Trial

Roadlaker

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2014
Ort
Växjö
Hoj
Jag går
Tjena!

Tänkte att det var lite dåligt med trial-trådar här på forumet. Det senaste jag kunde hitta var från 2011 (tror jag :gnissla ).
Anledningen till tråden är att jag vill höra mer om hela trialcykeln i sig. Gått i tankarna att införskaffa sig en ett bra tag nu.
Vilket/vilka märken kan man sikta in sig på till en förstahoj, samt kubikantal. Sherco, gasgas, beta mfl?
Allt positivt/negativt om trial får ni gärna dela med er av och skriva här, så att en ovis man förhoppningsvis kan bli lite visare!

Hittade tyvärr ingen kategori/tråd i forumet om tips inför köp så la denna under offroad.

Tack på förhand!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag provade lite för många år sedan.
Tyckte att kroppen började bli för sliten för enduro.
Trial är som yoga - Ser ganska lugnt ut, men jävlar vad trött man blir!

Förmodligen så är de seriösa fabrikaten ganska likvärdiga, men jag skulle råda dig att satsa på någon som har god reservdelstillgång där du bor och lagom stor motor.
En 125 räcker gott till en nybörjare, men en 250 räcker hela livet.

Åsså lite å ronka till:
 

Roadlaker

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2014
Ort
Växjö
Hoj
Jag går
Har suttit o dreglat till trialvideor ett bra tag nu så tänkte det var dags att skrida till verket att köpa mig en egen!
Hade tänkt att skaffa den främst till lek som ger bra träning så det låter bra! Är lite av en materiallirare så skaffar helst något känt med hög kaliber för att sedan lära mig utifrån det.

Tyvärr verkar utbudet av trials i södra sverige vara rätt kasst. Så är det någon som sitter på en hyffsat ny båge de vill bli av med så hojta bara :banana
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ja sitter på en GAMMAL GG 240 (-95 tror ja), däremot e den billig :tungan
 

Roadlaker

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2014
Ort
Växjö
Hoj
Jag går
Väger Man runt 75kg och ska köra hojen som en trial räcker det med 125cc. (Du kommer utvecklas bra mkt fortare) Sikta in dig på en beta eller gasgas

Vad är det som uttrycker en beta eller gasgas framför t.ex. sherco eller montesa?
Är det stor skillnad på hojarna när man går upp i cc förutom motorkraften?
 

Fredde GSXR

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Västerhaninge
Hoj
690 SMR
Vad är det som uttrycker en beta eller gasgas framför t.ex. sherco eller montesa?
Är det stor skillnad på hojarna när man går upp i cc förutom motorkraften?

Beta och gasgas känns mer hållbara gämfört med sherco. Jag kör beta sen 6år tillbaka mest för att bergrensmotor som är försäljare i Sverige är sjuk bra att ha att göra med. Aldrig tagit mer än ett par dagar att få reservdelar.
Montesa är jättefina hojar men som nybörjare är det lättare på en 2takt.

125orna är lättare att lattja runt med och river inte iväg på samma sätt. Väger man lite mer eller vill blåsa på stigar så är en större motor all föredra
 

Roadlaker

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2014
Ort
Växjö
Hoj
Jag går
125orna är lättare att lattja runt med och river inte iväg på samma sätt. Väger man lite mer eller vill blåsa på stigar så är en större motor all föredra

Blir nog till stor del att ta sig runt på småstigar osv. och allmän lekkörning i skogen.
Siktar nog på en lite större motorklass för att sedan kunna växa i den.

Är det berggrens motor i Äng som du vänder dig till? Har de en riktig "affär/verkstad" eller sker allt via mail?
 

Fredde GSXR

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Västerhaninge
Hoj
690 SMR
Blir nog till stor del att ta sig runt på småstigar osv. och allmän lekkörning i skogen.
Siktar nog på en lite större motorklass för att sedan kunna växa i den.

Är det berggrens motor i Äng som du vänder dig till? Har de en riktig "affär/verkstad" eller sker allt via mail?

Ja det är det. Har aldrig varit där så vet inte om det fins nån affär. Ring och snacka med Rune Bergren om du är sugen på beta, han har ofta koll på några hojar till salu som inte ligger på nätet
 

Roadlaker

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2014
Ort
Växjö
Hoj
Jag går
Ja det är det. Har aldrig varit där så vet inte om det fins nån affär. Ring och snacka med Rune Bergren om du är sugen på beta, han har ofta koll på några hojar till salu som inte ligger på nätet

Tackar så mycket för kontakttipset. Hörde av mig till Rune idag och han hade direkt ett kort i tröjärmen.
Nu får man se om man kan bli vid en fin cykel innan semestern.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top