Skinnställ för mig som har ömma knän och inte är kort & tjock?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I början av säsongen skaffade jag mig mitt första skinnställ, ett delat Dainese Avro Div. Jag är cirka 181 lång och väger 74kg.

Efter flera handlares råd slutade det med storlek 48. Ben och ärmar kanske var aaningens korta, men vid storlek 50 så blev ärmar, mage och ben lite sladdriga istället. Det viktiga var ju att skydden skulle sitta på plats och enligt råd här från sporthoj så skulle ett skinnställ i rätt storlek gärna göra ont och vara kort i grenen.

Nu efter många timmar och mil har jag tyvärr upptäckt att mina knän lätt blir ömma av trycket från knäskydden, vilket gör längre körande riktigt tröttsamt, sitter och drar i byxorna och försöker byta benställning redan efter någon timme eller två. Ett tjockare underställ hjälper till att fördela trycket något.

Så jag prövade att byta ställ för en dag med min jämnlånga vän som använder ett likadant ställ, fast i storlek 50. Slutsatsen var att mina knän fortfarande blir ömma, fast det är markant bättre samt att han inte får ont i knäna av mitt ställ, så jag är nog ovanligt känslig.

Så nu är mina frågor följande;

1. Finns det någon annan som haft problem med tryck över knäna och hittat någon lösning eller ett märke som har skonsammare skydd? Det räcker inte att gå till en affär och pröva, då det tar 1-2 timmar sittandes på hojen innan ömmandet börjar. Därför tar jag väldigt gärna en rekommendation om någon haft samma problem som jag.

2. Finns det något märke som är bättre om man vill ha rätt längd utan att ärmar, ben och magparti ska sitta sladdrigt? Jag har mätt på mig själv och läst storleksguiderna för Alpine Stars, Spidi och Dainese, men för samtliga skulle befinna mig kring 44-48 för de flesta kroppsmått medan jag skulle ha 52 för min längd.
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag har samma problem med vissa skinnställ. För min del så löste jag det genom att hitta det märket som tillverkar ställ som sitter bra på mig. Precis som med hjälmar så skiljer sig samma storlek hos olika tillverkare. För min egen del så fungerade Lindstrands kanon. När jag fick på mig det första gången så blev det som en aha upplevelse. Nu är jag inne på Lindstrandsställ nr 2.

Så åk och prova, den ska inte trycka över knäna alls när det sitter som det ska. Men tänk på att dra upp benen ordentligt, byxorna ska inte sitta som ett par jeans i längd. Tänk mer Vanheden fast kortare. ?
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Tyvärr verkar det som att du har blivit vilseledd. Dainese har storlekar om man behöver en "längre"modell av en storlek. Jag köpte just en sådan som var benämnd 98 vilken var en lång modell av 48 ( har jag för mig).
Detta borde handlaren haft koll på kan man tycka.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har själv Dainese Codice Controllo Numero 90, är 182 och ca 70 kg och den är storlek 48. Tycker den passar mig perfekt. Kunde få vara någon cm längre i ärmarna. Som du sa blir det lite kort där men annars är det väldigt bra och lite tight i grenen som någon sa att det ska vara. Gick in på handelsboden för att snacka med en snubbe för att jag tänkt köpa ställ hos dem. Men han sa direkt att jag ser att du redan hittat ett och det passar ju helt perfekt ser jag.

Har inte upplevt att det är tight i knäna som du säger men köpte det av en bekant och det var väl lite inkört då. Fast har du kört med det sen början av säsongen lär det ju inte sträcka på sig så mycket mer.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har samma problem med vissa skinnställ. För min del så löste jag det genom att hitta det märket som tillverkar ställ som sitter bra på mig. Precis som med hjälmar så skiljer sig samma storlek hos olika tillverkare. För min egen del så fungerade Lindstrands kanon. När jag fick på mig det första gången så blev det som en aha upplevelse. Nu är jag inne på Lindstrandsställ nr 2.

Så åk och prova, den ska inte trycka över knäna alls när det sitter som det ska. Men tänk på att dra upp benen ordentligt, byxorna ska inte sitta som ett par jeans i längd. Tänk mer Vanheden fast kortare. ��
Ja, alltså, med stället jag har nu låter jag byxorna åka upp i ordentlig längd, de sitter inte som ett par jeans, tyvärr drar de hårt kring knäna ändå.

Hur är du i längd/vikt då förresten? För jag har hört att lindstrands ska vara ännu luftigare än exempelvis dainese. Tyvärr har jag inte sett mycket lindstrands hos mina lokala handlare, men man kanske får ta en långtur till lelles.

Tyvärr verkar det som att du har blivit vilseledd. Dainese har storlekar om man behöver en "längre"modell av en storlek. Jag köpte just en sådan som var benämnd 98 vilken var en lång modell av 48 ( har jag för mig).
Detta borde handlaren haft koll på kan man tycka.
Jag prövade ändå ställ hos två olika handlare och fick samma råd, ingen nämnde något om extra långa. Var hittade du detta storleksalternativet? När jag är inne på dainese hemsida hittar jag bara extra korta ställ, dvs storlek 27 och 28, var handlade du ditt ställ och vad är det för modell?

Har själv Dainese Codice Controllo Numero 90, är 182 och ca 70 kg och den är storlek 48. Tycker den passar mig perfekt. Kunde få vara någon cm längre i ärmarna. Som du sa blir det lite kort där men annars är det väldigt bra och lite tight i grenen som någon sa att det ska vara. Gick in på handelsboden för att snacka med en snubbe för att jag tänkt köpa ställ hos dem. Men han sa direkt att jag ser att du redan hittat ett och det passar ju helt perfekt ser jag.
När min jämnlånga vän kör i mitt ställ får inte han ont i knäna, så jag är troligen en del känsligare i knäna helt enkelt.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag får ont i ena knät pga tryck, det är väl någon av alla dumheter jag hittat på genom livet som lämnat en åverkan på knät som gjort det lite ömmare än det andra, efter ett par timmar är det rätt jobbigt. När jag åkte ner till tyskland och hem så hade jag gott om tid på mig att testa hur det inte ömmade med stället på, och kom fram till att jag var tvungen att spänna fast stövlarna om neränden på byxorna rätt annars vred sig skydden mot knät när jag satte mig på hojen vilket resulterade i ett ömt knä.
Ja, det och att lyfta upp det, men både lyfta och spänna fast stövlarna rätt var tvunget för mig.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag får ont i ena knät pga tryck, det är väl någon av alla dumheter jag hittat på genom livet som lämnat en åverkan på knät som gjort det lite ömmare än det andra, efter ett par timmar är det rätt jobbigt. När jag åkte ner till tyskland och hem så hade jag gott om tid på mig att testa hur det inte ömmade med stället på, och kom fram till att jag var tvungen att spänna fast stövlarna om neränden på byxorna rätt annars vred sig skydden mot knät när jag satte mig på hojen vilket resulterade i ett ömt knä.
Ja, det och att lyfta upp det, men både lyfta och spänna fast stövlarna rätt var tvunget för mig.
Jag kör alltid med byxorna i stövlarna, tror inte det finns någon infästningsmetod i mina stövlar (någon race-modell från tcx). Bra tips oavsett, ska försöka se om det går att korrigera på något smart sätt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör alltid med byxorna i stövlarna, tror inte det finns någon infästningsmetod i mina stövlar (någon race-modell från tcx). Bra tips oavsett, ska försöka se om det går att korrigera på något smart sätt.

Jag fäster inte heller ihop dem, men förut när jag drog på stövlarna pekade jag utåt med tårna och fick ett ömt knä, nu har jag tårna rakt fram när jag drar upp dragkedjan på stövlarna och problemet är så gott som borta. Nu har jag inte mina nya stövlar lika hårda runt vaden som de gamla så vet inte om jag skulle få samma problem med dem som med de gamla, men fortsätter att göra som tidigare av vana. :)
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Ja, alltså, med stället jag har nu låter jag byxorna åka upp i ordentlig längd, de sitter inte som ett par jeans, tyvärr drar de hårt kring knäna ändå.

Hur är du i längd/vikt då förresten? För jag har hört att lindstrands ska vara ännu luftigare än exempelvis dainese. Tyvärr har jag inte sett mycket lindstrands hos mina lokala handlare, men man kanske får ta en långtur till lelles.

Jag prövade ändå ställ hos två olika handlare och fick samma råd, ingen nämnde något om extra långa. Var hittade du detta storleksalternativet? När jag är inne på dainese hemsida hittar jag bara extra korta ställ, dvs storlek 27 och 28, var handlade du ditt ställ och vad är det för modell?

När min jämnlånga vän kör i mitt ställ får inte han ont i knäna, så jag är troligen en del känsligare i knäna helt enkelt.
Jag handlade hos Lelles.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
1. Finns det någon annan som haft problem med tryck över knäna och hittat någon lösning eller ett märke som har skonsammare skydd? Det räcker inte att gå till en affär och pröva, då det tar 1-2 timmar sittandes på hojen innan ömmandet börjar. Därför tar jag väldigt gärna en rekommendation om någon haft samma problem som jag.

Jag är 185 och 78kg, smal med muskler. Jag har samma modell som dig men storlek 50. I början när jag körde hade jag samma problem. Jag har nu använt stället sedan i april och nu börjar det sitta rätt. Både på längd och bredd.

Det blev något bättre efter lite regn så jag antar att det töjde ut sig då. Det du beskriver om knäna hade jag likadant, nu kör jag med antingen ull-underställ eller kompressions-underställ och har inte problemet längre, så det töjs bort med tiden. Men det har tagit månader för mig.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Prova och ställa dig i duschen med stället på och sen sätta dig i ställningar som töjer ut stället vid knäna.
Det kan hjälpa.

Om man jämför mitt ställ som är ett par år och ordentligt nött med polarens nya så är det ganska rejäl skillnad.
Läggar han sitt på golvet så ser det ut som ett skinnställ medans mitt ser mer ut som en tvätthög.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ta en riktigt varm dag när du känner att du har gott om tid. Klä dig i underställ och skinnställ så som du brukar (antar jag?), ring över en polare, fram med hojen, låt polaren duscha dig ordentligt med trädgårsslangen. När du är fullkomligt genomblöt - sätt dig på hojen och ut o kör med dig tills du är helt torr, eller bara lite fuktig av svett. Stället kommer att krympa lite där det inte behöver vara så stort, och töja sig där det har behov av det. Grattis till ditt långt bättre sittande skinnställ!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack, jag får pröva att blöta ner mitt ställ vid tillfälle och se om jag kan töja knäna något. Men jag har redan en del stretch i knävecket istället för skinn.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Har du flyttat ner knäskydden så långt det bara går? Hade exakt samma problem och det gjorde under på mitt ställ :tummenupp
 

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Jag är 185 och 78kg, smal med muskler. Jag har samma modell som dig men storlek 50. I början när jag körde hade jag samma problem. Jag har nu använt stället sedan i april och nu börjar det sitta rätt. Både på längd och bredd.

Det blev något bättre efter lite regn så jag antar att det töjde ut sig då. Det du beskriver om knäna hade jag likadant, nu kör jag med antingen ull-underställ eller kompressions-underställ och har inte problemet längre, så det töjs bort med tiden. Men det har tagit månader för mig.

Efter vår roadtrip är det nog dax att redigera ditt svar va :7peta
Vi har kört ner till Öland och tillbaka, spenderat ca 7-12 tim i sadeln per dag i 3 dagar och helvete vad ont vi haft i knäna :fakta Ibland var det inte ens roligt att åka trots att vägarna var bilfria och 1000 ggr bättre än Bulten :confused: Vissa sträckor låg jag på tanken med benen utsträckta bakåt i ett par mil bara för att få tebax den goa känslan:yoparty
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Känner väl igen detta otrevliga fenomen.
Köpte ett nytt "touringställ" i höstas och har haft problem med att knäna ömmar som attans i det. (Jag har också väldig känsliga knän.)
Dock måste jag säga att nu efter cirka 500 mil i det börjar det helt försvinna. Det sitter verkligen som en hand i handske annars så jag gissar att det är mer fel på mina knän än passformen, men jag är otroligt tacksam över att det verkar töjas ut lite på rätt ställen.
Med tålamod löser det sig nog, skinn har ju en förmåga att töja sig.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har du flyttat ner knäskydden så långt det bara går? Hade exakt samma problem och det gjorde under på mitt ställ :tummenupp
Mina skydd sitter tyvärr fast och går inte att justera.

Dock måste jag säga att nu efter cirka 500 mil i det börjar det helt försvinna. Det sitter verkligen som en hand i handske annars så jag gissar att det är mer fel på mina knän än passformen, men jag är otroligt tacksam över att det verkar töjas ut lite på rätt ställen.
Med tålamod löser det sig nog, skinn har ju en förmåga att töja sig.
Jag har tyvärr redan gjort runt 500 mil i mitt, så vet inte hur mycket mer det kommer ge med sig, får ge det säsongen ut antar jag.

Ibland var det inte ens roligt att åka trots att vägarna var bilfria och 1000 ggr bättre än Bulten :confused: Vissa sträckor låg jag på tanken med benen utsträckta bakåt i ett par mil bara för att få tebax den goa känslan:yoparty
Känner igen detta alldeles för väl.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tyvärr verkar det som att du har blivit vilseledd. Dainese har storlekar om man behöver en "längre"modell av en storlek. Jag köpte just en sådan som var benämnd 98 vilken var en lång modell av 48 ( har jag för mig).
Detta borde handlaren haft koll på kan man tycka.

Det vanliga är att handlarna koncentrerar på att sälja vad de har i lager.
Och sedan får de sälja det du behöver nästa gång.
Dubbla omsättningen.
Dubbla vinsten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Eftersom det blev lite bättre med tjockare underställ.
Ta och vänd ut och in på skinnstället och ta en titt på insidan. Kanske kan du "rätta" till ojämnheter knölar i knäskydden på nått sätt. (tex med fil, sax, slipskiva, dremel) Har själv löst ett liknande problem på några minuter med en vass morakniv. Efter plågats i veckor.
2) Eftersom det blev lite bättre med tjockare underställ.
Fodra knäskyddet med skumplast, tex utskuret från ett camping liggunderlag. Om för tjockt liggunderlag, dela skumplasten på mitten till tunnare.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I dag har jag duschat med stället och suttit i alla möjliga roliga ställningar inne i duschen, får se om det känns något bättre nästa gång jag kör.

Passade också på att titta in genom det perforerade fodret med hjälp av lampa. Visst sjutton går det en sicksacksöm med supergrov tråd rakt över knäskålen. Hur tänkte Dainese här?

Det är nästan så jag vill öppna upp och fästa något över, det mesta måste vara bättre än att ha en hård söm rätt i knäskålen.

1) Eftersom det blev lite bättre med tjockare underställ.
Ta och vänd ut och in på skinnstället och ta en titt på insidan. Kanske kan du "rätta" till ojämnheter knölar i knäskydden på nått sätt. (tex med fil, sax, slipskiva, dremel) Har själv löst ett liknande problem på några minuter med en vass morakniv. Efter plågats i veckor.
2) Eftersom det blev lite bättre med tjockare underställ.
Fodra knäskyddet med skumplast, tex utskuret från ett camping liggunderlag. Om för tjockt liggunderlag, dela skumplasten på mitten till tunnare.

Ställets foder går inte att plocka ut, så ska jag ge mig på något får jag försaka innerfodret, möjligtvis skulle jag kunna fästa skumgummi i fodret eller på understället. :crash Finns det kanske underställ med förstärkta knän för någon annan typ av sport?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top