"

Du kan göra som följer:
slå sönder ett tändstift , svetsa dit en trycklufts nippel,

sätt en stadig nyckel på veven
ställ kolv på ÖD i "tändfasen" , (dvs båda ventilerna stängda)

håll i nyckel/Vev , anslut tryckluft (typ 8 kg/cm) OBS håller du inte veven på exakt ÖD kommer den vilja skjuta ner , går den "bakåt" kan startmotordreven "må illa"

Om allt är rätt så står kolv/vev kvar, och hör Du nu "pys" i luftfilter/insug , Avgasrör Vevhusvent ( OBS vevhusvent går ofta upp luftfilterboxen ) du kan nu avgöra "bara" med pyset om de skiljer mellan främre och bakre cyl

Med en riktig Leakdown mätare ser du en % sats av läkaget , och genom att T ex höra pys i avgasrör /ls vevhusvent kan man avgöra om ringar / ventiler är otäta
Alla motorer läcker, som jämförelse , en radfyra precix inkörd ( med torrtorkade ringar och lopp ?( ja jag vet :huvet om alla varianter för inkörning) ) brukade ca 2-4 % leakdown ,oftast bara genom ringarna.

men med denna enkla "tändstiftsventil" , kan Du iaf avgöra Var det läcker...

Om du nu har läkage ner till vevhuset , prova med nån "Tjokolja" Lr bara några droppar ifrån oljekannan in i cylindern genom tändstifthålet, veva ett varv Lr 2 på veven , och kolla igen om det blev mindre pys i vevhuset,, Då är det dags för en honing och nya ringar..
Bara mina 5 cent ...
Billigt och enkelt (precix som jag) :gnissla
:glömdet
med
Den här leaq down metoden tska jag komma ihåg, tackar!
 

Hermie

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2003
Ort
innerstan
Hoj
SportHoj eller Fighter
När du fick ecu'n "uppgraderad" var du iväg och fick hojen bänkad?

Om inte och han som fixade med datorn bara justerade till den datorn du hade från början att ge mer soppa så kanske något elektroniskt fel i datorn kvarstår.

Jag var iväg i våras för att få spridarna till min båtmotor provtryckta och då skiljde det plötsligt 15-20% mellan spridarna (det gjorde det inte förrförra våren då motorn byggdes).
Jag ville ha dom kollade då den slagit igen samma stift 2ggr i slutet av förra sommaren.

Firman som kollade upp dom satte då ihop ett sett på 4 spridare som var närmare varandra (3-5%) och det gav jämnare gång, mer fart och alla stiften ser lika ut nu.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
När du fick ecu'n "uppgraderad" var du iväg och fick hojen bänkad?

Om inte och han som fixade med datorn bara justerade till den datorn du hade från början att ge mer soppa så kanske något elektroniskt fel i datorn kvarstår.

Jag var iväg i våras för att få spridarna till min båtmotor provtryckta och då skiljde det plötsligt 15-20% mellan spridarna (det gjorde det inte förrförra våren då motorn byggdes).
Jag ville ha dom kollade då den slagit igen samma stift 2ggr i slutet av förra sommaren.

Firman som kollade upp dom satte då ihop ett sett på 4 spridare som var närmare varandra (3-5%) och det gav jämnare gång, mer fart och alla stiften ser lika ut nu.

Nej, bänkade inte, skickade in min performance ECU. Tror inte att IBC bara justerade till. Så vitt jag vet är dom relativt ensamma om att mappa om på original ECU och det är om jag förstått rätt en helt ny mapp, ingen korrigering av den gamla och ingen piggy back lösning. IBC har ett gott renomé och vet utan tvekan vad dom gör.

Det som är lite lustigt är att lambdan på horisonell var jävligt sotig (se bilden i först inlägget) men stiften var lika på båda cylindrarna och inte sotiga alls. Hur förklarar man det?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top