Försäkring/övningsköra

mabe96

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2013
Ort
Malmö
Hoj
-
Tjena, (har skiljda föräldrar)
Om min mamma har en MC som är skriven på henne kommer jag inte få övningsköra med den då, ifall jag är skriven hos min pappa? Slutar försäkringen gälla då?
Finns det något försäkringsföretag som tillåter en att köra på mc:n även om man inte är inskriven som boende på den adressen?

Mvh Marcus
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Hej!

Den viktigaste regeln är att den som är huvudsaklig brukare står på försäkringen. Det låter som om detta i det här fallet är din mor, vilket är som det ska.

Man kan välja när man försäkrar vilka det är som ska få köra hojen. När jag försäkrade med Svedea så valde jag att jag var den enda föraren (förutom maka/sambo), för att få ner premien. Det lättaste är nog om ni ringer försäkringsbolaget och kollar vilka regler som gäller.

Har ni rätt val ikryssat så bör det inte vara några problem.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Det är väl bara att skriva över hojen på far din? Om jag läser mellan raderna rätt så står din hoj på din mor.
Är det inte så att det är din hoj, utan din mors, så spelar det ju ingen roll som föregående skribent påpekat.

Men nu är jag nyfiken på vad det är för hoj. :)
 

mabe96

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2013
Ort
Malmö
Hoj
-
Så dom kan acceptera att jag kör på hojen fast jag inte står skriven där? Ska ringa och höra runt imorgon isåfall!
 

mabe96

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2013
Ort
Malmö
Hoj
-
Saken är att mina föräldrar pratar inte ens med varandra och min mamma vill köpa en hoj men hon vill ju att den ska vara hemma hos henne isåfall, alltså är det inget alternativ.

ska ta a2 kort så Kawasaki 250r är det vi kikar på:)
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Det bästa är ju att ställa hojen på dig. Det blir dyrare försäkring, men du kan ju förvara den där du vill, och du får ersättning när du klotar den. På det viset kan den ju stå hos mor din, och du kör med far din.

För med handen på hjärtat, kommer försäkringsbolaget att tro på att din morsa är den huvudsakliga brukaren av en ninja 250? :tungan
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Precis som Tommy.exe säger, försäkringsbolaget är inte dumma. Hoppas du förstår att du kan bli utan/nedsatt ersättning om du har försäkrat den på någon som ej brukar den? (Även kallat försäkringsbedrägeri)

Stå ditt kast och punga ut, 250cc lär inte kosta många lappar för dig ändå. (Japp jag vet att jag är hård, men så är livet tyvärr)

Lycka till med övningskörningen :yoparty
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte nog med att man kan bli utan ersättning, man kan också bli avkrävd skadestånd om man ställt till med något som trafikförsäkringen täcker... Det kan innebära skuldsättning för livet om man har otur.
 

mabe96

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2013
Ort
Malmö
Hoj
-
Vi ringde och pratade med olika försäkringsbolag och jag fick övningsköra på denna hoj enda saken som skulle hända är ifall det sker en olika så blir självrisken 10 000kr dyrare!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top