Böter för ordentlig fortkörning?

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Om man googlar på vad man kan råka ut för för böter för fortkörning står det ofta 5 km över hastighetsgräns upp till 30 km/h för fört. Men vad händer om man åker fast i de farter som många mc förare faktiskt kör i? Ponera att någon drar 170 km/h på 70 sträcka och blir klockad, vad hännder? Jag antar att det blir dagsböter, men hur mycket blir det? Jag vet att det är relaterat till inkomst, men säg att man tjänar 600.000kr per år. Vad får man pröjsa? får man nånsin tillbaka körkortet? Hur lång spärrtid får man?
Jag undanbeder mig från svar av typen"man skall inte köra så fort" osv. Klart man inte skall. Jag bara tänker hypotetiskt..
 
Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag känner en som körde i 130 på 50väg, han förlorade kortet ett år och böter på ca 50 000 (om han talar sanning...), detta i bil, men det är väl samma sak antar jag.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag känner en som körde i 130 på 50väg, han förlorade kortet ett år och böter på ca 50 000 (om han talar sanning...), detta i bil, men det är väl samma sak antar jag.

Låter tufft. Min far åkte dit på 140 på 50väg. Blev av med kortet i 3 månader och högsta bötesbelopp. Inga dagsböter.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Låter tufft. Min far åkte dit på 140 på 50väg. Blev av med kortet i 3 månader och högsta bötesbelopp. Inga dagsböter.

Det låter som han överklagat och haft intyg från jobb (eller något annat) att han måste ha körkortet för att ha kvar sitt jobb eller annars vara utan inkomst? Jag åkte dit för 126 på 70 väg, blev av med det i 4 månader enligt tabellen och fick runt 4000 kr i böter.

Något som vet hur många dagsböter man får vid snabbare hastigheter? Måste finnas några rekommendations-tabeller för åklagaren tycker man, hur annars ska han/hon veta vad det ska sätta till? :va
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det låter som han överklagat och haft intyg från jobb (eller något annat) att han måste ha körkortet för att ha kvar sitt jobb eller annars vara utan inkomst? Jag åkte dit för 126 på 70 väg, blev av med det i 4 månader enligt tabellen och fick runt 4000 kr i böter.

Något som vet hur många dagsböter man får vid snabbare hastigheter? Måste finnas några rekommendations tabeller för åklagaren tycker man, hur annars ska han/hon veta när vad den ska sätta? :va

Har för mig att det var länstyrelsen som rekommenderade hur länge han skulle bli av med lappen. Han ringde dit och pep som fan kom jag ihåg. Egenföretagare med uppdrag 20-30mil hemifrån. Det som kostade mest var att han fick anställa en chaufför i tre månader. Blev en arbetslös ungdom och jag tror tom att Arbetsförmedlingen betalade halva lönen...
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Låter tufft. Min far åkte dit på 140 på 50väg. Blev av med kortet i 3 månader och högsta bötesbelopp. Inga dagsböter.

Det enda jag vet var att det dessutom var inne i stan, så det kanske påverkar också. 6 på morgonen. :huvet
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
En bekant körde ifrån polishelikoptern ned för Hallandsåsen, dvs fortare än 240 km/h.
Han fick faktiskt behålla körkortet men det var också massa överklagande och hänvisning till sjuka barn osv. Han fick villkorligt så om han gjorde några som helst andra förseelser inom ett par år så hade han blivit av med lappen och fått böta. Jag vet dock inga belopp.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Vid vårdslöshet i trafik tar man hänsyn till andra faktorer också utöver hastigheten. Trafiksituation, körningen, omständigheter. Det tillsammans bestämmer påföljden.

Jag känner en som plockades för 165 km/h förbi ett vägarbete. Det blev dyrt men han körde generellt sett som ett jävla svin så det var lagom åt'n.
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Tror inte folk stannar helt enkelt. Är ju trots allt sporthojjar. Racemaskiner på gator. Som jag sa klockas jag i 299 så fortsätter jag antagligen därikring ett par km innan jag svänger av och pustar ut en stund. Men det blir ju av med kortet, vårdslöshet i trafik, smitning osv så påföljden är nog inte jättemild om dom får tag på en. Inget cooling snack bara att jag resonerar att stannar jag i den hastigheten är det nästan lika jävla kört. Och jag kan inte förlora kortet igen.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Blev uppmätt till 130 på 70-väg för 7 år sedan. Polisen skrev ner det till 100 på plats så det blev 3200 kr och en varning från Länsstyrelsen. Sedan dess har jag klarat mig... :hihi
 

moddlaren

Guest
Av egen erfarenhet av 74km för fort på 70 sträcka så är risken att du får typ 3-4000 i böter o indraget körkort i 12 mån det var mitt straff.

just det dom hade följt efter mej några mil i en sivilbil och filmen lämnade inget till slumpen
 
Last edited:

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
En polare blev tagen med lasern i 159km/h på 70-väg. Blev av med kortet 8 månader och 30 dagsböter tror jag de var. Han hade precis flyttat hem från Norge så hade ingen inkomst i Sverige. Bötes beloppet slutade på tre tusen kr. Hade alltså blivit dyrare om han kört 35 för fort :D Åtta månader utan kort är ju riktigt surt dock! Jag körde 100m bakom men klarade mig :Bugar
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
180 på 50 väg! 6 mån indragning och 8000kr i böter!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Borde vara fler som har personlig erfarenhet? Hur många kör inte 100+ dagligen?

Det är rätt glest mellan poliserna, så om man inte envisas med att köra fort som fan ofta på samma väg så de boende ruttnar ihop och ringer polisen och berättar att hojarna far förbi i herrejävlarhastigheter vid vissa klockslag borde man klara sig undan rätt bra.
Själv har jag haft turen att åka igenom några hastighetskontroller just när det varit fika, eller så har de stått på ställen där det varit uppenbart att de kan stå, som vid korta hastighetssänkningar vid korsningar eller skolor och sånt. Där brukar jag hålla hastigheten någorlunda.:hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top