Färglös (genomskinlig) kedjespray...?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag behöver det samlade sporthojskollektivets hjälp. Är det någon som vet om det finns en kedjespray som är färglös / genomskinlig, har god vidhäftning och naturligtvis utför sin smörjande uppgift på ett hyggligt sätt...?

Jag har under de sista femton åren i princip endast använt Motul Chain Lube Road eller Castrol Chain Wax. Båda har fungerat helt utan anmärkning. God vidhäftning (så länge de appliceras på varm kedja och sedan tillåts torka en stund innan körning) och förmodad god smörjning (jag vet inte att jag nöter ut fler kedjor än någon annan). Enda "problemet" är att dessa är allt annat än färglösa / genomskinliga då de lämnar en grå-vit färg på kedjan. Om man har värsta sortens guldfärgade blingkedja så känns det liksom onödigt att spraya den vit med kedjespray...

Jag har precis provat Maxima Crystal Clear Chain Lube. Förvisso färglös, men jag tror att de glömde det där med vidhäftning. Det mesta verkar hamna på svingen, ljuddämparen och resten av hojen, trots ovan nämnda applicering och trots avtorkning innan körning...

Bra förslag mottages tacksamt. Eller är det old skool metoden med oljebad och rejäl avtorkning som gäller...?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag använde Castrol Chain Wax förr och märkte av det där med att det blev en vit/grå färg av det. Numera kör jag med Q8 Chain Lube och märker inte alls av någon sådan form av färgning även fast smörjan är gulaktig i tonen. Men visserligen så torkar jag av överflöd som hamnar på sidan av länkarna med en trasa i samband med påläggningen också.

Det är en klibbig version av smörj. Lite stänkigt är det väl men inte alls som vanligt oljesmörj. Men vill man ha en kedja bling-ren är det nog till att undvika att spruta på sidorna av kedjan och torka bort det som nu hamnar där. Och sedan rengöra den, ofta. För hur det än är så blir den ju svartlortig fort, iaf om man kör gata.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
För att visa blingkedjan räcker det väl med att torka av utsidan på länkarna, där gör ju smörjan inte mycket nytta i alla fall.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top