Varvtid Gelleråsen

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Ungefär vilken varvtid har en duktig förare om han/hon kör en R6:a på Gelleråsen?
Tack på förhand.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
hej
En vass förare kör runt 1.07 på Åsen. Aurore M kör fort, 1.09 och Robban G 1.06
För att få tider på olika förare kan man använda AMIGOO:
http://www.amigoo.se/heat/15797
Det går att välja andra tävlingar för andra tider!
Lycka till!
PS
vi var på Kinnekulle och körde aprilia RS250 igår, verkligen ett fint arrangemang med Micke Rehnberg.
DS
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Handlar frågan om raceförare på bananpassad R6 med rätt drevning för banan, slicks och uppgraderad fjädring? Eller en standard gathoj med standard drevning, sportdäck och en bandagsåkare?
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej Tobbeblårök!
Var det någon slags tvåtaktsträff? Hade varit kul i så fall? Det skulle vara kul med lite mer bana och min Aprilia.

Hej psxcare!
Ja min fråga var ju minst sagt luddig men jag var nog ute efter en "van bandagsåkare" på en standard R6:a med standard drevning. Jag håller på att malla in ett litet beräkningsprogram jag gjort. Jag har fått en effektkurva från en standardhoj och jag upptäckte igår att det går att mäta avstånd mha Google Map....skall bli spännande. Är det så att det krävs lägre utväxling än standard på en -06 R6:a, för att förbättra varvtiderna på Gelleråsen? Jag får det resultatet hittills.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Hej Tobbeblårök!
Var det någon slags tvåtaktsträff? Hade varit kul i så fall? Det skulle vara kul med lite mer bana och min Aprilia.

Hej psxcare!
Ja min fråga var ju minst sagt luddig men jag var nog ute efter en "van bandagsåkare" på en standard R6:a med standard drevning. Jag håller på att malla in ett litet beräkningsprogram jag gjort. Jag har fått en effektkurva från en standardhoj och jag upptäckte igår att det går att mäta avstånd mha Google Map....skall bli spännande. Är det så att det krävs lägre utväxling än standard på en -06 R6:a, för att förbättra varvtiderna på Gelleråsen? Jag får det resultatet hittills.

Min upplevelse är att många kör 1.16 - 1.22
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Hej Tobbeblårök!
Var det någon slags tvåtaktsträff? Hade varit kul i så fall? Det skulle vara kul med lite mer bana och min Aprilia.

Micke Rehnberg har annonserat om banträffen sedan april. Ingemar Stig hade annonserat att han skulle komma, men fick förhinder. Så tråkigt att du missat info om träffen, nu när chansen att åka på Kinnekulle fanns. Det var mest classic-hojar, men en handfull med nyare maskiner. Aprilior, RD 350 maskiner och en Suzuki T20. Pam körde inte sin MZ, utan rullade runt med sin Aermacci.
Micke tänker göra om arrangemanget nästa år, berättade han för mig.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej psxcare!
Ja min fråga var ju minst sagt luddig men jag var nog ute efter en "van bandagsåkare" på en standard R6:a med standard drevning. Jag håller på att malla in ett litet beräkningsprogram jag gjort. Jag har fått en effektkurva från en standardhoj och jag upptäckte igår att det går att mäta avstånd mha Google Map....skall bli spännande. Är det så att det krävs lägre utväxling än standard på en -06 R6:a, för att förbättra varvtiderna på Gelleråsen? Jag får det resultatet hittills.

Tjena!

Min uppfattning är absolut att drevningen gör mest på en gathoj för att sänka varvtider. Som nr 2 - byt till mjukare (än orginal) däck och som nr 3 försök att snubbla rätt i den förb....e fjädringsdjungeln.

I ett rookierace på Gelleråsen -01 körde jag 12:eek:r med min R6-99. Sommaren efter när jag satt lysen och orginaldrevning på samma hoj körde jag höga 13. Däcken jag använde då tog jag ur den trave Metzeler Rennsport jag hade kvar sen räseråren. Fjädringen rörde jag inte öht, så skillnaden (ca 1.5sek) beror enbart på utväxlingen. Och ett visst adrenalinpåslag kanske...
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Tjena!

Min uppfattning är absolut att drevningen gör mest på en gathoj för att sänka varvtider. Som nr 2 - byt till mjukare (än orginal) däck och som nr 3 försök att snubbla rätt i den förb....e fjädringsdjungeln.

I ett rookierace på Gelleråsen -01 körde jag 12:eek:r med min R6-99. Sommaren efter när jag satt lysen och orginaldrevning på samma hoj körde jag höga 13. Däcken jag använde då tog jag ur den trave Metzeler Rennsport jag hade kvar sen räseråren. Fjädringen rörde jag inte öht, så skillnaden (ca 1.5sek) beror enbart på utväxlingen. Och ett visst adrenalinpåslag kanske...

Jag ser här i mina analyser att får nära bästa varvtiden om jag byter 16 kugg mot 14 kugg fram. Det går att få ett par hundradelar till om jag går upp nå'n kugg på bakdrevet. Jag tror att 16/45 är original (kan ha fel förstås). Med original hinner man bara med upp till 4:ans växel på långrakan (växlingsvarvtal 15600 rpm). Med 14 kugg hinner man gott och väl få i 6:an innan det är dags att bromsa. Dock sjunker varvtiden bara med 3/10 s med 14 kugg (från 76.3 s till 75.9 s). Detta är ju bara teoretiska siffror men det vore kul att jämföra med ett verkligt fall någon gång. Det finns väl loggers som registrerar det mesta?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag ser här i mina analyser att får nära bästa varvtiden om jag byter 16 kugg mot 14 kugg fram. Det går att få ett par hundradelar till om jag går upp nå'n kugg på bakdrevet. Jag tror att 16/45 är original (kan ha fel förstås). Med original hinner man bara med upp till 4:ans växel på långrakan (växlingsvarvtal 15600 rpm). Med 14 kugg hinner man gott och väl få i 6:an innan det är dags att bromsa. Dock sjunker varvtiden bara med 3/10 s med 14 kugg (från 76.3 s till 75.9 s). Detta är ju bara teoretiska siffror men det vore kul att jämföra med ett verkligt fall någon gång. Det finns väl loggers som registrerar det mesta?

Visst, det är ju bra om alla växlar utnyttjas på rakan, men viktigare är att ha bra skjuts = rätt varvtal ut ur kurvorna. På nån bana kanske det ger bäst varvtid att dreva så bara fyran används på rakan men istället ha ett perfekt varv med bra tryck ut på rakan. Man får inte va så petig med att sexan alltid ska varvas ur.
Gåsen med orgdrevning ger t.ex. att tvåan blir för låg och trean för hög genom depåböjen. Har för mig att det blev konstigt ur esset också men kan ha rört ihop det :va. Så upplevde jag det med R6 -06:an (för det är väl den vi pratar om?).
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Visst, det är ju bra om alla växlar utnyttjas på rakan, men viktigare är att ha bra skjuts = rätt varvtal ut ur kurvorna. På nån bana kanske det ger bäst varvtid att dreva så bara fyran används på rakan men istället ha ett perfekt varv med bra tryck ut på rakan. Man får inte va så petig med att sexan alltid ska varvas ur.
Gåsen med orgdrevning ger t.ex. att tvåan blir för låg och trean för hög genom depåböjen. Har för mig att det blev konstigt ur esset också men kan ha rört ihop det :va. Så upplevde jag det med R6 -06:an (för det är väl den vi pratar om?).

Nej det råkade bli så just i detta fall. Jag har knåpat ihop andra "fantasibanor" med t.ex. mycket knixiga partier och en lång raka. Då får jag ju bästa varvtiden om man växlar så lågt att hojen "går i väggen" på rakan. Ja jag tror det är en 06:an eller möjligen 07:a.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top